عکس| ونیز خشک شد

کانال‌های آبی شهر ونیز در ایتالیا همزمان با کاهش سطح آب و بارش‌ها در حال خشک شدن است

عکس| ونیز خشک شد
پایین‌ آمدن چشمگیر سطح آب، عبور و مرور تاکسی‌های آبی را غیرممکن کرده است

ونیز که در چند سال اخیر اغلب با مشکل سیل و بالاآمدن سطح آب روبه‌رو بوده است حالا به دلیل هفته‌ها هوای خشک زمستانی و کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها با پدیده خشکسالی مواجه شده است و بنابر اعلام دانشمندان و گروه‌های زیست‌محیطی، این پدیده کل ایتالیا را در معرض خطر قرار داده است.

پایین‌ آمدن چشمگیر سطح آب در ونیز، عبور و مرور تاکسی‌های آبی و آمبولانس‌ها را در برخی از کانال‌های معروف آن غیرممکن کرده است. کمبود باران، سیستم فشار بالا، ماه کامل و جریان‌های دریایی، از جمله عوامل کاهش سطح آب در این شهر اعلام شده است.

شهر ونیز که روی انبوهی از چوب در میان کانال‌ها ساخته شده است، از زمان تأسیس خود، یعنی ۱۶۰۰ سال پیش، همواره با سیل دست‌وپنجه نرم کرده است و بروز سیل بویژه در نوامبر ۲۰۱۹ بسیار ویرانگر بود؛ زیرا آب به دنبال سیل‌های مکرر فرصت پایین آمدن نداشت و بخش‌هایی از این کلیسا تا ۲۴ ساعت زیر آب باقی ماند.

مقامات شهر ونیز برای جلوگیری از بالاآمدن سطح آب و آسیب نرسیدن به بخش تاریخی شهر در چند سال اخیر موانع زیرآبی را در اطراف شهر برقرار کرده‌اند و برای محافظت دائمی از برخی بناها، چون کلیسای «سنت مارکو»، از موانع شیشه‌ای و بتنی استفاده کرده‌اند.

شهر توریستی ونیز سالانه میزبان بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از سراسر جهان است و طبق اعلام پیشین برای جلوگیری از ورود بیش از حد گردشگران به این منطقه قرار است از تابستان امسال گردشگران با پرداخت هزینه ورودی و رزرو اقامتگاه، وارد این منطقه توریستی شوند.