عطش تشنگی در سرزمین آب‌های روان

عطش تشنگی در سرزمین آب‌های روان

 هرساله با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش دمای هوا استفاده از آب‌ شرب به طور فزاینده‌ای در بین مردم افزایش می‌یابد اما در سال‌های گذشته بیشتر شهرها و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکل کمبود آب روبرو بوده و امسال نیز همانند سال‌های گذشته روستاهای استان دچار قطعی‌های طولانی مدت آب‌شرب هستند.

استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کوهستانی ایران به شمار می‌رود و باوجود اینکه یک درصد از جمعیت کشور را دارد اما نزدیک به 10 درصد روان آب‌های کشور از این استان عبور می‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آفتاب و رودها و چشمه‌ساران است و با توپوگرافی جنگلی و کوهستانی و نیز شرایط حاصلخیزی این استان، اما در زمینه پایداری منابع آبی همیشه دچار مشکل بوده است و با شروع فصل گرما روستاهای این استان با تنش آبی روبرو می‌شوند.

تغییرات اقلیمی و نبود زیرساخت‌های لازم در طی سال‌های متمادی سبب شده که کهگیلویه و بویراحمد استانی که ظرفیت‌های بسیار مهمی دارد اما از گذشته تاکنون با محرومیت همیشگی بی‌آبی دست و پنجه نرم کند.

در سال‌های گذشته تاکنون مواردی از جمله عدم زیرساخت‌های لازم، عدم مدیریت منابع آب، استفاده از چاه‌های عمیق و بهره‌برداری غیرقانونی از سفره‌های زیرزمینی، کشاورزی سنتی و نیز شرایط مختلف بارشی سبب شده تا شهرها و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد بطور جدی با تنش آبی روبرو شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 3 هزار و 500 حلقه چاه آب در این استان وجود دارد اما خشکسالی امسال سبب شده تا آب‌شرب شهرها و روستاهای استان دچار مشکل شده و در این زمینه باید مدیریت مناسبی اتخاذ شود.

آرش مصلح افزود: در حال حاضر تعداد 260 روستای استان با تنش آبی روبرو شده و چنانچه شرایط موجود تداوم یابد حتی تعدادی از شهرهای استان طی ماه‌های آینده دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به میانگین بارش در استان، گفت: میانگین بارش‌ کهگیلویه و بویراحمد در دراز مدت 651 میلیمتر بود اما این میزان امسال با کاهش یکصد میلیمتری به 550 میلیمتر رسیده و این میزان کاهش بر روی تمام منابع آبی استان تأثیر گذاشته است.

مصلح با اشاره به میزان برداشت آب از منابع آبی استان، عنوان کرد: 5 هزار مجوز برداشت آب از منابع آب‌های سطحی مثل چشمه‌ها و رودخانه‌ها، 9 شبکه آبیاری زهکشی، 5 نیروگاه برق آبی و 2 سد در حال بهره‌برداری در سطح استان داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه منابع آب استان در حال پایین رفتن است، خاطرنشان کرد: این روند کاهش آب بر روی فعالیت‌های صنعتی استان از جمله صنایع بزرگ همچون کارخانه‌های آب تأثیر فراوانی داشته و باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

مشکل کم‌آبی در سطح روستاهای استان سبب شده تا مطابق مصوبه هیئت دولت کشت برنج در این استان ممنوع شود، البته براساس تأکید استاندار کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر بومی‌سازی این موضوع مهم در کنار رودخانه‌ها با مردم همکاری شود.

تعداد یک هزار و 640 روستای استان بالای 20 خانوار جمعیت دارند که از این تعداد، یک‌هزار و 18 روستای استان زیر پوشش شبکه‌های آبرسانی آب و فاضلاب هستند و شاخص برخورداری روستا‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از آب‌شرب سالم و بهداشتی 86 درصد درصد است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد، گفت: امسال 208 میلیارد تومان اعتبار محرومیت زدائی به طرح‌های آبرسانی روستایی در این استان اختصاص داده شد.

اسفندیار برخه افزود: مجلس شورای اسلامی نیز 400 میلیارد تومان دیگر برای طرح‌های آبرسانی استان مصوب کرد که در صورت تخصیص میزان کمک‌های اعتباری دولت به آب رسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد، این میزان به 608 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با استفاده از این مبلغ طرح‌های تامین آب در حدود 250 روستا اجرا می‌شود، عنوان کرد: با مشارکت بسیج سازندگی و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) عملیات ساخت مجتمع‌های آبرسانی در 184 روستای کهگیلویه و بویراحمد با اعتبار 40 میلیارد تومان آغاز شد.

مدیر عامل شرکت اب و فاضلاب استان گفت: با بهربرداری از این طرح‌ها مشکل کمبود و قطعی آب 13 هزار خانوار روستائی استان برطرف و بیش از 51 هزار نفر از روستائیان از آب سالم و پایدار بهرمند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین آب آشامیدنی پایدار تعداد 622 روستای دیگر حدود یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز‌مند است.

امسال شرایط بی‌آبی در سطح روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته بیشتر است و مردم سطح استان باید مدیریت مصرف را رعایت کنند تا بتوانند روزهای گرم تابستان امسال را بدون مشکل بی‌آبی پشت سر بگذارند.