عطر نان کامل در شهر می پیچد

اجرای پایلوت طرح ملی عرضه نان کامل در شیراز

عطر نان کامل در شهر می پیچد

سهیلا رفیعی نژاد/ طرح آزمایشی تولید و عرضه نان کامل (نان سلامت با سبوس و جوانه کامل)  در حالی برگزار شد که هم متخصان تغذیه از اهمیت این طرح مطلع اند و هم صنف نانوایان و در همین باره در دوره های مختلف افرادی بر اهمیت عرضه نان کامل حداقل در چند نانوایی در شیراز تاکید داشتند ، اما به دلیل وجود موانعی از جمله عدم استقبال مردم و نانواها و سختی پخت نان به این روش، هنوز اجرایی نشده است. اما در حال حاضر به همت متولیان سلامت و صنف نانواها و حمایت استاندار قرار است از 16 بهمن ماه به مدت 10 روز در ساعات محدودی(9 تا 10 و نیم صبح)، 17 نانوایی در شیراز نان کامل بپزند و بوی خوش نان واقعی را در برخی محلات بگسترانند. طبق صحبت های انجام شده در این نشست ادامه برخورداری مردم از نان کامل به استقبال از این نان از سوی مردم  بستگی دارد و اگر چه نان کامل نسبت به معمولی تیره تر و البته بیش از 50 درصد گران تر است، اما خانواده ها باید بدانند که با مصرف نان کامل می توانند برخی از بیماریهای غیر واگیر از جمله چاقی و دیابت و سرطان را بین خانواده ها کاهش دهند.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد خوراکی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  در این نشست با اشاره به اهمیت حمایت مردم از این طرح گفت: نان کامل از سفره غذایی ما رنگ باخته  و اگر مردم در خصوص اهمیت این نان بر سلاتی شان مطلع باشند نسبت به حفظ این طرح همراهی می نمایند. دکتر سید محمد مظلومی افزود: در آینده نزدیک مشروط به اینکه فرهنگسازی شود و مردم استقبال کنند این طرح ادامه می یابد.  اگر چه طرح عرضه نان کامل از ۱۷ نانوایی شروع می شود، اما قابلیت توسعه به همه نانوایی ها را  در استان خواهد داشت.  متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: اگر قرار باشد کسی از سلامت حرف بزند، باید از نان سالم حرف بزند. اما جوانه را از نان می گیرند  و به دست مردم می دهند. در حالیکه جوانه گندم مهمترین بخش نان است و آنتی اکسیدان بسیار قوی دارد ، مهمترین عامل ضد سرطان در جوانه گندم است و حالا چگونه به خودشان اجازه می دهند آن را از نان بگیرند نمی دانم. دکتر موسی صالحی عنوان کرد: با اجرای طرح یادشده می خواهند سلامت را به سفره مردم بر گردانند. در قدم اول با آرد کامل ، خمیر ور آمده و  با پخت در دمای پایین تبدیل به  نان سالم می شود. این متخصص تغذیه گفت: در عین حال تاکید می کنم  که گندم عامل بسیار مهمی در تغذیه مردم است و ما حق نداریم جوانه را از گندم بگیریم و آرد سفید تحویل مردم بدهیم .

وی گفت: تا کنون چندین طرح تحقیقاتی در این باره انجام گرفته است و آنهایی که از این نان ها استفاده کنند، دیابت شان پایین می آید. در اصفهان فیلمی را دیدم که مردم  صف های طولانی برای نان کامل گرفته اند ودر عین حال برای حفظ سلامتی شان، گران تر هم می خرند. و فرهنگسازی در این باره بسیار مهم است.

رئیس انجمن تغذیه فارس و رییس دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیزهشدار داد: ویتامین نان را می گیریم و به مردم می دهیم و بعد آنها به کلینیک ها می آیند و همان ویتامین ها را  به شکل دارو برای شان تجویزمی کنیم.  دکتر سیاوش باباجعفری گفت: اگر مردم به طور منظم از نان کامل و سالم استفاده کنند،  مصرف دارو بسیار پایین می آید و عوارض نان سفید که چاقی، دیابت و این قبیل بیماریها است رفع می شود.

مدیر عامل شرکت غله استان فارس نیز عنوان کرد: به این امر درادوار مختلف پرداخته شده و اقدامات زیادی هم برای عرضه نان سالم و کامل صورت گرفته، اما اینکه چرا تا کنون به موفقیت نرسیده، به مونع و مشکلاتی که وجود داشته بر می گردد. مهدی جمالی گفت: معترض بودن واحدهای نانوایی، به این دلیل که آرد نان کامل زبر و ناهمگن هست یکی از علت های یادشده است.  در حال حاضر یکی ازکارخانجات آرد مکلف شده که یک خط تولید آردی که قابلیت تولید نان سالم را داشته باشد، را راه بیاندازد. وی با اشاره به پیگیری های سه ماهه اخیر برای اجرای طرح گفت: ۶۷ واحد نانوایی را در مرحله ابتدایی اتتخاب کردیمو یکی از مهمترین ملاک های ما این بود که نانوا علاقه مند و متهعد به اجرای صحیح طرح باشد.  در مرحله بعد این تعداد به ۴۷ واحد نانوایی  و  در حال حاضر هم تعداد  به ۱۷ نانوایی رسید. وی با بیان اینکه پخت نان کامل، ساده نیست فرهنگسازی به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر را در این باره بسیار مهم دانست. جمالی با بیان اینکه آرد مربوط به این طرح مشمول یارانه شده، افزود: در مورد استقبال مردم هنوز نگرانی داریم.‌ نانی که رنگش تیره است اگر چه ارزش تغذیه ای بالاتری نسبت به آرد نان سفید دارد اما گاهی مطلوب مردم نیست و نیاز به حمایت رسانه ها به منظور فرهنگسازی در خصوص نقش نان سالم در سلامت مردم داریم.

معاون اتحادیه صنف نانوایان شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه نان کامل به طور پراکنده و خود جوش درکشور در حال اجرا بوده است گفت: شاید این طرح به این دلیل که قبلا حمایت مسوولین را به دنبال نداشته توسعه نیافته ، ‌اما با توجه به فرهنگسازی که دکتر صالحی و دیگر افراد در کل کشور انجام داده اند مقوله نان سالم  بسیار بهتر از قبل رشد یافته است. احمد اسد سنگاوی با اشاره به سختی پخت نان کامل گفت: ۲۰ تا ۵۰ دقیقه زمان پخت آن طولانی تر است. و در واقع بیش از ۱۰۰ درصد باید افزایش قیمت داشته باشد، اما این میزان در طرح فعلی بیش از 50 درصد است. وی در مورد چالش های این طرح گفت:  فقدان

 اطلاع رسانی در جامعه و دید منفی مردم نسبت به نان تیره نیز جزو چالش هایی است که ممکن است باعث عدم امکان توسعه طرح به سایر نانوایی ها شود.

حسینی رئیس اتحادیه صنف نانوایان نیز گفت: با کمک همه سعی داریم این طرح اجرا شود و به منظور رسیدن به اهداف مطلوب برای پخت نان کامل پای طرح ایستاده ایم .

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیرازنیز دراین نشست بیان کرد: سالیان گذشته بسیار روی سلامت نان کارکرده ایم ؛ بطور مثال جوش شیرین که سرطان زاست را حذف کردیم و اگر در حال حاضر واحد نانوایی از جوش شیرین استفاده کند، تخلف است و در مورد نمک زیاد هم همینطور.دکتر محمدرضا کریمی افزود: ما قبلا به دنبال عرضه نان سبوس دار به مردم بودیم و الان داریم  به عرضه نان کامل و سالم می رسیم  و این بسیار مطلوب است و از مردم خواستار توجه جدی به اهمیت موضوع درحفظ سلامتی شان هستیم. وی در مورد فواید مصرف نان سالم گفت: نان کامل هضم بهتری دارد، قند را آهسته تر بالا می برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می کند و به همین دلیل از ریزه خواری و چاق شدن پیشگیری می شود و علاوه بر این امکان جذب آهن، روی و کلسیم  را بیشتر می کند. معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود:  چند سال قبل که بر استفاده از نان سبوس دار تاکید داشتند و روی این قضیه کار می کردیم  ۸۵ درصد مردم استان  به استفاده از نان سبوس دار تمایل داشتند، اما خود من هم نمی دانستم کجا این نان را عرضه می کنند.

آدرس نانواییهایی که نانکامل توزیع خواهند کرد

نان کامل سفید در نانوایی‌ها واقع در «تپه تلویزیون، میدان جام‌جم، نبش خیابان چنچنه»، «فردوسی، خیابان رودکی»، «میانرود، شهرک بهارستان، خیابان روزبهان، جنب درمانگاه»، «خیابان قصردشت، باشگاه افسران، نبش کوچه ۶۲»، «خیابان لطفعلی خان زند، روبه‌روی مسجد آقا احمد»، «خیابان قصرالدشت، کوچه ۶۳»، «چوگان، نبش خیابان سبحان»، «کمربندی معالی‌آباد، شهرک شهید باهنر، بلوار شهید زارعی»، «معالی‌آباد خیابان خلبانان، کوی جماران»، «بلوار گلستان، روبه روی تاکسی‌رانی»، «شهرک گلستان، خیابان رایحه»، «دباغی، بلوار شهدای ارتش»، «چهارراه چنچنه_باغ ناری»، «خیابان مبعث، بلوار پاسداران، جنب درمانگاه محمد رسول‌الله»، «شهرک فرهنگیان، کوچه ۱۱رشد جنوبی»، «دروازه اصفهان، کوچه چاپارخانه» و «خیابان نیایش، روبه‌روی مجموعه ورزشی علوم پزشکی» عرضه خواهد شد.