عروسکی که با دشداشه روپایی می‌زند!

عروسکی که با دشداشه  روپایی می‌زند!

حسین اوجاقی، طراح ایرانی نماد جام جهانی از روندی می‌گوید که در طراحی این عروسک اتفاق افتاده؛ او بارها مورد انتقاد امیر قطر قرار گرفته است.

یکی از اتفاقاتی که در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی رخ داد، رونمایی از نماد مسابقات بود. همه جام‌های جهانی فوتبال با نمادهایی برگزار شده و قطر نیز از این قاعده مستثنی نیست. نکته مهم نماد جام جهانی قطر اما این است که یک ایرانی آن را طراحی کرده است.

حسین اوجاقی، نامی است که این روزها در فضای مجازی بارها منتشر شده و از او به عنوان طراح نماد جام جهانی قطر یاد می‌شود. او که دیزاینر است، حالا در اولین جام جهانی برای غرب آسیا توانسته موفقیتی ویژه به دست آورد.

طرح اولیه یک شاهین بود؛ امیر قطر مخالفت کرد!

این طراح برجسته ایرانی درباره طراحی نماد جام جهانی گفت: «معمولا در همه تورنمنت‌ها افراد مختلف بر اساس رزومه خود طرح‌هایی می‌زنند و ارسال می‌کنند. از این بین برگزارکنندگان چند نفر را انتخاب می‌کنند و از بین آنها یک نفر برای طراحی نماد اصلی مسابقات معرفی می‌شود. من هم حدود دو سال پیش پروپوزال خود را ارسال کردم که مورد پذیرش قرار گرفت. طرح اولیه‌ای برایم فرستادند و گفتند که باید با در نظر گرفتن فرهنگ‌های کشور قطر یک طرح را به آنها تحویل بدهم. دستم هم کاملا باز بود و کارم را شروع کردم.»

نکته جالب ماجرا این است که طرح اولیه اوجاقی برای قطری‌ها یک شاهین بوده که نماد کشور قطر محسوب می‌شود، اما این طرح مورد موافقت نهایی قرار نگرفت. او می‌گوید: «من ایمیلی از کشور قطر دریافت کردم که در آن نوشته بودند کشور قطر هیچ کدام از سه طرح نهایی را که یکی از آنها حاصل دسترنج من بود، نپذیرفته است و پروژه متوقف می‌شود. به همین خاطر کاملا ناامید شدم و تصورم این بود که همه چیز برایم متوقف شده است. اما چندی بعد اتفاق جالب دیگری رخ داد؛ ایمیلی جدید از طرف امیر قطر به من رسید که در آن گفته بودند یک طرح برایشان وجود دارد و از من خواستند روی آن کار کنم.»

به خودم ‌گفتم یک عروسک با دشداشه و روسری چطور روپایی بزند؟

اوجاقی درباره طرح اولیه گفت:«ایده اولیه قطری‌ها که آن را امیر این کشور داده بود، برگرفته از همه فرهنگ‌های این کشور بود. امیر قطر می‌خواست لباس کشور قطر را به مردم دنیا نشان بدهد. از طرف دیگر، این لباس بر تن یک عروسک برود و البته روسری هم برای نشان دادن زنان مسلمان این کشور داشته باشد. من خیلی روی این ایده فکر کردم و در نهایت با کشیدن طرح‌های مختلف سعی کردم چالش را ادامه بدهم. شما فرض کنید من باید هم دشداشه را تن عروسک کنم، هم روسری سفید روی سر او بکشم! از طرفی همیشه با خودم می‌گفتم چطور یک عروسک با روسری و دشداشه می‌تواند روپایی بزند؟‌ این، کار را بسیار سخت‌ می‌کرد. با این حال، کار را استارت زدم و خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت.»

این طراح ایرانی صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «مساله مهم تفاوت دشداشه قطری‌ها با آنچه در سایر کشورهای عربی به کار می‌رود، است. این دشداشه سه گره در قسمت مشکی بالا دارد و امیر قطر هم دستور داده بود که این سه گره حتما در طرح نهایی گنجانده شود. با همه کش و قوس‌ها توانستم نظر قطری‌ها را جلب کنم و این نماد نهایی شد.»

بسیاری گفتند این عروسک، سفره‌ماهی است!

اوجاقی افزود: «نکته عجیب این بود که شایعات زیادی درباره نماد جام جهانی بعد از رونمایی پیش آمد. برخی گفتند این عروسک یک روح سرگردان است، یا اینکه عده‌ای آن را به سفره‌ماهی در خلیج فارس تشبیه کردند که هیچ کدام‌شان درست نبود. البته من از این شوخی‌ها ناراحت نیستم و این هم از جذابیت‌های دیده‌شدن نماد جام جهانی است.»

دقت بالای امیر قطر برایم جالب بود     

اوجاقی درباره طرح نهایی که مورد پذیرش قطری‌ها قرار گرفته، گفت: «واقعیت این است که برای نهایی شدن این طرح خیلی وقت گذاشتم. از طرفی، قطری‌ها و به‌خصوص امیر قطر هم وسواس زیادی داشت و روی هر موضوع کوچکی ایراد می‌گرفت. او بارها از طرح‌های من ایراد گرفت تا اینکه در نهایت کار را پذیرفت و به عنوان نماد مسابقات انتخاب شد. واقعیت این است که برای من بسیار جالب بود امیر قطر تا این حد به ریزه‌کاری‌های نماد جام جهانی دقت می‌کرد.»

همه طراحان ایرانی از این اتفاق خوشحالند

اوجاقی درپاسخ به این سوال که به عنوان یک ایرانی نماد جام جهانی را طراحی کرده چه احساسی دارد؟ گفت: «من بسیار خوشحالم که توانستیم نام طراحان ایرانی را بر سر زبان‌ها بیندازیم. در کشور ما طراحان بسیار باسلیقه و ماهری هستند که شاید آن‌طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند. ما طراحان دوست داریم کارمان دیده شود و فکر می‌کنم اینکه نماد جام جهانی به این وسعت دیده خواهد شد، برای همه طراحان ایرانی افتخار است.»

چرا نام عروسک «لعیب» است؟

اوجاقی درباره انتخاب نام «لعیب» برای عروسک جام جهانی نیز این‌گونه توضیح داد: «لعیب در زبان عربی به معنای بازیکن فوق ماهر است که همه طرفداران فوتبال را دعوت می‌کند تا به خود باور داشته باشند. این نام را قطری‌ها انتخاب کردند و اصلا یکی از اصلی‌ترین عواملی که ما توانستیم طراحی عروسک را به آخر برسانیم، انتخاب همین نام بود.»

کارمان تمام نشده است

اوجاقی صحبت‌های خود را با این جملات به پایان برد: «جا دارد از مسئولان کشور قطر و به‌خصوص امیر این کشور و البته همه کسانی که به من در این مسیر کمک کردند، تشکر کنم. این را هم بگویم که کار ما هنوز تمام نشده است. ما مشغول طراحی استیکرهای لعیب برای انتشار در فضای مجازی هستیم که به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد. این استیکرها را در اختیار فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قرار می‌دهیم تا آنها برای انتشارش اقدام کنند.»