طوفان‌های شدید بلای جان دریانوردان هندیجان

بندر هدیجان در طوفان‌های شدید فصلی پناهگاه دریانوردی ایمن ندارد

طوفان‌های شدید بلای جان دریانوردان هندیجان
هندیجان فاقد پناهگاه امن دریانوردی

رئیس هیأت مدیره و مؤسس تعاونی لنج‌داران هندیجان گفت: بندر کهن و تاریخی هندیجان با داشتن بیش از ۹۵ کیلومتر ساحل در خلیج همیشه فارس و بنادر تابعه کهن بحرکون و سریم و خور زهره، با سابقه دریانوردی تاریخی، در هنگام وقوع طوفان‌های فصلی شدید به خصوص در فصل سرما (چله) فاقد موج شکن یا پناهگاه دریایی ایمن است.

ناخدا حسن رحمانی افزود: بیش از هزار شناور صیادی و باری (قایق و لنج) در این بندر فعال می‌باشند که در بندر بحرکان به طور سنتی برای باد‌های شمالی با سرعت کمتر از ۳۰ تا ۴۰ نات، خودِ سواحل پناهگاهی خدادادی خواهند بود، آنهم در شرایطی نا ایمن با ریسک بالا در دهانه خور هندیجان(زهره)، در کم (کوم) کیسه سریم نیز به صورت خدادادی و سنتی پناهگاهی موقت و با شرایط بسیار سخت برای لنج‌ها وجود دارد که به دلیل نزدیک بودن به ساحل شُلی و عمق کم، استفاده از آن در شرایط اضطرار پر مشقت و خطرناک است.

رحمانی در ادامه اظهار کرد: در بحرکان نیز هر چند که اسکله دارای موج گیر است ولی حوضچه آن به دلیل عمق کم و وضع خاص موج گیر‌ها در مقابل طوفان‌های فصلی به گواه حوادث پیش آمده در سالیان اخیر (واژگون شدن قایق‌های صیادی و غرق شدن آنها) قابل اتکا نیست. در دهانه خور نیز در صورت هشدار هواشناسی و وقوع طوفان شدید، جز فرار شناور‌ها به کم (کوم) کیسه سریم و داخل خور (رودخانه) راهی وجود ندارد. که ورود به دهانه رودخانه هم به لحاظ جزر و مد و در صورت وزش شدید باد، باعث به گل نشستن شناور‌ها در حاشیه رودخانه می‌شود که قرار گرفتن در چنین شرایطی یعنی فاصله اندک با غرق شدن و آبگرفتگی شناور‌ها.

وی عنوان داشت: شناوری در نیمه شب طوفانی با خوش شانسی شاید با مَدِ بالا بتواند به دور از به گل نشستن وارد رودخانه شود که نهایتاً تا پاسگاه شناور و نرسیده به آن می‌تواند وارد آبراه شود و به اجبار باید آنجا توقف کرده و لنگر بیاندازد، که در این شرایط، جزر عنقریب و سرعت تند حرکت جزر و عمق کم ساحل رودخانه و ارتفاع کم ساحل که هم سطح دریا است، کابوسی برای ناخداها و ملوان‌ها خواهد بود.

رئیس هیأت مدیره و مؤسس تعاونی لنج‌داران هندیجان، گفت: به گل نشستن شناورها بخصوص شناور حامل کالا یعنی فاجعه، یک ور شدن شناور (لت خردن) بخصوص به سمت دریه (وسط کانال) مصادف است با ورود آب به شناور و آنچه نباید اتفاق بی افتد، رخ می دهد.

رحمانی ادامه داد: متأسفانه به قایق‌ها و ادوات صیادی در سال‌های اخیر خسارت‌های فراوانی مانند آب گرفتگی و غرق شدن لنج‌های حامل کالا وارد شده که در همین هفته هم شاهد آبگرفتگی یک لنج باری در محدوده قبل از پاسگاه شناور بوده‌ایم، می‌طلبد که فکری عاجل در کوتاه مدت برای رفع این موانع کردد و باید در هنگام طوفان اجازه داده شود لنج گرفتار در طوفان که برای ر‌هایی از آن وارد خور شده است بدون لنگر کردن در محدوده پاسگاه شناور که هم سرعت آب تند است و هم ساحل دو طرف رودخانه کم ارتفاع و بعضا هم سطح دریا و زیر آب است، به مسیر خود ادامه دهد و به عمق بندر در فواصل پاسگاه سجافی و بندر سجافی که دارای سواحل رودخانه مرتفع‌تر و سرعت آب کمتر و همچنین امکان پهلوگیری ایمن است، ادامه مسیر دهد.

وی بیان کرد: در بلند مدت نیز باید در خصوص احداث موج شکن سنگی در دریا در عمق مناسب نزدیک به ساحل، متناسب با حجم لنج‌های صیادی، باری و قایق‌های صیادی در بحرکان یا سریم اقدام کرد.

رحمانی در پایان خواستار امنیت دریانوردی و جان و مال دریانوردان شد و گفت: بدون اتخاذ تصمیم‌های جدید و درست، نباید سرنوشت، جان و مال دریانوردان را به قضا و قدر سپرد و همچنان شاهد حوادث تلخ و بروز خسارت‌های جبران ناپذیر باشیم.