فرصت طلایی آبی‌ها

استقلال در اندیشه فرار بزرگ به سوی قهرمانی

فرصت طلایی آبی‌ها

 استقلال امشب برای تداوم صدرنشینی در ورزشگاه آزادی به مصاف پیکان می‌رود.

هفته بیست‌وچهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امشب با برگزاری ۳ بازی به پایان خواهد رسید. این نخستین هفته از مسابقات است که در سال جدید شمسی برگزار می‌شود و از ۱۲ فروردین با پیروزی فولاد و سپاهان مقابل رقبا آغاز شده است. حالا درحالی‌که آن دو تیم راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند، سایر تیم‌ها امشب هفته بیست‌وچهارم را به پایان می‌رسانند و احتمالا برای برگزاری هفته بعدی منتظر بازگشت نماینده‌های آسیایی می‌مانند. سازمان لیگ هنوز برنامه هفته بیست‌وپنجم را اعلام نکرده و گفته می‌شود این برنامه تا پایان هفته اعلام خواهد شد. مهم‌ترین بازی امروز را استقلال و پیکان در ورزشگاه آزادی تهران انجام می‌دهند اما در ۲ بازی دیگر هم ۲ تیم ته‌جدولی درگیر هستند که نتایج این ۲ مسابقه نقش مهمی در معادلات سقوط خواهد داشت.

یادگار حذفی، خاطرات سیاوش

دقیقا ۵۶ روز بعد از بازی ۲ تیم در جام حذفی، یک‌بار دیگر استقلال و پیکان باید مقابل هم صف‌آرایی کنند و شاید رقبای استقلال امیدوار باشند پیکان باز هم مثل بازی ۵۶ روز قبل بتواند آبی‌ها را به دردسر بیندازد. در آن مسابقه پیکان توانست در طول ۹۰ دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه دارد و استقلال را بدون گل متوقف کند. نتیجه آن بازی بالاخره با گل ارسلان مطهری در وقت‌های اضافه مشخص شد و البته درخشش علیرضا رضایی هم تأثیر زیادی در صعود استقلال به مرحله بعدی جام‌حذفی داشت. البته پیش از آن استقلال در دور رفت لیگ برتر هم با پیکان بازی کرده بود که آن مسابقه سرنوشت کاملا متفاوتی داشت. در هفته نهم لیگ برتر استقلال در زمین پیکان به راحتی و با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید. نخستین گل استقلال در آن مسابقه را سیاوش یزدانی زد که حالا دیگر در ترکیب آبی‌ها نیست و فصل باشکوهش به پایانی غم‌انگیز رسیده است. تیم فرهاد مجیدی امروز بعد از استراحتی ۲۰ روزه بازی‌هایش را در سال جدید آغاز می‌کند و امیدوار است با یک پیروزی دیگر فاصله‌اش را با قهرمانی باز هم کمتر کند. استقلال در هفته‌های آینده بازی‌های سختی در اصفهان، اهواز و رفسنجان خواهد داشت و به همین دلیل در بازی خانگی مقابل پیکان اصلا فرصتی برای از دست دادن امتیاز ندارد.

کام‌بک نخوری صدرنشین!

استقلال صدرنشین لیگ است اما فقط در ۲ آیتم نبردهای هوایی و تعداد خطا بالاترین آمارهای لیگ را دارد. در فصل جاری بیشترین شوت‌ها را سپاهان زده و بالاترین دقت شوت هم متعلق به گل‌گهر بوده اما این استقلال است که بالاتر از همه رقبا در صدر جدول نشسته است. تیم مجیدی در تعداد شوت دومین و در دقت شوت چهارمین تیم لیگ است اما با اتکا به خط دفاعی مطمئن و گل‌های خورده بسیار پایینش توانسته اختلاف خوبی با دیگر تیم‌ها ایجاد کند. حریف امروز این تیم یعنی پیکان در هیچ‌یک از آیتم‌ها بر استقلال برتری ندارد اما امیدوار است مثل آخرین بازی ۲ تیم در جام حذفی بتواند صدرنشین لیگ را به دردسر بیندازد. جالب‌ترین نتیجه پیکان در این فصل، بردن سپاهان در شهر اصفهان بوده که این پیروزی ۲ بر یک با گل زیبای محمدحسین فلاح در ۱۵ دقیقه پایانی رقم خورد. تیم مجتبی حسینی ۲ بار در این فصل توانسته بعد از دریافت گل اول به بازی برگردد و مسابقه را با پیروزی تمام کند. جالب است بدانید پیکان با همین ۲ برد به همراه گل‌گهر بهترین رکورد را از این لحاظ داشته است.

تارتار رکورد می‌شکند؟

اما همراه با مسابقه تیم صدرنشین با پیکان، امشب ۲ مسابقه دیگر هم در سیرجان و فولادشهر برگزار می‌شود که امتیازاتش بیشتر به درد میهمان‌ها می‌خورد تا میزبان‌ها. گل‌گهر در سیرجان از تیم شهرخودرو میزبانی می‌کند که اگرچه تیم آخر جدول است اما در آخرین بازی‌ها بالاتر از سطح خودش نتیجه گرفته است. شهرخودرو در ۳ بازی اخیر شکست نخورده و ۵ امتیاز از این بازی‌ها جمع کرده است. این تیم با یک ۳ امتیاز دیگر می‌تواند هم‌امتیاز فجرسپاسی شود و بعد از مدت‌ها خودش را از قعر جدول جدا کند. اما بعید است فرصت کسب این ۳ امتیاز لااقل در این هفته نصیب مشهدی‌ها شود. چون حریف آنها گل‌گهر است که در زمین خودش حریف قدری برای همه رقباست و امشب چشم به صعود یک‌پله‌ای در جدول رده‌بندی هم دارد. با توجه به شکست مس رفسنجان در تبریز، گل‌گهر با ۳ امتیاز بازی امشب می‌تواند از تیم هم‌استانی سبقت بگیرد و به رتبه پنجم جدول برسد. البته اگر ۷ امتیاز گل‌گهر از این تیم گرفته نمی‌شد سیرجانی‌ها همین الان هم با یک بازی کمتر بالاتر از فولاد و مس در رتبه چهارم قرار داشتند.

در دیگر بازی امشب هم ۲ تیم ذوب‌آهن و نفت مسجدسلیمان در فولادشهر به مصاف هم می‌روند. ذوب‌آهن در ۴ بازی اخیرش به ۴ پیروزی رسیده و اگر امشب مقابل تیم پانزدهم جدول هم به پیروزی برسد با کسب ۵ برد متوالی کاری را انجام داده که در این فصل فقط استقلال موفق به انجام آن شده است. حتی پرسپولیس و سپاهان هم در این فصل نتوانسته‌اند به ۵ برد متوالی برسند اما تیم مهدی تارتار در آستانه کسب این رکورد است، البته به شرط آنکه سبزپوشان در تعطیلات نوروزی دچار افت نشده باشند. در آن سوی میدان هم نفت مسجدسلیمان با تغییر کادر فنی‌اش در تعطیلات نوروزی امیدوار است با یک شوک مثبت نتایج لازم را برای فرار از انتهای جدول بگیرد. مسجدسلیمانی‌ها در روز یکم فروردین محمود فکری را برکنار کردند و رضا مهاجری که فصل را با شهرخودرو آغاز کرده بود جانشین او شد. نخستین کارزار مهاجری برای نجات مسجدسلیمان، امتیاز گرفتن از تیمی است که از ۴۱ روز قبل به هیچ تیمی امتیاز

در دیگر مسابقه  گل گهر میزبان شهرخودرو خواهد بود.

تیم فوتبال گل گهر با کسب ۳۴ امتیاز از ۲۳ بازی در رده ششم جدول لیگ برتر فوتبال ایران قرار گرفته است. در آنسو شاگردان الهامی، با کسب ۱۳ امتیاز از ۲۳ بازی در رده شانزدهم و آخر جدول لیگ برتر فوتبال ایران جای گرفته است.

برنامه دیدارهای باقی مانده از هفته بیست و چهارم لیگ برتر به شرح زیر است؛

سه‌شنبه ۱۶ فروردین:

گل گهر سیرجان و پدیده مشهد؛ ساعت ۲۰

داوران: میثم حیدری- علیرضا مرادی- بهمن عبدالهی- ابوالفضلی گرجی، ناظر: علیرضا یزدانی

ذوب آهن و نفت مسجد سلیمان؛ ساعت ۲۰:۳۰

داوران: حسن اکرمی- حمیدرضا افشون- نجف پناهی- حسین زمانی، ناظر: محسن قهرمانی

استقلال و پیکان؛ ساعت ۲۰:۴۵

داوران: سید رضا مهدوی- امیررضا آشور ماهانی- احد سلطانی- مرتضی منصوریان، ناظر: رضا سخندان