صبحانه‌ای لاکچری به اندازه حقوق یک ماه کارگران!

صبحانه‌ای لاکچری به اندازه حقوق یک ماه کارگران!
هر ساله نرخ هر کیلو خاویار به سبب تغییر نرخ ارز و قیمت‌های متفاوت جهانی می‌تواند تغییر کند

گوشت از سفره قشر متوسط جامعه مدت‌ها است که رفته یا آنقدر کمرنگ شده که باید عطایش را به لقایش بخشید. از گوشت که بگذریم به لبنیات می‌رسیم که شاید از ابتدایی‌ترین مواد غذایی باشد اما به علت نرخ بالای این محصولات دیگر مدت‌ها است که مردم مصرف آن را کاهش داده اند. افزایش نرخ لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای حدود ۸۰ درصد است. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد میزان مصرف لبنیات از ۲۲ اردیبهشت کاهش پیدا کرد و این میزان کاهش مصرف در کوتاه مدت محقق شده است. اگر همین گونه پیش برود در دراز مدت روند کاهش مصرف لبنیات افزایشی می شود.

همچنین دستمزد کارگران در سال۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت. بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه از دومیلیون و ۵۵۴هزار و ۹۵۰تومان به چهارمیلیون و ۱۷۹هزار و۷۵۰تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸هزار به ۱۳۹هزار تومان رسید. اما در کنار این افزایش حقوق، نرخ همه اقلام اساسی به طرز وحشتناکی افزایش یافت و سفره مردم کوچک و کوچک تر شد.

صبحانه های لاکچری

در گوشه کنار همین شهر که هر کارگر یا کارمند برای حقوقی که با آن دخل و خرجش نیز بهم نمی‌خورد و در بیشتر موارد نصف حقوق آن صرف اجاره خانه آن می‌شود تلاش‌های بسیاری می‌کند، هستند افرادی که زندگی متفاوتی دارند. این تفاوت تا جایی است که حتی وضعیت خورد و خوراک آنها مانند فاصله زمین تا آسمان است.

افرادی که از موقعیت مالی مناسبی برخوردار هستند، میز لاکچری را برای صبحانه خود می‌چینند. در این میز ممکن است موادغذایی مختلفی شامل کالباس، سوسیس، تخم‌مرغ و... باشد.

یکی از مواد غذایی که در این سفره لاکچری ممکن است دیده شود، خاویار است.

ایران بهترین تولیدکننده خاویار

ایران در تولید خاویار حرف اول را می‌زند. خاویار ایرانی به عنوان یکی از نشانه‌های ایران در حوزه شیلاتی و به نوعی در کنار زعفران ایرانی، شناسنامه ما به حساب می‌آید. سال‌ها است که ایران در زمینه تولید خاویار فعالیت دارد. حدود ۹۰ درصد خاویار جهان از طریق کشور ما تولید می‌شود. خاویارهای ایران بهترین نوع خاویاری هستند که تولید می‌شود.

خاویارهای ایرانی پس از استحصال در شیشه‌ها و قوطی‌های مختلف با وزن‌های متفاوت قرار داده می‌شوند. یکی از رایج‌ترین نوع بسته‌بندی در بین خاویارها بین وزن‌های ۵۰ و ۱۰۰ گرم است. خرید خاویار با وزن ۱۰۰ گرمی در ایران بسیار رایج است.

قیمت هر کیلو خاویار در دو سال اخیر تغییرات اساسی داشته است. هر ساله نرخ هر کیلو خاویار به سبب تغییر نرخ ارز و قیمت‌های متفاوت جهانی می‌تواند تغییر کند.

سالانه ۱۶ تن تولید خاویار داریم

سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بالاترین میزان تولید خاویار متعلق به ایران است، گفت: سالانه ۱۶ تن تولید خاویار داریم که همه آنها پرورشی است، زیرا صید ماهیان خاویاری از سال‌های قبل ممنوع شده است. افق ما تولید ۱۰۰تن خاویارپرورشی در سال است. در حوزه گوشت ماهیان خاویاری نیز سالانه بیش از ۳هزارتن تولید داریم که در افق ۱۴۰۴ این عدد به ۲۰هزارتن خواهد رسید.

وقتی نرخ ۵۰ گرم خاویار از ۲ میلیون تومان می‌گذرد قطعا وجود خاویار در میز صبحانه آن را به صبحانه‌ای لاکچری تبدیل می‌کند.

برخی افراد نیز سالاد آووکادو و خاویار می خورند. سالاد خاویار و آووکادو، یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین انواع بسیار کمیاب سالاد است. با توجه به قیمت‌های بالای ۱۰۰گرم خاویار که برای چند روز صبحانه یک خانواده استفاده می‌شود از حقوق ماهیانه یک کارگر گران تر است و با قیمت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت این ماده غذایی در خارج از کشور نیز بسیار بالا است. ۱۰۰ گرم خاویار در کشورهای خارجی ۲۵۰ دلار به فروش می رسد که با حساب دلار ۲۸ هزار تومان ۷ میلیون تومان است. در نتیجه صادرات این محصول ارزآوری قابل توجهی برای کشور ما دارد.

همچنین لازم به ذکر است که خاویار در دسته مواد غذایی لاکچری قرار دارد و تنها در برخی از خانه‌ها استفاده می‌شود.