شوش و کرخه فرماندار ندارند

شوش و کرخه فرماندار ندارند
تاکنون حکم رسمی فرمانداران این شهرستان‌ها از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است

مسئولیت اداره استان با استاندار و مسئولیت یک شهرستان با فرماندار است. فرماندار بالاترین مقام مسئول در سطح شهرستان محسوب می‌شود و مدیریت برنامه‌ها، بودجه و هماهنگی ادارات و نهادهای دولتی در سطح شهرستان بر عهده فرماندار است.

شهرستان شوش و شهرستان تازه تأسیس کرخه جزو شهرهای مهم خوزستان هستند که پس از گذشت ۶ ماه از معرفی فرمانداران این شهرستان‌ها به عنوان سرپرست تاکنون حکم رسمی آنها از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است.

آئین معارفه «محسن ستاری فر» به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان کرخه در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ با حضور معاون اقتصادی استاندار خوزستان و «محمود عیدانی» به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در تاریخ ۸ فروردین ۱۴۰۱ با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان برگزار شد.

بر اساس ماده ۹۴ قانون خدمات کشوری، تصدی بیش از یک پست سازمانی برای همه کارمندان دولت ممنوع است.

همچنین در موارد ضروری با تشخیص مقام مسئول مافوق تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز است.

تمدید مدت زمان تصدی در قانون پیش‌بینی نشده و طبق آنچه که قانون از لفظ حداکثر چهار ماه استفاده کرده است، مقام مسئول مافوق در صورت صلاحدید نمی‌تواند مدت زمان تصدی را تمدید کند.

قانون در همین زمینه تبصره‌ای دارد مبنی بر اینکه «عدم رعایت مفاد ماده فوق الذکر (ماده ۹۴) توسط هر یک از کارمندان دولت اعم از قبول کننده پست دوم یا مقام صادرکننده حکم متخلف محسوب و در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد».

این روزها شهرستان‌های شوش و کرخه به لحاظ قانونی فرماندار ندارند و به لحاظ قانونی نیز می‌توان گفت که مجموعه تصمیم‌گیرنده و قبول‌کننده بر اساس تبصره ماده ۹۴ قانون خدمات کشوری مرتکب تخلف شده‌اند.

چرا باید فرمانداران شهرستان‌های شوش و کرخه پس از گذشت ۶ ماه با حکم سرپرستی همچنان سرپرست بمانند و حکمی از سوی وزارت کشور برای آنها ابلاغ نشود؟ آیا این تخلف و خلاف قانون نیست که مدیری در یک پست فقط می‌تواند چهار ماه حکم سرپرستی داشته باشد؟

این موضوع باعث شد تا برخی فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان شوش با انتشار پیامی در فضای مجازی واکنش نشان بدهند.

در پیام یک فعال فرهنگی آمده است: «جناب آقای خلیلیان استاندار خوزستان همانگونه که استحضار دارید احکام فرمانداران منصوب بعد از شوش و کرخه ابلاغ شده است اما احکام قطعی فرمانداران شهرستان‌های شوش و کرخه چه زمانی قرار هست ابلاغ شوند».

در این پیام نیز درخواست شده است: «از نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که با استفاده از قانون نظارتی نمایندگان پیگیری علل عدم صدور احکام قطعی فرماندار شوش و کرخه باشند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند».