شهریه مدارس غیرانتفاعی بوشهر صدای والدین را درآورد

شهریه مدارس غیرانتفاعی بوشهر صدای والدین را درآورد

 افزایش شهریه مدارس غیرانتفاعی بوشهر که بعضا نسبت به سال قبل دو برابر شده، صدای برخی والدین را درآورده است.

یکی از والدین می گوید: امسال در زمان ثبت نام برای پایه سوم ابتدایی شرط ثبت‌ نام را پرداخت شهریه کامل به میزان دو میلیون و نهصد هزار تومان اعلام کردند، ولی این هفته اعلام کرده‌ اند شهریه امسال برای همین پایه چهار میلیون و پانصد هزارتومان شده که نسبت به یک پایه پایین تر و سال قبل رشد بالای 60 درصد را تجربه کرده است.

یکی دیگر از والدین نیز با گلایه از افزایش شهریه می‌ گوید: جالب اینجاست یک هفته مانده به شروع سال تحصیلی نرخ جدید اعلام می‌ شود که والدین به دلیل تکمیل شدن ظرفیت مدارس فرصت هیچگونه جابجایی را ندارند. مثلا پارسال برای مقطع دبستان 6 میلیون تومان پرداخت کردیم، ولی امروز ناگهان در آستانه بازگشایی مدارس، نرخ 12 میلیون تومانی برای یک پایه بالاتر اعلام کردند که این میزان رشد (100 درصد) بی سابقه است.

به گفته وی، غیر از این مبلغ، مدارس غیردولتی به عناوین مختلف از اولیا هزینه‌ های دیگری مثل کلاس های فوق برنامه، سرویس و… اخذ می کنند.

بسیاری از والدین با بیان اینکه در شرایط دشوار اقتصادی، پرداخت شهریه اضافه شده مدارس غیردولتی برایشان دشوار است، خواستار تجدیدنظر در این موضوع شدند.

افزایش 20 درصدی شهریه مدارس بوشهر علاوه بر نرخ مصوب وزارت خانه!

بررسی ها حکایت از آن دارد که تصمیم جدید برای افزایش 20 درصد به شهریه مدارس غیردولتی استان بوشهر علاوه بر نرخی که توسط وزارتخانه مصوب شده، دلیل رشد قابل توجه شهریه ها بوده است.

مدیر مدارس غیردولتی آموزش و پرورش استان بوشهر متمم 20 درصدی مدارس غیرانتفاعی را تایید کرد و درباره دلیل چنین تصمیمی گفت: تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی بر اساس نوزده آیتم شامل امکانات، فضا، تجهیزات الکترونیکی، تعداد دانش‌آموزان، بیمه کارکنان، میزان حقوق پرداختی، ساختمان استیجاری یا احداثی و… در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه هر کدام از این مواد امتیاز خاص داشته که موجب افزایش سالانه شهریه مدارس غیردولتی می‌شود.

محمد مهدی ملاکی ادامه داد: مستندات این آیتم ها از سوی موسس مدارس در سامانه بارگذاری می شود و پس از تایید کارشناس مربوطه در شهرستان و استان، نهایتا تصمیم گیر اصلی برای تعیین نرخ وزارتخانه است. اما آنالیز قیمت ها نشان داد اگر هر مدرسه 100 دانش آموز هم داشته باشد، نرخ مصوب با هزینه هایش همخوانی ندارد و عملا مدارس ورشکسته خواهند بود؛ از این رو درخواست افزایش 20 درصد به شهریه مدارس غیردولتی استان ارائه و وزارتخانه پس از بررسی همه جوانب تایید کرد.

شهریه مدارس بوشهر پایین تر از میانگین کشور؟

ملاکی مدعی شد که شهریه مدارس غیردولتی بوشهر پایین تر از میانگین کشوری پایین تر است. وقتی از وی درخواست کردیم تا این میانگین را اعلام کرد، قرار شد که از سامانه مدارس غیردولتی احصا شود که با وجود پیگیری های صورت گرفته، تا امروز این مقایسه ارائه نشده است. 

وی با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی روی سایت مشارکت‌ها قرار گرفته است و تیم‌های نظارتی در اداره‌کل آموزش و پرورش با بر شهریه مدارس غیردولتی نظارت دارند، گفت: والدین در صورت هرگونه شکایت بابت دریافت شهریه اضافه در این مدارس، می تواند به ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها شکایت کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.