۶ مقصد گردشگری پاییزه در اطراف شیراز

۶ مقصد گردشگری پاییزه در اطراف شیراز
استان فارس دارای آب هوایی کوهستانی، معتدل و گرم در بخش‌های مختلف خود است

فاطمه مقدم/ در موقعیت کنونی که همه ما با دسترسی سریع و نامحدود درگیر اخبارها و اتفاقات ناگواری هستیم که روزانه در دور اطرافمان -چه در شهر خودمان و چه در شهرهای دیگر- رخ می دهد و فاصله گرفتن از اخبار نیز در این شرایط که خبرهای سیاسی و اقتصادی رابطه مستقیم با زندگی روزمره همه ما دارد، تقریبا امری غیرممکن است، راهی نمی ماند جز انجام کارهایی که منجر به دوام روانی و آرامش ذهن شود. گرچه می گویند «آنچه مرا نکشد نیرومندترم می‌کند» اما انکار تاثیر منفی جریان بی‌وقفه خبرهای هولناک بر سلامت جسمی و روانی نیز کاری عقلانی به شمار نمی رود. حال که نه می توان در بی خبری و بی‌تفاوتی نسبت به خبرهای پیرامون زیست باید به ذهنتان یک روز استراحت داده تا بتوانید دوباره ادامه دهید و حتی گامی مثبت در راستای همان موضوعاتی بردارید که برای شما اهمیت بسیار دارد. یکی از راه های خلاصی از استرس مداوم خبرهای ناگوار، رفتن به طبیعت و در نظر گرفتن زمانی برای توجه به جلوه های آن است. گذران یک روز در دل طبیعت و تماشای جلوه‌های ویژه طبیعت، استنشاق هوای پاک و آشنایی نزدیک با گونه های گیاهی استان آن هم در سفری با رفت‌ و برگشت یک روزه می تواند تمدد اعصابی باشد در این وانفسای هجوم اخبارهای ناگوار، خود غنیمتی باارزش است.

اما حالا که پول و حوصله سفرهای دور و دراز برایمان نمانده کجا می توان یک روز را به استراحت و تمدد اعصاب پرداخت. استان فارس دارای آب هوایی کوهستانی، معتدل و گرم در بخش‌های مختلف خود است و همین نوید تنوع محیط زیستی شاخص در این استان می‌دهد. شهرستان های اطراف شیراز جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی بسیاری را در ‏خود جای داده‌اند. ‏پیش از هر چیز توصیه می کنیم روزی را به گشت و گذار در مکان های تاریخی بگذرانید زیرا آشکارترین و زنده ترین اسناد و نشانه های وجود تمدن و یادآور شکوه و عظمت کشور باستانی مان ایران است و شکوه آن می تواند شما را به عمقی از تاریخ و بقا گره بزند، جایی رنج ها را از سر گذارنده و فقط شکوه و عظمت آن جاودانه شده است.

  به شیرازی‌ها پیشنهاد می دهیم به 6 جاذبه اطراف شیراز که در پاییز مکانی مناسب برای گردش است سفر کنند. سفری یک‌روزه که با امکانات کم و با صرفه‌جویی در زمان و هزینه امکان‌پذیر است و چه بسا لذت و خاطره‌ای شیرین‌تر از سفرهای چند روزه و طولانی به جا می‌گذارد.

سفر به بهشت انار

شهر فاروق در فاصله ۱۰۵ کیلومتری شیراز و بعد از مرودشت قرار دارد. این شهر دارای باغات انار فراوان می باشد که به سبب برگزاری سالانه جشن انار در نیمه دوم آبان ماه باغداران به برخی از این باغ هارسیدگی بسیاری کرده و آن ها را برای پذیرش گردشگر آماده کرده اند. گردشگران می توانند در کوچه باغ‌های باصفا، بافت قدیمی خانه‌های موجود در محله قدیم فاروق در میان باغات انار و گردو، گردش کنند در باغ های تعیین شده خود انار بچینند و با شیوه های رب گیری سنتی انار آشنا شوند و انار، رب انار، آب انار، لواشک انار، بادام، گردو و خرمالو که از دیگر محصولات این شهر است را خریداری کنند و نهاری دلچسب را روی بر روی نیکمت های باغ های انار میل کنند حتی ممکن است شانس این را بیاورید که صدای پرنده‌ای نادر به نام بلبل آزاد که فضای شهر و باغ ها را با صدای خود دلنشین می کند نیز بشنوید.

تماشای آبشار دم اسبی در خنکای پاییز

تنگه دم اسب در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شیراز در منطقه کوهمره سرخی روستای کره‌بس قرار گرفته است. از مرکز شهر شیراز تا تنگه دم اسب حدود یک ساعت راه است. تنگه دم اسب و آبشار زیبای آن به دلیل مسیر پرهیجان و زیبایی که دارد، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس محسوب می‌شود. اسم تنگه از آبشاری شبیه به دم اسب گرفته شده و در واقع این آبشار ادامه رودخانه دم اسب است که از ارتفاع صخره‌های مرتفع به پایین سرازیر می‌شود و ظاهری شبیه به دم اسب دارد. ارتفاع این آبشار به سی متر می رسد. سفر به تنگ دم اسب برای افرادی که قصد ماجراجویی‌های دسته جمعی و دوستانه دارند، می‌تواند هیجان‌انگیز و لذت بخش باشد چرا که در این سفر لذت‌بخش، برای دسترسی به آبشار زیبای تنگه دم اسب، باید از دامنه‌های کوه‌های بلند سنگی بالا رفته و از مسیر آبی و خروشان رودخانه‌ای که از میان صخره‌های غول پیکر سرسبز می‌گذرد عبور کرد.

برخی از نقاط این مسیر رودخانه‌ای، بسیار باریک است و عرضی به پهنای یک انسان دارد، بنابراین تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند. تمام طول مسیر تا آبشار دم اسب با درختان سرسبز بلوط، انار، پونه کوهی، بوته‌ها و گیاهان پر شاخ و برگ کوتاه قامت پوشیده شده است. در این منطقه انواع حیوانات وحشی، خزندگان و پرندگان بزرگ شکاری زندگی می‌کنند ولی با توجه به حضور گردشگران، در نزدیکی منطقه تنگه دم اسب دیده نمی‌شوند. چشم‌اندازها و منظره‌های زیبای این مسیر، ارزش خیس شدن‌ها و راهپیمایی‌های صخره‌ای را دارد.

بچه ها بریم قلات؟!

قلات منطقه گردشگری آشنا برای شیرازی هاست همین که چند ساعتی وقت خالی دوستان خصوصا در روزهای جمعه جور شوند می گویند برویم قلات خصوصا دوستانی که پنج شنبه شب را در باغ و بستانی گذرانده باشند! قلات در منطقه‌ای باصفا و کوهپایه‌ای در کنار چشمه‌ای زیبا و در میان انبوهی از درختان و باغ‌های سرسبز قرار دارد. از مرکز شهر شیراز تا آبشار قلات حدود ۴۰ دقیقه راه است. در این روستا بناهایی با ارزش و قدمت وجود دارد از جمله کلیسای روستا که توسط مسیونرهای مذهبی بین دو جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است. قلات روستایی با دو بافت قدیم و جدید است و تفاوت آن‌ها در سبک معماری سنتی و مدرن مشهود است. بافت قدیم (دهکده باستانی) قدمتی بس طولانی دارد، معماری آن منحصر به فرد و پر از کافه و رستوران‌هایی است که داخل ساختمان‌های قدیمی ساخته و بازسازی شده است. در دامنه کوه سرخ و در حاشیه روستای قلات، دو آبشار زیبای طبیعی وجود دارد کوچک‌ترین آبشار در فاصله کمتر از دو کیلومتری بافت قدیمی قلات قرار دارد.

دشتک روستای پلکانی فارس با سوغات های خوشمزه پاییزی

روستای دشتک شیراز روستایی پلکانی و کوهستانی در نزدیکی مرودشت است طبیعت ناب و بافت روستایی آن حسابی دلبری می‌کند. فاصله بین شیراز تا روستای دشتک 111 کیلومتر و یک ساعت یا کمی بیشتر تا شیراز فاصله دارد. این روستای کوهستانی به ردپای قدمت تاریخی مزین است و نشانه‌های هخامنشی و همچنین سنگ‌نوشته‌هایی از قرن هفتم در آن دیده شده است. بافت پلکانی در ساخت خانه‌های این روستا مشهود است و این موضوع خود یک ویژگی مهم در زیبایی روستا محسوب می‌شود.چشمه‌های فراوان، آبشار خوش‌ قد و قامت و مناطق سرسبز کوهستانی از امتیازات طبیعت روستاست. بهار و تابستان آب‌وهوای این روستا هوش از سرتان می‌برد و پاییزش دنیایی از رنگ می‌شود. علاوه بر هنر دست طبیعت، سازه‌هایی نیز وجود دارد که برای هر گردشگری جالب خواهند بود. ۱۲۰۰ پله سنگی در مسیر ارتباطی روستا، از سازه‌های شگفت‌انگیز این منطقه است. بقعه امامزاده فخرالدین نیز یکی دیگر از آثار تاریخی این روستاست که با آرامش روحانی آمیخته شده است. در کنار این امامزاده سرو چهارصدساله و پرماجرای این روستا نیز سبز شده است و کلمات در وصف زیبایی آن ناتوان است. در این روستا آسیاب‌های فراوانی نیز وجود دارد که نشان از سبک زندگی مردمان گذشته روستا دارد. در این روستا پاییز می‌توانید محصولات باغ‌های میوه همچون گردو، بادام، سیب، انار و… را به سوغات ببرید.

رودخانه دالکی مناسب برای عاشقان کمپ زدن

رودخانه دالکی از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر شیراز است که طبیعت‌گردان بسیاری برای سپری کردن اوقات فراغت خود و دوری از شلوغی شهر به بازدید از آن می‌روند. از مرکز شهر شیراز تا رودخانه دالکی حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه فاصله است. این رودخانه ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و از استان فارس به سمت استان بوشهر سرریز می‌شود. رودخانه دالکی از شهرستان کازرون در فارس عبور می‌کند. به همین دلیل، در کنار بازدید از رودخانه دالکی، می‌توانید در کازرون هم گشت‌وگذاری داشته باشید. پل مشیر که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد هم روی این رودخانه واقع شده است و می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب باشد. سد شبانكاره در نزدیكی بخش سعدآباد بر روی این رودخانه احداث شده است. اطراف سد و پوشش ‏گیاهی بخش شمالی رودخانه، امكانات لازم را جهت بهره‌برداری تفرجی و گذران اوقات فراغت مردم و ‏گردشگران فراهم آورده است. به خاطر وجود این رودخانه، که آب آن کیفیتی مناسب هم دارد، منطقه ‏های اطرافش از سرسبزی فراوانی برخوردارند و در فصول خنک سال محلی عالی برای گشت و گذار ‏به حساب می آیند. به دلیل آب و هوای خوب این منطقه در فصل پاییز می توانید زمانی را در کنار این رودخانه کمپ کرده و لحظاتی شاد و حیرت انگیز را در کنار آن تجربه کنید.

خفر مقصدی ناب برای گرما دوستان!

خفر یکی از بخش‌های پهناور شهرستان جهرم است که مانند نگین سبز از لحاظ طراوت و سرسبزی و آب و هوا و تاریخ می‌درخشد. فاصله شیراز تا خفر 109 کیلومتر است و سفر یک روزه ای به این شهر تاریخی به راحتی امکان پذیر است. تعدد آثار و ابنیه تاریخی در منطقه خفر از جمله کاروان‌سراها، تپه‌های تاریخی، بناها، غارهای این خطه‌ سبز و کهن مربوط به دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام حاکی از تاریخ و هویت اصیل آن است. مرکز بخش خفر، شهر باب انار است که با دارا بودن آبشار، چشمه سار و باغ های فراوان و منازل قدیمی یکی از شهرهای تاریخی منطقه است که بسیاری از ابنیه‌ تاریخی آن به تأیید سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده است .آبشارها، چشمه‌ها و قنات‌های متعدد این بخش را از دیگر بخش‌های شهرستان متمایز کرده است و نرگس‌زارهای وسیع در باغ‌های میوه چشم‌انداز زیبایی را پیش چشم گردشگران می گشاید.

شهر خفر را بدون دیدن آبشار مرواید ترک نکنید. این آبشار در فصل زمستان، آبی گرم همراه بخار از این چشمه می‌جوشد که باعث هرچه زیباترشدن این آبشار طبیعی می‌شود. آب این چشمه شیرین و قابل شرب است. در این آب این آبشار، ماهی و خرچنگ مشاهده می‌شود و خزه‌ها به آب جلوه‌ای خاصی بخشیده‌اند. هنگام عبور از کوچه باغ‌ها برای رسیدن به این مکان زیبا تنوعی از درختان سردسیری و گرمسیری چون سیب، انار، گردو، ازگیل، نخل و... دیده می‌شود.