اطلاعیه شهرداری قشم در خصوص حذف درختان کنوکارپوس

اطلاعیه شهرداری قشم در خصوص حذف درختان کنوکارپوس

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم برای ایجاد شفافیت بیشتر در خصوص حذف درختان کنوکارپوس از سطح این شهر اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به دریافت حجم بالایی از گزارش ها و نارضایتی‌ های مردمی در خصوص خسارات زیست محیطی درختان کنوکارپوس، قطع این درختان با اولویت رفع مزاحمت های ناشی از تهدید سلامت جسمی شهروندان، جلوگیری از انسداد مسیر فاضلاب و خسارت به تاسیسات شهری، پیاده روها، معابر و دیوارها و جایگزینی با درختان بومی و شهری سازگار با محیط در کمیسیون ماده هفت شهر قشم با حضور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان و نماینده سازمان منطقه آزاد به تصویب رسید.

در این اطلاعیه تصریح شده است: تخریب زیرساخت های شهری، هزینه بالای هرس و نگهداری، ایجاد مشکل در شبکه برق و خطوط انتقال نیرو، انسداد و تخریب لوله فاضلاب خانه ها، آلرژی زایی و بروز مشکلات تنفسی در اثر گرده افشانی از مهمترین خسارات ناشی از رشد زیاد و مخرب درختان کنوکارپوس به شمار می‌رود.

شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم در ادامه این اطلاعیه آورده است: در همین راستا اقدامات واحد خدمات شهری شهرداری قشم با کمک سازمان منطقه آزاد قشم مطابق با مصوبه کمیسیون ماده هفت در رابطه با قطع درختان کنوکارپوس و جایگزینی با درختان مناسب در حال انجام است.

درخت کنوکارپوس به دلیل نیاز آبی بالا، آسیب جدی به منابع آبی جزیره قشم وارد کرده و شهرداری‌ها را متحمل هزینه زیاد آبیاری و نگهداری می‌کند.

ریشه‌های این درخت، با نفوذ در عمق زمین و تاسیسات آبرسانی و فاضلاب شهری آسیب جدی به زیرساخت‌ها وارد می‌کنند.

همچنین بسیاری از کارشناسان بر این باورند درخت کنوکارپوس در فصل گل‌دهی و طی فرآیند گردافشانی منجر به ایجاد آلرژی و حساسیت در سیستم تنفسی شهروندان می‌شود.

کنوکارپوس در کنار اوکالیپتوس و کهور پاکستانی و آمریکایی تهدید جدی برای محیط زیست و عرصه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود از این رو کاشت درختان بومی همچون انواع توت، کُنار، جامبو، سپستان، نارنج، نخل، کهور ایرانی و گز به عنوان جایگزینی مناسب برای این درخت پیشنهاد می‌شود.

به گفته کارشناسان، هرچقدر گرده درخت کونوکارپوس سنگین تر باشد رطوبت بیشتری جذب کرده و در زمان رعد و برق ریزتر می شوند و به سمت جوّ زمین حرکت می‌کنند و این عامل باعث می شود حتی افرادی که در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلند زندگی می‌کنند دچار آلرژی شوند.

کنوکارپوس یک گیاه سمی بوده و موجب افزایش حشرات موزی می‌شود و برخلاف درختان مثمر که سایه‌ای مطبوع و خنک دارند سایه‌ این درختان که بیشتر از گونه‌های کنوکارپوس، اکالیپتوس و کهور آمریکایی هستند گرم است.

کنوکارپوس که نام علمی آن کنوکارپوس لنلیولیا و از خانواده گاروم زنگیان به شمار می رود و از نظر اندازه بسیار متنوع بوده و گاهی هم به صورت گسترده روی زمین پهن می‌شود ولی طبق معمول به صورت راست و مانند درخت است و ارتفاع آن تا ۲۰ متر و قطر تنه آن به هشتاد سانتی ‌متر می‌رسد، این درخت همیشه سبز بوده که هماره در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می‌شود.