بازارچه معروف شیراز جابجا می‌شود

شهردار: حتی شهرهای جدید کشور که عمر آنها بیش از ۳۵ سال نیست هم توفیق چندانی در مسائل شهرسازی نداشته‌اند

بازارچه معروف شیراز  جابجا می‌شود
شهردار شیراز در دومین کنفرانس معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان

شهردار شیراز با بیان‌اینکه بازارچه انقلاب سازه‌ای غیرایمن دارد، گفت: با هدف گره‌گشایی از ترافیک ایجاد شده ناشی از ترددها در این محل و ایجاد ایمنی لازم، این بازارچه جابجا می‌شود.

محمد حسن اسدی چهارشنبه در دومین کنفرانس معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان در شیراز افزود: در این بازار که در کنار پارک آزادی شیراز قرار دارد و زمین آن هم متعلق به شهرداری است تعدادی مغازه با سازه‌های غیر مقاوم و غیر استاندارد ساخته شده و ترافیک شدیدی را نیز به منطقه تحمیل کرده است.

وی اضافه کرد: بنا داریم که مغازه های موجود در این بازار را به روی رودخانه خرم رود (رودخانه خشک) منتقل کنیم و فضای فعلی بازار نیز به یک فضای شهری خوب تبدیل شود.

تصمیم‌گیری درباره میدان قصردشت

شهردار شیراز، در خصوص رینگ ترافیکی این کلانشهر گفت: در ادامه تکمیل این رینگ، هم اینک در حال تصمیم گیری در خصوص میدان قصردشت و همت شمالی (وکلا) و اینکه چه اقدامی در این میدان انجام دهیم و اتخاذ بهترین تصمیم هستیم.

اسدی افزود: در بحث محور منتهی به گویم هم طرح قبلی اجرای پل روگذر به طول حدود ۲ کیلومتر بود که تصمیم گرفتیم این کار را به شکل زیرگذر که برای شهرداری حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدون احتساب هزینه تملک هزینه در بر دارد اجرا کنیم و کار هم اینک در حال انجام است.

وی در ادامه گفت: در حوزه گردشگری نیز اجرا و ساماندهی هفت طرح شامل تله کابین، باغ پرندگان، شهر بازی بزرگ، پارک آبی، آکواریوم، برم دلک و قصرابونصر را در دستور کار داریم.

ارتباط مسائل شهرسازی و حمل و نقل در کلانشهرها منسجم نیست

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ارتباط بین مسائل شهرسازی و حمل و نقل در شهرها و کلانشهرهای کشور یک ارتباط تعریف شده، علمی و منسجم نیست.

اسدی افزود: حتی شهرهای جدید کشور که عمر آنها بیش از ۳۵ سال نیست هم توفیق چندانی در مسائل شهرسازی نداشته‌اند و شبکه‌ها و زیرساخت های آنها دچار مشکل است.

وی ادامه داد: در این شهرها بسیاری از اصول شهرسازی رعایت نمی‌شود حتی بافت این شهرها به هم خورده و هم دچار مشکل است.

او اظهار داشت: البته این اتفاق دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی دارد که هر کدام باید در جای خودش بررسی شود تا شاهد کاهش چنین عوارضی باشیم.

شهردار شیراز افزود: در شیراز نگاه ما یک نگاه توسعه گرایانه متوازن است تا بر اساس آن بتوانیم عوارض موجود در این کلانشهر را کاهش دهیم و شیراز را به یک شهر انسان محور، زیست پذیر و قابل سکونت تبدیل کنیم.

اسدی ادامه داد: شهرداری شیراز در این کلانشهر رویکرد خاصی را دنبال نمی‌کند چرا که معقدیم در شهری که به دنبال توسعه متوازن هستیم باید نگاه چند وجهی داشت و تمام جوانب را در نظر گرفت چرا که در نگاه تک بُعدی وقتی یک بُعد مورد توجه قرار می‌گیرد، بُعد دیگر دچار مشکل می شود.

وی، ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی معماری و شهرسازی گفت: شهرداری شیراز با برگزاری چنین کنفرانس ها و همایش هایی به دنبال این است که از نقطه نظارت مراکز علمی و دانشگاهی استفاده کنیم تا یک پل ارتباطی بین دانشگاه، استادان دانشگاه، دانشجویان با شهرداری و شورا ایجاد شود.