شهردار اهواز: ساختمان شهرداری را می‌فروشیم و خرج جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب می‌کنیم

روایت شده قبل از اینکه حیوانات موذی انسان را آزار دهند باید از بین بروند/ باید در این زمینه مقاومت شود زیرا این مساله به صورت جدی امنیت مردم را مخدوش کرده است

شهردار اهواز:  ساختمان شهرداری را می‌فروشیم و خرج جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب  می‌کنیم

شهردار اهواز در  جلسه رسیدگی به وضعیت سگ‌های بلاصاحب که امروز (۲۰ بهمن‌ماه) در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که حساسیت این موضوع در استان خوزستان حس شد، برنامه‌ریزی در این زمینه آغاز شد.

رضا امینی افزود: جمعیت سگ‌ها در ایران نامتوازن و پیچیده شده به گونه‌ای که مساله وجود سگ‌های بلاصاحب در شهر به معضل اساسی تبدیل شده است.

وی گفت: افرادی که مورد تعرض قرار می‌گیرند و حامیان حقوق حیوانات دو طرف این مساله هستند و مرز تشخیص ما نخست شهر و سپس قانون است که قانون نیز منطبق بر شهر است.

امینی با اشاره به حقوق حیوانات در اسلام عنوان کرد: حیواناتی مانند گوسفند برای زندگی بشر باید ذبح شوند. همچنین روایت شده قبل از اینکه حیوانات موذی انسان را آزار دهند باید از بین بروند، بنابراین وزارت کشور دستورالعملی در خصوص نحوه کنترل جمعیت های سگ تعیین کرده است.

وی بیان کرد: اسلام سگ را جزو نجاسات می‌داند اما متاسفانه فرهنگ غرب وارد کشور ما شده و به قدری پیشرفت کرده که برخی از خانواده‌ها که زندگی غربی را پذیرفته‌اند و از فرزندآوری پرهیز می‌کنند و نگهداری از حیواناتی مانند سگ را جایگزین فرزندآوری می‌کنند.

شهردار اهواز گفت: در آموزه‌های دینی، نگهداری سگ در چهار مورد سگ مزرعه، گله، باغ و شکاری مجاز عنوان شده است. کسی که می‌خواهد به تأسی از فرهنگ غرب چنین کارهایی انجام دهد می‌تواند در خانواده خود انجام دهد اما در محیط‌های عمومی باید از این قضیه ممانعت شود.

امینی با اشاره به دستورالعمل وزارت کشور بیان کرد: در این دستورالعمل عنوان شده سگ‌های اصیل و مفید از دیگر سگ‌ها جدا شوند و نحوه نگهداری و اتلاف این سگ‌ها و چگونگی مشارکت دستگاه‌ها نیز مشخص شده است. همچنین در این دستورالعمل دادن غذا به حیوانات موذی مانند سگ در فضای عمومی جرم است اما مشکل ما این است که به خوبی از این ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌کنیم.

وی گفت: اگر به عنوان مثال اکنون تخمین زده می‌شود ۵ هزار سگ بلاصاحب در اهواز وجود داشته باشد، با این روند تا سال آینده ۲۰ هزار سگ خواهیم داشت یعنی جمعیت این سگ‌ها چهار برابر خواهد شد.

شهردار اهواز خطاب به شهرداران مناطق در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب بیان کرد: باید شجاعت داشته باشید و از فضای مجازی نترسید. هر کسی هم در شهر به شما بگوید چه کسی به شما گفته در این زمینه کار کنید، بگویید شهردار اهواز گفت و من جواب همه را می‌دهم.

امینی گفت: امنیت مردم در شهر بسیار مهم است؛ اگر در سال‌های گذشته به صورت جدی با این پدیده برخورد می‌شد، اکنون با این مشکل مواجه نمی‌شدیم. اکنون هم اگر در این زمینه برخورد نکنیم، در شهر فاجعه رخ می‌دهد.

وی افزود: مشکل پول و محدودیتی در این زمینه نداریم و اگر لازم باشد ساختمان شهرداری را هم می‌فروشیم و خرج این کار می‌کنیم بنابراین مساله نبود پول بهانه‌ای نشود تا شهردار منطقه‌ای بگوید پول نداشتیم. همه اختیارات را به شهرداران منطقه می‌دهم اما به شرط اینکه روزانه در میدان کار کنند و در این زمینه گزارش ارائه دهند.

شهردار اهواز با اشاره به حمایت قانون در زمینه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب گفت: کشتید دیگر، مرگ با ترحم انجام دادید. قانون وجود دارد و دادستان حمایت می‌کند. نگران چه چیزی هستید؟ اینکه چند نفر با هوچی‌گری بیایند، حاکمیت باید عقب‌نشینی کند؟ باید در این زمینه مقاومت شود زیرا این مساله به صورت جدی امنیت مردم را مخدوش کرده است.

وی بیان کرد: چه کسی می‌تواند بپذیرد به دلیل عدم انجام درست وظایف و بر اثر حمله سگ‌ها، یک نفر تا آخر عمر دچار نقص عضو شود؟

امینی افزود: کانون‌های تولید و زیستگاه‌های این سگ‌ها در حاشیه شهرها است؛ باید کارگروه استانی در این زمینه تشکیل شود و تمرکز بر حاشیه شهر و فضاهای عمومی مانند پارک‌ها باشد. در ایام عید شهر اهواز باید عاری از سگ باشد به گونه‌ای که مردم در شهر احساس امنیت کنند و راحت به خیابان‌ها و پارک‌ها بروند.

وی گفت: زیبنده یک کلانشهر نیست چنین وضعیتی داشته باشد؛ هیچ قانونی و هیچ نهادی  این مساله را نمی‌پذیرد که قانون  و امکانات داشته باشیم اما به دلیل عدم حساسیت به این نقطه برسیم.

شهردار اهواز بیان کرد: زنده‌گیری هر سگ به ویژه سگ ماده به معنی کنترل یک جمعیت سگ است بنابراین باید عقیم‌سازی و اتلاف سگ‌های غیر مفید، غیر اصیل، بیمار و ناقل بیماری و زنده‌گیری سگ‌های مفید انجام شود.

وی با تاکید بر مقاومت جدی در کنترل سگ‌های بلاصاحب، تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای کنترل سگ‌های بلاصاحب نداریم و نخواهیم داشت. از هیچ شهردار منطقه‌ای پذیرفته نیست که منعی برای کنترل جمعیت این سگ‌ها را بهانه کند.

امینی افزود: در مذمت بنده، همین بس که یک استاد دانشگاه در اهواز بر اثر یک فاجعه مفت یعنی حمله سگ در محیط شهری فوت کند.