شهر ملی دوچرخه ایران بدون پیست دوچرخه!

پای صحبت های رئیس هیات دوچرخه سواری استان فارس

شهر ملی دوچرخه ایران بدون پیست دوچرخه!

علی جمشیدپور– خبرجنوب/ محمدجواد کشاورز، رئیس هیات دوچرخه سواری استان فارس و مسئول کمیته سایکل توریست فدراسیون دوچرخه سواری، دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت ورزشی، 2 سال است که در هیات دوچرخه سواری فعالیت دارد. به همین بهانه پای صحبت های رئیس هیات دوچرخه سواری استان فارس نشستیم تا از حال و هوای این روزهای هیات برایمان بگوید.

*در ابتدا بفرمایید خودتان فعالیت ورزشی هم داشته اید؟

بله؛ به صورت تخصصی کاراته کار می‌کردم. در مسابقات بین المللی کاراته در ترکیه و مالزی در سال های 1385 و 1387 موفق به کسب عنوان قهرمانی هم شده‌ام. در هیات‌های کاراته، تیر و کمان، پزشکی ورزشی، بیماران خاص، ورزش های همگانی، روستایی و عشایری، بازی های بومی و محلی و ... نیز سابقه فعالیت دارم.

*زمانی که این سمت را به عهده گرفتید هیات دوچرخه سواری در چه وضعی بود؟

وقتی بنده مسئولیت هیات دوچرخه سواری را به عهده گرفتم هیچ گونه سندی یا پرونده‌ای به من تحویل داده نشد. موجود بود اما نمی‌دانم دلیل این امر چه بود. متأسفانه بنیان ورزشی در شیراز به اندازه‌ای ضعیف است که به محض تعویض شخص در هر سمتی، فرد جدید باید از اول تمامی مسیرها را طی کند. از نظر مالی هم که وضعیت اسفبار بود.در این دو سال هیات حساب مالی نداشته و فقط آورده های ما راهگشای مشکلات هیات بوده است، بدون کمک گرفتن از نهادی یا ارگانی. البته تنها مورد مالی که وجود داشت حدود 20 میلیون تومان بدهی مالی بود که برای ما بجا گذاشتند.

*پس از این دو سال، هیات دوچرخه سواری در چه شرایطی قرار دارد؟

در ابتدا با رصد هیات و شناخت نسبی که به دست آوردم، به این نتیجه رسیدم که شیراز فقط در زمینه کوهستان موفق به کسب رتبه شده است. لذا با درک شرایط، بلافاصله با هماهنگی با مدیر کل وقت اداره ورزش و جوانان استان فارس و ریاست فدراسیون دوچرخه سواری، اردوی تیم ملی قبل از بازی‌های آسیایی را برای نخستین بار از تهران به شیراز انتقال دادم. نزدیک به 17 روز این اردو تا شروع بازی های آسیایی برقرار شد. پس از برگزاری چنین اردوی موفقی، ماحصل تمامی تلاش‌های شبانه روزی ما و رکابزنان، تک مدال فرانک پرتوآذر دوچرخه سوار شیرازی تیم ملی ایران در مسابقات آسیایی بود.

فرانک پرتوآذر، کاپیتان شیرازی تیم ملی دوچرخه سواری کوهستان ایران و اولین بانوی دارنده مدال قهرمانی آسیا

در آن زمان با سیاست درستی که از طرف هیات اتخاذ شد موفق شدیم با 3 ملی پوش(فرزاد خدایاری، حسین اسکندری و فرانک پرتوآذر)، مسیر جدیدی را برای بهتر شدن ورزش دوچرخه سواری در شیراز و استان فارس به وجود بیاوریم. سپس در تلاش برای معرفی شیراز به عنوان قطب دوچرخه سواری کوهستان کشور برآمدیم. وجود زیرساخت های مناسب در بخش کوهستان و حضور چندین شیرازی در تیم ملی، از دلایل عمده ما برای چنین تصمیمی بود. یکی دیگر از فعالیت های فرهنگی شایان ذکر هیات، راه‌اندازی بزرگترین کارناوال دوچرخه سواری در ماه محرم و روز عاشورا در دو نوبت صبح و عصر ( 400 دوچرخه سوار در نوبت صبح و 200 دوچرخه سوار در نوبت عصر ) بود. همچنین در سال 99 با توجه به احداث بیش از 300 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری شهری و واردات دوچرخه های اشتراکی و همایش‌های مختلف باعث شد تا شیراز به عنوان شهر ملی دوچرخه ایران نام گذاری شود. لذا با پخش این خبر در سطح ایران بعضی از شهرها از شیراز الگو برداری کردند و در زمینه ورزشهای همگانی نیز سرآمد شدیم. بعد از این اتفاقات مثبت بود که با در نظر گرفتن این موضوع که شیراز و فارس دارای قابلیت گردشگری می‌ باشد مسئولیت کمیته «سایکل توریست» فدراسیون را به بنده محول کردند. پس از آن با برگزاری اولین همایش سایکل توریست کشور و راه اندازی باشگاه تخصصی در این رشته در جهت ارتقای دوچرخه سواری اهتمام ورزیدیم.

*در رابطه با استعداد یابی چه فعالیت‌هایی داشتید؟ 

سه مرحله اردوی استعداد یابی برگزار کردیم. یک مرحله از آن در شهرستانها برگزار شد و نفرات برتر را به استان معرفی کردند. همچنین میزبانی مسابقات قهرمانی استعدادهای برتر ایران به شیراز تعلق گرفت که تاکنون به خاطر شرایط کرونا برگزار نشده ولی کماکان این میزبانی به شیراز تعلق دارد. در ضمن با دارا بودن چندین استعداد برتر و قهرمانی آنان در رده های سنی، پشتوانه بسیار پرقدرتی برای دوچرخه سواری در رشته کوهستان فراهم کرده ایم.

*استان فارس در زمینه پارا سایکلینگ در کشور چه جایگاهی دارد؟

هم اکنون در کشور 4 نفر در اردوی پارا دوچرخه سواری هستند که با افتخار 3 نفر از این ورزشکاران هم استانی می‌باشند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که با همت هیات دوچرخه سواری استان، اردوی تیم ملی پارا دوچرخه سواری را بدون هیچ تبلیغاتی در لامرد و نورآباد برگزار کردیم تا برای مسابقات تاجیکستان یک ورزشکار را انشاالله از فارس در تیم ملی داشته باشیم.

* چقدر از سوی فدراسیون حمایت می‌شوید؟

گذشته از اینکه رابطه بسیار خوبی با فدراسیون داریم و با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، با لطفی که نسبت به بنده و هیات استان داشتند همیشه خواسته های ما را اجابت کرده‌اند  که جا دارد در اینجا تشکر ویژه ای از رئیس، نایب رئیس و دبیر فدراسیون دوچرخه سواری داشته باشم.

*برنامه های آتی که در پیش دارید؟

به امید خدا برای هفته شیراز در نظر داریم تا یک رویداد بین المللی را در شیراز اجرا کنیم.

* هیات از ورزشکاران استان تا چه اندازه حمایت کرده است؟

بیشترین حمایت های ما معنوی بوده است و متأسفانه از نظر مادی نتوانستیم حمایتی را انجام دهیم. وقتی یک ست ورزشکار دوچرخه سواری حدود 60 میلیون تومان است، از توان هیات خارج می‌باشد که بتواند کمکی در این رابطه انجام دهد. اما خوشبختانه بعضی از دوچرخه سوارانمان مانند خانم پرتوآذر به دلیل داشتن اسپانسر، می‌توانند در رقابتهای بین المللی به سادگی شرکت کنند.
در رابطه با جذب اسپانسر برای دیگر دوچرخه سواران هم تلاش های زیادی داشتیم اما مسابقاتی که دیده نشود و پخش تلوزیونی نداشته باشد نمی‌تواند حامی مالی جذب کند و هیچ اسپانسری حاضر نیست که در این شرایط  ورود کند. البته در رابطه با یک قانون نصفه و نیمه‌ای که قرار بود وضع و اجرایی شود هم کم کاری شده است. قانون معافیت مالیاتی که با اجرایی شدنش می‌تواند به خیل عظیمی از ورزش هایی که نیاز مبرمی به اسپانسر دارند کمک شایانی داشته باشد.

محمدجواد کشاورز، رئیس هیات دوچرخه سواری استان فارس

* سرانجام  پیست دوچرخه سواری ماده سرعت در شیراز به کجا رسید؟

در چندین رشته اصلی ورزشی وقتی صحبت از وجود زمین یا پیست می‌شود می‌رسیم به 22 سال پیش که ورزشگاه پارس کلنگ زنی شد و قرار بود برای دوچرخه سواری پیستی در این مجموعه ساخته شود، ولی متأسفانه پس از سالها پیستی که ساخته نشد هیچ، در این شرایط  آهن‌های خریداری شده برای ساخت پیست نیز در حال فرسوده شدن هستند. در پایان می‌خواهم از متولیان ورزش این استان تقاضا کنم که حداقل نیاز دوچرخه سواری که یک پیست استاندارد می‌باشد را فراهم کنند. پیستی که قرار بوده چندین سال قبل آماده تحویل باشد اما همچنان این پروژه راکد به حال خود رها شده است. با وجود یک پیست تخصصی به عنوان زیر ساخت اصلی این رشته می توانیم استعدادیابی حرفه ای، ساماندهی ورزشکاران، تمرینات مداوم دوچرخه سواران و ... را در آن انجام دهیم. همچنین از شهرداری شیراز و تمامی کسانی که برای ورزش دوچرخه سواری در همه زمینه ها تلاش وافری داشته اند کمال سپاس را دارم.