شهر خانه های بی پلاک

مدیرکل پست فارس خواهان از سرگیری پلاک دهی منازل و ساختمان ها در سراسر استان شد

شهر خانه های بی پلاک

فاطمه مقدم/ پلاک‌ گذاری منازل و ساختمان‌های تجاری، وظیفه ذاتی شهرداری هاست. طرحی که اجرای ان مدت هاست در شیراز متوقف شده است و بیشتر خانه های مسکونی جدید و ساختمان های تجاری فاقد پلاک آبی رنگ دو رقمی هستند. همین خود باعث سردرگمی مردم برای یافتن مکان ساختمان مورد نظرشان و طبیعتا سردرگمی مرسوله‌های پستی شهروندان شده ‏است چرا که پلاک منزل خود بخشی مهم از آدرس پستی یک مکان به شمار می رود. سردرگمی و به مقصد نرسیدن بخشی از نامه‌های شهروندان و حتی احضاریه‌هایی که از سوی دستگاه‌های قضایی و انتظامی به در منازل شهروندان ارسال می شود از دیگر پیامد‌های نداشتن پلاک دو رقمی آبی برای بیشتر منازل و ساختمان های تجاری در خیابان ها و شهرک های تازه ساز شیراز است. سردرگمی که گویا شهرداری شیراز تصمیمی به پایان دادن به آن ندارد.‏

مدیرکل پست فارس در گفت و گو با «خبر جنوب» با اشاره به اینکه نصب پلاک های دورقمی یا پلاک های آبی جلوی ساختمان ها و منازل تکلیفی برعهده شهرداری است گفت: بیش از 10 سال است در کل استان فارس پلاک گذاری خانه ها و ساختمان ها انجام نشده است این موضوع باعث سردرگمی مردم در هنگام دادن آدرس و آدرس پستی و برای دریافت هر گونه خدمات شده است.

مهدی آزادی با اشاره به اینکه کیفیت رضایتمندی مردم به مراجعه دقیق ماموران پست از طریق آدرسی استاندارد بستگی دارد افزود: آدرس استاندارد و دقیق شامل نام خیابان، نام کوچه و پلاک دورقمی و کدپستی است در حالی که در سراسر کلان شهر شیراز و شهرهای اطراف هستند جز انکه کوچه های بی نام بسیار وجود دارند، ساختمان های تجاری و منازل مسکونی بسیاری نیز فاقد پلاک هستند. از این رو مردم مجبور به دادن آدرس های سلیقه ای می شوند که سردر آوردن از این آدرس های سلیقه ای نیز آسان نیست. نبود پلاک دو رقمی جز رساندن بسته های پستی، نامه های مهم نظیر احضاریه دادگاه و حتی رساندن بسته های ارسالی از خریدهای درون شهری چون خرید غذا ‏...  را نیز دشوار می کند و باعث سردرگمی مراجعه کنندگان می شود.

آزادی خواستار شروع روند متوقف شدن پلاک گذاری ساختمان ها و منازل مسکونی توسط شهرداری شیراز شد و گفت: اداره پست با وجود انکه در این زمینه ماموریت مستقیمی ندارد اما ما در این زمینه برای همکاری اعلام آمادگی کردیم که با وجود این تقاضای همکاری متاسفانه در بیشتر شهرهای استان این اتفاق نیفتاد و همچنان خانه و ساختمان ها فاقد پلاک است. اما بالاخره موفق شدیم کمک معاونت توسعه استانداری،  شهرداری ها را پای کار بیاوریم تا مکلف به نصب این پلاک های دو رقمی شوند.  وی افزود: با همکاری شهرداری شهر زرقان اجرای کدهای پستی و پلاک دورقمی را در این  شهر کلید زدیم تا الگویی برای شهرهای دیگر استان شود. این نقیصه در آدرس که به مدت 10 سال است انجام آن عقب افتاده از جایی شروع شود و تا ضمن بی نیاز کردن مردم از دادن آدرس های سلیقه ای از سرگردانی بسته های پستی و سرگردانی مراجعه کنندگان در خیابان ها نیز جلوگیری به عمل آید.

آزادی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری اداره کل پست فارس در اجرای طرح مطالعاتی سرشماری نفوس و مسکن در سه شهر استان اشاره کرد و گفت: سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن که قرار است توسط مرکز آمار ایران با همکاری اداره ثبت احوال و اداره پست استان و ‏فرمانداری و شهرداری شیراز در سه شهر زرقان صدرا و لپویی انجام شود از این رو نیاز به کد پستی در این سه شهر الزامی است.

آزادی با اشاره به اینکه این سرشماری طرح آزمایشی برای سرشماری سراسر سال 1405 است تصریح کرد: در سرشماری سال 1405 بناست شیوه مراجعه میدانی انجام نشود بلکه به صورت خود اظهاری اینترنتی در سایتی که به شهروندان اعلام خواهد شد صورت بگیرد. و بخشی از راستی آزمایی ان نیز در بستر سامانه هایی چون gnaf.post.ir. که کد پستی شهروندان بر روی آن وجود دارد صورت خواهد گرفت. برای اجرای این طرح داشتن کد پستی الزامی است چرا که ثبت اطلاعات بدون کد پستی امکان پذیر نیست از این رو شهروندانی که در این سه شهر هنوز کد پستی ندارند می توانند با مراجعه به سامانه gnaf.post.ir.‎ استعلام کدپستی خود را به صورت بر خط بگیرند و در سامانه آمار بارگذاری کنند.

مردم در  این سه شهر که قرار است پایلوت طرح آمار نفوس و مسکن باشد اگر از طریق این سامانه نتوانستند کد پستی دریافت کنند، می توانند با مراجعه حضوری به اداره کل پست استان از همکاران ما به کد پستی خود را دریافت کنند اما تاکید ما به گرفتن کد پستی به صورت اینترنتی است.