شرط جدید برای رفع فیلتر اینستاگرام

شرط جدید برای رفع فیلتر اینستاگرام

هنوز مقامات درباره رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ نظر قطعی نداده‌ و همه چیز را به پایان اعتراضات موکول کرده‌اند. اما حالا یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای شرط جدیدی برای فعالیت این دو سرویس گذاشته است.

مهدی باقری، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای اعلام کرده که چنانچه اینستاگرام و واتس‌اپ شروط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و متعهد به پذیرش مسئولیت شوند، منعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.

به عبارتی این نماینده مجلس و عضو این کارگروه، یک شرط برای ادامه فعالیت این دو سرویس پرطرفدار در ایران ارائه داده است. اینکه این پیام‌رسان و شبکه اجتماعی، باید قوانین و مقررات ایران را بپذیرند. این شرط به معنای تن دادن این سرویس‌های خارجی به طرح صیانت است. چون در زمانی که مساله اجرای طرح صیانت مطرح بود، مهم‌ترین نکته‌ای که بر آن تاکید می‌شد این بود که مساله سیاستگذار فیلترینگ اینترنت نیست و همه پلتفرم‌ها می‌توانند در ایران فعالیت کنند مشروط به اینکه قوانین و مقررات ایران را بپذیرند و خود را با آن وفق بدهند.

پاسخ مخالفان اما این بود که این پلتفرم‌ها به محدودیت‌هایی که ایران می‌خواهد تن نمی‌دهد در نتیجه خروجی طرح صیانت فیلتر یا به عبارت دقیق‌تر محدود کردن دسترسی کاربران به این پلتفرم‌ها بود.

قطع اینترنت مقدمه اجرای طرح صیانت

حالا به نظر می‌رسد که قطع اینترنت مقدمه اجرای طرح صیانت است. چراکه ظرف یک هفته دسترسی کاربران ایرانی به بسیاری از پلتفرم‌ها و سایت‌ها قطع شده و احتمالا شرط ادامه فعالیت همه آنها، تن دادن به قوانین و مقرراتی است که در داخل وضع می‌شود.

این گمانه زمانی قوت می‌گیرد که یک ماه قبل شورای عالی فضای مجازی، اجرای سه بندی را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد که چکیده طرح صیانت مجلس بود.

۱۵ شهریور ماه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور بخشی مهم از طرح صیانت را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد. کارشناسان این حوزه معتقدند در حقیقت این شورا، مهم‌ترین بندهای طرح صیانت را گرفته و آن را در این شورا تصویب کرده است. در این شرایط دیگر هیچ ضرورتی به اجرای طرح صیانت نیست و این شورا همان طرح را اجرا خواهد کرد.

به عبارت دیگر یک ماه قبل از این رویدادها، شورای عالی فضای مجازی به پیشواز اجرای طرح صیانت و محدودسازی فضای اینترنت رفته بود. تنها نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کردند این بود که انتظار نمی‌رفت این محدودیت و فیلترینگ به این زودی اعمال شود.

البته مقامات می‌گویند هنوز هیچ نهادی برای فیلترینگ دائم اینستاگرام و واتساپ و دیگر اپ‌ها تصمیم‌گیری نکرده است. اما برخی از اظهارات دیگر نشان می‌دهد که بعید است مخالفان این فرصت را از دست بدهند و امکان فعالیت دوباره این سرویس‌ها در ایران فراهم شود.

وزیر ارتباطات هم روز گذشته آب پاکی را روی دست کسب‌وکارها ریخت و گفت: «تلاش می‌کنیم مشکلات موجود بر سر راه کسب‌و‌کارها و مردم را برطرف کنیم» اما نکته کلیدی و مهم در بخش دوم سخنان او بود. آنجا که تاکید کرد قرار است «ظرفیت‌های لازم در پلتفرم‌های داخلی را افزایش دهیم تا مردم به مشکل نخورند.»

این گفته زارع‌پور به این معنا بود که قرار است کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند و دولت در تلاش است ظرفیت این پلتفرم‌ها را افزایش دهد.