سفیر ارمنستان از چغازنبیل و موزه باستان‌شناسی هفت‌تپه بازدید کرد

سفیر ارمنستان از چغازنبیل و موزه باستان‌شناسی هفت‌تپه بازدید کرد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوش گفت: سفیر جمهوری ارمنستان به همراه برخی از چهره‌های علمی و دانشگاهی از میراث‌جهانی چغازنبیل و موزه باستان شناسی هفت‌تپه دیدن کرد.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری روز شنبه گفت: آرسن آوانیان به همراه هیأتی متشکل از چهره‌های دانشگاهی و برخی از اساتید حوزه تاریخ دانشگاه شهیدچمران اهواز، از محوطه باستانی چغازنبیل و موزه تاریخی هفت‌تپه بازدید کرد.

وی افزود: در این بازدید، آوانیان با اشاره به تاریخ مشترک دو ملت، از میراث‌جهانی چغازنبیل به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار فرهنگی بشر نام برد و شکوه و عظمت این اثر تاریخی را تحسین کرد.

بویری ادامه داد: در این بازدید، وارتان ووسکان استاد کرسی ایران‌شناسی به عنوان یکی از چهره‌های علمی این هیأت، با برشمردن اشتراکات فراوان تاریخی و مرور بخشی از تاریخ میان این دو سرزمین، از مشاهده موزه هفت‌تپه به عنوان یک فرصت ارشمند برای آشنایی بیشتر با دستاوردهای فرهنگی و آشنایی هرچه بهتر با میراث‌فرهنگی ایران باستان یاد کرد.

معبد زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است. این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

موزه هفت تپه یکی از مهم ترین موزه‌های باستان شناسی ایران است که در نزدیکی محوطه باستانی هفت تپه شوش قرار دارد و در سال ۱۳۵۲ با هدف حفاظت، نگهداری و نمایش آثار تاریخی کشف شده از محوطه هفت تپه و چغازنبیل، راه اندازی شد.