سرکنسولگری چین در بندرعباس افتتاح شد

سرکنسولگری چین در بندرعباس افتتاح شد
تهران و پکن همواره از منافع اساسی و عالی یکدیگر حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

سرکنسولگری چین در بندرعباس عصر چهارشنبه با حضور چانگ‌هوا سفیر جمهوری خلق چین، شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری هرمزگان و جمعی از مدیران استانی افتتاح شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری هرمزگان در این آیین اظهار داشت: ایران و چین نمونه ای از کشورهای مستقل و صلح دوست هستند که تصمیم گرفته‌اند توسعه روابط دوجانبه و تامین منافع متقابل را نقطه آغازی برای تحکیم صلح و ثبات منطقه ای و جهانی قرار دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای ظرفیت‌های عظیم در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی است و موقعیت ژئوپولوتیک و ژئواکونومیک کم نظیری در غرب آسیا دارد. اولویت خود را تقویت مشارکت همه جانبه با کشورهای دوست نظیر جمهوری خلق چین قرار داده و همانگونه که بارها در مواضع رسمی خود ابراز داشته؛ محدودیتی برای گسترش مناسبات با چین در قالب الگوهای دوجانبه و ترتیبات چند جانبه قائل نیست.

شهرزاد گفت: در سال‌های اخیر به رغم وضعیت پیچیده بین المللی فرصت‌های فراوانی برای تعمیق پیوندهای ایران و چین به وجود آمد و دو طرف توانستند نقشه راهی را برای مشارکت بلند مدت و راهبردی ترسیم کنند.

وی ادامه داد: اکنون می‌توان بر اساس این نقشه راه و با اتکا به اراده تجارب و نگرش‌های مشترک طرح‌های عملیاتی کارآمدی جهت حصول دستاوردهای ملموس و راهگشا تدوین کرد. جمهوری اسلامی ایران به دفعات از ابتکارها و برنامه های جهانی چین استقبال و آمادگی خود را برای بسط مناسبات با این کشور در قالب ایده‌های یاد شده اعلام کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری هرمزگان گفت: مناطق جنوبی ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه اقتصادی و دارا بودن منابع سرشار انرژی می‌توانند به تحقق این هدف و موفقیت بیشتر ابتکارهای منطقه ای و بین المللی چین کمک کنند.

وی تصریح کرد: بی تردید تحکیم پیوندهای اقتصادی و تجاری دو کشور به شکل گیری برداشت مشترک در سایر عرصه ها کمک می‌کند، ایران و چین به عنوان دو میراث دار تمدنی و فرهنگی قاره کهن آسیا زمینه‌ها و فرصت های بسیار متنوعی برای مراوده و تعامل دارند و گسترش نظام مند روابط در یک عرضه می‌تواند گسترش روابط در سایر عرصه ها را تسهیل کند و الگوهای درخشانی از پیوندهای ملت با ملت و دولت با دولت به وجود آورد.

شهرزاد گفت: تهران و پکن همواره از منافع اساسی و عالی یکدیگر حمایت و پشتیبانی قاطعانه از تمامیت ارضی و وحدت ملی یکدیگر داشته‌اند، این دیدگاه‌های مشترک زمینه ساز همکاری‌های عینی و عملیاتی در حیطه‌های گوناگون است و می‌تواند همکاری دو جانبه بر اساس دیدگاه‌های مشترک را تقویت کند.

وی ادامه داد: افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس می‌تواند نقش ارزنده‌ای در توسعه مراودات دو کشور و افزایش تعاملات بین بخش‌های مختلف دو ملت ایفا کند، در کنار فعالیت دیپلماتیک سفارتخانه ها، گسترش فعالیت سرکنسولگری ها در کشور و امکان تحکیم پیوندهای دو طرف در سایر عرصه ها را به وجود می‌آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری هرمزگان گفت: باور داریم خواهر خواندگی شهرها و گسترش کمی و کیفی مناسبات مردمی در حیطه های متنوعی چون همکاری های علمی، فرهنگی هنری تجاری و نمایشگاهی علاوه بر اینکه شناخت و علاقه دو ملت به یکدیگر را افزایش می‌دهد می تواند مناسبات کلی دو کشور از جمله در عرصه سیاسی را به مسیرهای تازه رهنمون سازد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم آغاز به کار سرکنسولگری چین در بندرعباس به برداشته شدن گام‌های بلندی در جهت ایجاد تحولات درخشان در مشارکت در کشور منجر شود و دو طرف الگوی موفقی از همکاری و دوستی بر اساس احترام و فهم مشترک به وجود آورند.