سردیس «گوته» در آرامگاه حافظ رونمایی شد

سردیس «گوته» در آرامگاه حافظ رونمایی شد

مراسم اهدای سردیس «یوهان ولفگانگ فون گوته»، شاعر و فیلسوف آلمانی ازسوی «کنوت راینهارت» هنرمند مجسمه‌ساز به آرامگاه حافظ شیرازی به مناسبت روز شیراز برگزار شد.

کنوت راینهارت در این مراسم، گفت: امید است قدرتمندان اجازه دهند صلح و اعتماد بین مردم دو کشور و جهان تسری یابد و باید حافظ و گوته، دو شخصیت برجسته و بزرگ تاریخ ادبیات جهان را به شکل صحیحی معرفی کنیم.

وی وجود سردیس گوته را در این مکان با اهمیت دانست و افزود: باید روح گوته و حافظ را در این مکان حفظ کنیم.

راینهارت ادامه داد: به اعتقاد یکی از کارکنان سفارت آلمان در ایران، مهم‌ترین موضوع مدت حضور این فرد در ایران، همین زبان فارسی و شیرینی آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه گوته تحسین خود از حافظ به خوبی نشان می‌دهد، اظهار کرد: در زندگی آلمانی‌ها، ایران نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. من مناطق مختلفی را بازدید کرده‌ام و در این سفرها فرهنگ مردم را شناختم.

به گفته راینهارت، اروپاییان می‌توانند بخشی از مسائل فرهنگی را از ایرانیان نظیر مهمان‌نوازی بیاموزند. به اعتقاد این هنرمند آلمانی، ایران جامعه‌ای تحصیل کرده دارد که از برخی کشورهای اروپایی شمارش بیشتر است.

وی با اشاره به ساخت سردیس «گوته» گفت: سعی کردم مجسمه نوری از گوته بسازم و سفری را ایجاد کنم که بین حافظ و گوته است زیرا که هیچ‌گاه در زمان حیات‌شان این سفر روی نداد و این سردیس از فرانکفورت «محل تولد گوته» تا شیراز «زادگاه حافظ شیرازی» سفر کرده است.