دلالی با «زیبایی»

گزارشی از تخلف در تبلیغات پزشکی با تاکید بر کوتاه کردن دست سودجویان

دلالی با «زیبایی»
مردم فارس هشدارهای تخلفات در حوزه تبلیغات پزشکی را جدی نمی گیرند

سهیلا رفیعی نژاد/ خیلی ها در حدی به خدمات زیبایی رو آورده اند که فقط کافی است یک عکس فتوشاپی را برایشان در فضای مجازی بفرستی و یا این قبیل عکس های رنگ و لعاب دار را در پیجی اینستاگرامی ببینند تا برای دریافت انواع و اقسام خدمات زیبایی و پزشکی شال و کلاه کنند.

این وضعیت به نحوی است که برخی از این مشتریان نه سراغی از مجوز مطب می گیرند و نه برایشان فرقی می کند چه کسی خدمات را به آن ها ارائه می دهد. فقط کافی است کارهایی از جمله بوتاکس، تزریق ژل و لیپوساکشن را به طور منظم انجام دهند تا هم از قافله عقب نمانند و هم چهره قابل قبول تری داشته باشند. در این بین برخی با تبلیغات غیرواقعی به دنبال سبقت گرفتن هستند، تا پول بیشتری به جیب بزنند. در این باره حتی اگر حساب متخصصان و پزشکانی که علم این کار را دارند از بقیه جدا کنیم، باز هم به دلالانی بر می‌خوریم که برای برخی مطب ها، تبلیغ می کنند و گاهی این تبلیغات مجازی و یا حتی در سطح شهر بدون مجوز از نظام پزشکی است، تخلفی واضح.

دسته وسیعی از تبلیغات حوزه پزشکی نیز مربوط به دخالتگران در امور پزشکی است و عمده پرونده های تخلفات تبلیغات حوزه پزشکی در فارس نیز مربوط به این افراد است.

رئیس نظام پزشکی شیراز در این باره می گوید: اگر چه نظارت بر اینگونه تبلیغات بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است اما در عین حال ما نیز وضعیت تبلیغات مجازی و البته واقعی حوزه پزشکی را رصد می کنیم.

دکتر محمدرضا دیدبان می افزاید: طی یک سال گذشته تا کنون بیش از 50 پرونده را به دلیل تخلف تبلیغاتی در شیراز برای پیگیری به مراجع قضایی فرستاده ایم.

وی می گوید: طبق پیگیری ها برای تعدادی از این متخلفان حکم صادر شده و در این مدت فعالیت تعدادی ازسایت ها که تبلیغات غیرواقعی و بدون مجوز داشته اند نیز در شیراز تعطیل شده است.

رئیس نظام پزشکی شیراز می افزاید: طبق آمار موجود بیشترین تبلیغات بدون مجوز مجازی مربوط به شیراز، در زمینه پوست و زیبایی بوده است.

دیدبان در ادامه عنوان می کند: برخی از این تبلیغات هم برای افرادی است که اصلا پزشک نیستند و در این مورد نظام پزشکی نمی تواند برخورد کند و دانشگاه نظارت می کند، البته ما مواردی را هم به دانشگاه معرفی کرده ایم.

وی می گوید: اگر چه دانشگاه هم کارهایی کرده اما باید نظارت ها در این خصوص بیشتر شود، چون برخی واقعا سوءاستفاده می کنند و فضایی ایجاد می شود که مردم فریب می خورند. در این خصوص پرونده های زیادی تشکیل شده و حدود 30 مورد از این پرونده های تبلیغات مربوط به افراد غیر پزشک بوده است کما این که بیماران بسیاری که دچار عارضه های ناشی از اعتماد به این تبلیغات شده اند به ما مراجعه می کنند.

رئیس نظام پزشکی شیراز می افزاید: حتی چندی پیش فردی به ما مراجعه کرد که طی تبلیغات، آرایشگری در شیراز در یک سالن زیبایی کارهایی در حد جراحی پلاستیک انجام داده بود که بر اثر آن فرد از ناحیه صورت دچار مشکلات بسیاری شده بود و به همین دلیل چند روز در بیمارستان بستری بود. این آرایشگر در فضای مجازی تبلیغ کرده بوده و در مکانی نامناسب اقدام به دخالت در امور پزشکی نموده بود.

دکتر دیدبان می افزاید: اینکه می گویند پزشک را برای اموری از جمله لیزر یا بوتاکس در آرایشگاه آورده ایم هم غیرقانونی و تخلف است و با موارد این چنینی نیز بطور جدی برخورد می شود چرا که پزشک باید در مطبی کار کند که تابلو و پروانه فعالیت داشته باشد.

وی عنوان می کند: مردم اگر تخلفات این چنینی را دیدند به نظام پزشکی خبر دهند و برای دریافت خدماتی که مربوط به پزشکان است از جمله تزریق ژل و بوتاکس به هیچ عنوان نزد آرایشگرها نروند و فقط به جاهایی که دارای مجوز هستند و تابلو دارند مراجعه کنند. شاید باورتان نشود اما چندی پیش مراجعی داشتیم که آرایشگر ژل مو به صورت او تزریق کرده بود و فرد را دچار عوارض جبران ناپذیری کرده بود و واقعا از مردم خواستاریم فریب تبلیغات مجازی افراد سودجو را نخورند و خودشان هم هوشیار باشند.

 رئیس اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این باره می گوید: اگر چه دادن مجوز برای تبلغات پزشکی زیرنظر نظام پزشکی است، اما نکته مهمی که با آن مواجه ایم این است که ما فقط با پزشکان روبرو نیستیم و یک سری تبلیغات چی هستند که پای شان را از گلیم خود درازتر کرده اند و با سیستم پزشکی لینک می شوند و بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغات در این حوزه می کنند.

دکتر محمدرضا صحراگرد می افزاید: متاسفانه در این باره هر قدر هم به مردم هشدار می دهیم به آن سمت می روند و اگرچه گاهی تبلیغات واقعی هم نیست و فتوشاپی است این تبلیغات بخصوص در حیطه زیبایی باعث می شود افراد دچار اشتباه شوند و به مسیری بروند که صحیح نیست.

وی می گوید: متاسفانه ورود افراد غیرمجاز به حوزه پزشکی از جمله دلال ها باعث شده که هر کسی وارد این حیطه شود و البته برخی پزشکان هم برای تامین بیماران خود با آن ها در ارتباط هستند.

رئیس اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: به مردم توصیه می کنیم به مراکز مجاز پزشکی مراجعه کنند، درمانگاه های تخصصی پوست و مو  و یک سری از پزشکان عمومی این قبیل خدمات را انجام می دهند و این افراد مطب دارند و اطلاعات آن ها در سایت نظام پزشکی قابل جستجو می باشد و واقعا بی توجهی مردم به هشدارهای ما عجیب و غریب است و در این باره اگر چه برخی ارزان تر بودن را دلیل مراجعه به غیر پزشک ها عنوان می کنند، اما به چه قیمتی؟

 دکتر صحراگرد می افزاید: برخی فریب تبلیغات بی اساس مجازی را می خورند و باید بگوییم ما تعویض کار نیستیم که بتوانیم صورت کسی را عوض کنیم و این خیال باطلی است که فکر کنند فقط با یک عمل قیافه شان از این رو به آن رو می شود.  

وی عنوان می کند: این قبیل افراد اول باید اعتماد به نفس خودشان را بالا ببرند و بعد دائم به دنبال انواع و اقسام تغییرات از طریق جراحی ها و این قبیل امور باشند. چندی پیش خانمی در یک آپارتمان اقدام به انجام لیپوساکشن برای لاغری خود کرده بود به چنین افرادی باید گفت چرا سلامتی خودتان را فقط با دیدن یک تبلیغ در فضای مجازی به دست غیر پزشک ها می دهید. وقتی از این قبیل افراد علت را می پرسیم می گویند، ارزان تر  بودن و این دلیل قانع کننده ای برای به خطر انداختن سلامتی و زیبایی تان نیست. چرا که بسیاری از این جراحی های زیبایی ضرورت ندارد و اگر انجام هم نشود اتفاق خاصی نمی افتد. در این خصوص تقاضای بی رویه مردم هم به وضعیت موجود دامن می زنند. وی چشم و هم چشمی را نیز از دیگر دلایل افزایش بی رویه و غیر منطقی تبلیغات مجازی، برای جلب مشتری می داند.

رئیس اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: مردم استان وقتی تبلیغی را در فضای مجازی در حوزه پزشکی می بینند، در مرحله اول از پزشک بودن فرد مورد نظر مطمئن شوند و در عین حال موارد غیرمعمول این تبلیغات را با بیان مستندات به 1819 اطلاع دهند تا پیگیری شود.

دکتر صحراگرد با بیان اینکه موارد بی شماری از این تخلفات در استان  را به دادگاه فرستاده ایم و برخی هم مداخله در کار پزشکی بوده می افزاید: برای برخی حکم هایی از جمله جریمه صادر شده و حتی برای برخی زندان بریده اند.

 بطور کلی با این قبیل افراد تبلیغات چی برخورد جدی می کنیم و با کسی شوخی نداریم.