سردرگمی بسکتبال فارس زیر سبد

مسائل و مشکلات تیم بسکتبال نزاجا از زبان مربی و مدیر تیم

سردرگمی بسکتبال فارس زیر سبد
تیم بسکتبال نزاجا فارس

علی جمشیدپور – خبرجنوب / تیم بسکتبال نزاجا فارس که در مسابقات لیگ دسته یک باشگاه های کشور به عنوان نماینده فارس خوش درخشیده، موفق شد با صعود به مرحله پلی آف کشوری در آستانه حضور در سوپر لیگ بسکتبال ایران قرار بگیرد. این تیم در دور گروهی با انجام 16 بازی و فقط دو باخت آن هم در ابتدای مسابقات و 12 برد متوالی نشان داد که حرف های زیادی برای گفتن دارد. در مرحله پلی آف تیم نزاجا فارس باید به مصاف تیم بسکتبال بندر لنگه برود که پس از دو بازی به صورت متمرکز، برنده به جمع هشت تیم در مرحله پلی آف کشوری راه پیدا خواهد کرد.

نیما شریفی مربی تیم بسکتبال نزاجا فارس در ارتباط با مرحله پلی آف بیان کرد: در این مقطع حساس با یک باخت کل زحمات تیم از بین می رود. چون این مرحله حذفی می باشد باید نهایت توان و تلاشمان را به کار ببریم تا بتوانیم با پیروزی بر حریفان نام بسکتبال فارس را پس از چندین سال در کشور مطرح کنیم.

وی در رابطه با مسائل مالی تیم گفت: امیدواریم با حمایت های مالی که از تیم انجام می شود و حضور مسئولان، در جهت بالا بردن سطح روحی بازیکنان تیم، موفق عمل کنیم. مبالغ قرارداد بازیکنان بسیار پایین است و کاملاً مشهود است که هیچ کدام از بچه های تیم برای تأمین نیازهای مالی در این تیم حضور ندارند و صرفاً برای مطرح کردن نام شیراز با غیرتی مثال زدنی با قدرت به پیش می روند.

مربی جوان تیم نزاجا با اشاره به این موضوع که تعداد بازیکنان با تجربه ما فقط چند نفر هستند، افزود: تیمی بسته ایم که با استفاده از بازیکنان جوان و نوجوان در کنار تنها 5 بازیکن با تجربه موفق شده ایم تا به این جای کار در لیگ دسته یک کشور عملکرد قابل قبولی داشته باشیم. ضمناٌ در تلاش هستیم تا ورزش پرطرفدار بسکتبال را در شیراز احیا کنیم و با جذب جوانان به ورزش، آنها را از آسیب های اجتماعی دور نگه داریم.

شریفی در انتقاد به عدم توجه مسئولین به ورزش، بالاخص بسکتبال بیان داشت: متأسفانه پس از این نتایج خوبی که کسب کرده ایم هیچ مسئولی حتی یک خسته نباشید خشک و خالی هم به ما نگفت. ما توقع زیادی از متولیان امر نداریم اما با بی توجهی که از سوی مسئولین می بینیم انگیزه مان از بین می رود. با اینکه شیراز میزبانی چهار بازی را در اختیار داشت اما باز هم حاضر نشدند در کنار تیم حضور داشته باشند تا قوت قلبی به جوانان بی ادعای ورزش این شهر هدیه بدهند. نکته قابل تأمل این است که بنده شخصاً در دو نوبت به دفتر دکتر صفرپور سرپرست اداره کل ورزش و جوانان فارس مراجعه کرده و با اینکه در دفتر کارشان تشریف داشتند حاضر به ملاقات با ما نشدند و سوالی که برای من پیش آمده این است که کسی که به عنوان مسئول در رأس امور ورزشی این استان قرار دارد و به منظور کمک و بهبود شرایط ورزش در این سمت منصوب شده مگر نباید برای ورزشکاران و اهالی ورزش وقت داشته باشند؟ اگر برای ما وقت ندارند، پس ما مشکلاتمان را با کدام مسئول باید مطرح کنیم؟

وی در رابطه با تبعیض نگرش نسبت به فوتبال و ورزش های غیر فوتبالی اظهار کرد: درست است که توقع زیادی نداریم اما همین بی مهری ها و بی توجهی ها به ورزش های غیر فوتبالی باعث ایجاد سرخوردگی در ورزشکاران و عوامل تیم های ورزشی شده است. بنده به شخصه به فوتبال علاقه زیادی دارم ولی این همه تبعیض، غیر منطقی است. متأسفانه در استان فارس این موضوع بیش از سایر استانها به چشم می آید.

مربی تیم نزاجا فارس در تشریح وضعیت میزبانی دیگر استانها ابراز داشت: اوایل دوست داشتیم که در تمامی بازی ها میزبان باشیم و از امتیاز میزبانی به نحو احسن استفاده کنیم،اما بعد از اینکه وضعیت مطلوب میزبانی شهرها و استان های دیگر را دیدم به این فکر کردم که ای کاش در این شهرها به فعالیت ورزشی ام ادامه می دادم! ضمناٌ همین موضوع باعث کوچ قشر عظیمی از مربیان و ورزشکاران رده اول استان فارس و شهر شیراز به دیگر نقاط کشور برای داشتن شرایط مساعد شده. شایان ذکر است قبل از شروع فعالیتم و تشکیل تیم نزاجا فارس به من پیشنهادهایی از سایر نقاط ایران برای همکاری شده بود اما موضوع حائز اهمیت برای من و دوستانی که در کنار یکدیگر برای ورزش این شهر تلاش می کنیم این است که بتوانیم نسل جدیدی را وارد ورزش پرطرفدار بسکتبال کنیم تا از طریق آنها در جوانان و علاقه مندان ایجاد انگیزه کنیم.

نیما شریفی در پایان ضمن تشکر از تمامی کسانی که برای تعالی ورزش از جان مایه می گذارند بیان کرد: از مسئولین تقاضا دارم که ورزش های غیر فوتبالی را هم دریابند چرا که کمک های ناچیز و خیلی کمتر از خرج های کلان فوتبالی می تواند رشته های ورزشی دیگر شیراز را در کشور مطرح کند. امیدوارم روزی را ببینیم که مسئولین دغدغه شان حمایت از ورزش و ورزشکار باشد.

مدیر تیم بسکتبال نزاجا فارس نیز با صحبت در مورد عدم حمایت از طرف نهادها و ارگان ها ابراز داشت: غیر از هیات بسکتبال، متاسفانه هیچ سازمانی به ما کمک نکرد. قبل از شروع مسابقات با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در جهت حمایت از تیم جلسه ای برگزار کردیم که پس از حدود دو ساعت با یک آرزوی موفقیت برای ما، بدرقه مان کردند! جالب اینجا بود که خواسته غیر معمولی از ایشان نداشتیم و فقط تقاضا کردیم تا مسبب آشنایی ما با شرکت های تجاری و کارخانه های استان، جهت جذب اسپانسر برای تیم باشند.

یوسف محجوب در رابطه با حمایت های مالی بخش خصوصی از ورزش در شهرهای دیگر ایران بیان کرد: در دیگر کلانشهرها مانند اصفهان و تبریز، تمام صنایع حامی مالی تیم های ورزشی شهرشان هستند. واقعاً جای سوال است که چرا در شیراز به عنوان یکی از کلانشهرها قضیه کاملاً متفاوت است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که احتمال دارد در آن شهرها امتیازهای زیادی برای بخش خصوصی در جهت حمایت از ورزش در نظر گرفته شده باشند که متأسفانه در استان ما اینچنین نیست. به طور مثال می شود از معافیت های مالیاتی به عنوان یکی از این امتیازات نام برد که آن هم بر می گردد به پیگیری هایی که از طرف مسئولین استان باید انجام شود اما با بی اهمیتی و بی تدبیری، کمترین ارزشی برای وزرشکاران و ورزشدوستان استان قائل نیستند.

وی در تکمیل صحبت های مربی تیم نزاجا با بیان اینکه مسئولین تربیت بدنی باید برای ورزش و ورزشکاران ارزش و احترام بیشتری قائل شوند، افزود: از شخصی که به عنوان نفر اول ورزش استان انتخاب می شود انتظار می رود که با تعامل بیشتر با تیم ها و مسئولین ورزشی استان شرایط پیشرفت در زمینه های مختلف و حل مشکلات این قشر بی توقع را فراهم کند. ناراحتی من از این موضوع است که وقتی مراجعه می کنیم چرا از دیدار با ما امتناع می کنند؟ مگر چند نفر در روز به عنوان مدیر یا مربی تیمی که در سطح بالایی از ورزش کشور حضور دارند به اداره کل ورزش و جوانان فارس مراجعه می کنند؟! مگرغیر از این است که اگر ما به مقام و عنوانی شایسته و درخور استان  دست پیدا کنیم مایه سربلندی این عزیزان مسئول نیز خواهد شد و با افتخاراتی که ورزشکاران کسب می کنند می توانند کارنامه موفق خود را در سمت هایی که به آنها محول شده نشان دهند؟

محجوب در ادامه گفت: یک تیم در لیگ دسته یک بسکتبال از استان اصفهان حضور دارد که حامی مالی این تیم کارخانه ای در شیراز است! در صورتی که این شرکت حاضر به حمایت مالی از تیم های استان فارس نیست و امیدوارم که متولیان امر برای حل این معضل هر چه زودتر دست به کار شوند تا ورزش استان بیشتر از این به قهقرا نرود.

وی در رابطه با یکی دیگر از تیم های لیگ دسته یک اظهار داشت: تیم گلنور اصفهان که تحت حمایت صنایع لوستر سازی اداره می شود و با دارا بودن از بهترین امکانات اعم از زمین تمرین استاندارد، خوابگاه و ... ( یک مجموعه کامل و حرفه ای ) به عنوان یکی از تیم های متمول لیگ دسته یک بسکتبال محسوب می شود، در برابر تیم ما شکست می خورد و این پیشامد خوشایند در بی توجهی کامل مسئولین از دید همگان پنهان می ماند. از دیگر نکات جالب تیم گلنور در مقایسه با تیم ما این است که قرارداد مربی این تیم بیش از کل بودجه تیم ما می باشد. از این رو از مسئولین و متولیان ورزش استان توقع داریم تا نگاه حمایتی به بسکتبال شیراز و تیم نزاجا داشته باشند، چرا که این تیم پس از 10 سال به عنوان نماینده ای از شیراز در لیگ دسته یک حضور دارد.

مدیر تیم بسکتبال نزاجا فارس در رابطه با ورزش بسکتبال بیان داشت: وقتی برای فعالیت ورزشی بچه ها در سنین پایین به دکتر مراجعه می کنید جزو اولین ورزش هایی که پیشنهاد می شود بسکتبال است. این موضوع مزید بر علت است که بیایند و سرمایه گذاری های معقولانه در جهت بهبود نشاط اجتماعی و سلامت قشر کودکان و نوجوانان انجام دهند. یکی دیگر از نکات تأمل برانگیز این می باشد که اگر کسی بخواهد آکادمی بسکتبال به ثبت برساند با عدم وجود قوانین در این رابطه مواجه می شود که باعث خواهد شد دیگر نتوان در این رشته فعالیتی در سنین پایه در بخش خصوصی ایجاد شود.

محجوب در رابطه با راهکاری که در مراجعه به شهرداری ارائه کرده، گفت: پس از پیگیری های مستمر در شهرداری شیراز، پیشنهاد دادم تا در زیر پل هایی که در این چند ساله احداث شده زمینی به ما اختصاص دهند تا با هزینه شخصی یک زمین تمرین بسکتبال که حتی قابلیت استفاده برای دیگر ورزش ها را دارا باشد، احداث کنیم و هم تیم ما، هم اینکه علاقه مندان به ورزش بتوانند از این موقعیت خوب استفاده کنند، ولی نهایتاً با بی توجهی مسئولین شهرداری باز هم به بن بست رسیدیم.

وی در پایان ضمن اشاره به این مطلب که تمامی صنایع استان فارس مدیون مردم این استان هستند، اظهار کرد: کارخانه ها و صنایع این استان با پشتیبانی مردم همین استان به شکوفایی رسیده اند. لذا باید راهکاری اندیشید برای ورود بخش خصوصی به ورزش تا با حمایت های مالی که انجام می شود تعالی ورزش فارس و شهر شیراز را نظاره گر باشیم. انشاالله با برنامه هایی که متولیان ورزش استان در نظر می گیرند جلساتی با بزرگان صنعت جهت کمک به ورزش برگزار شده و تلاش های قابل ملموسی در این زمینه انجام شود تا جوانان ما روز به روز برای ورود به ورزش و دوری از آسیب های اجتماعی ترغیب شوند.