سایت‌هاى بزرگ پروازها را عمده می‌خرند ، زیر قیمت مى‌فروشند

حذف آژانس هاى گردشگرى با ادامه این روند حتمی است

سایت‌هاى بزرگ پروازها را عمده می‌خرند ، زیر قیمت مى‌فروشند

موضوع فروش بلیت هواپیما و وجود نرخ هاى متفاوت و با اختلاف قیمت زیاد در سایت ها و آژانس هاى مسافرتى منجر به دوگانگى ارزان فروشى در یک بخش و گران فروشى در بخش دیگر براى دریافت خدمتى مشابه شده است.

این روزها براى بلیط هواپیما از سایت‌هاى مختلف قیمت‌هایى ثبت مى شود که علاوه بر تفاوت قیمتى که این سایت ها با یکدیگر دارند این اختلاف قیمت با دفاتر گردشگرى بیشتر هم مى‌شود.

امروزه تعداد زیادى از سایت ها و اپلیکیشن‌ها فروشنده بلیت هواپیما هستند و در این بین آنچه که بیش از همه به چشم مى خورد، تفاوت قیمت‌هاى ارائه شده است. در برخی موارد این اختلاف قیمت بر روى یک پرواز مشخص که توسط چند فروشنده مختلف ارائه شده، تفاوت چشمگیرى دارد.

 زیر نرخ فروشى بلیت با خرید عمده پرواز توسط سایت هاى بزرگ

 به گفته رئیس انجمن صنفى دفاتر خدمات مسافرتى و گردشگرى فارس این موضوع بزرگترین لطمه را به دفاتر مى‌زند و هنوز موضوع زیر نرخ فروشى وجود دارد چراکه سایت‌هاى بزرگ و قدرتمند که به سیستم دولتى وصل هستند و از رانت‌هاى دولتى استفاده مى کنند این پروازها را به صورت عمده خریدارى کرده و زیر قیمت مى فروشند که در واقع این روند به بدنه گردشگرى که دفاتر هستند؛ آسیب مى زند.

محمود فخرى با بیان اینکه درحالى قیمت بلیت زیر کف نرخ فروخته مى شود که عملا با این وضع دفاتر هیچ جایگاهى نخواهند داشت ،گفت : زیرا سایت هاى غول پیکر که پشتوانه دولتى دارند  و گاهی هم سهام داران آن هستند، به صورت عمده بلیت ها را مى خرند و این درحالى است که آژانس هاى کوچک نمى توانند رقابت کنند که این اتفاق در  عم منجر به حذف آژانس هاى مسافرتى مى شود .

 حذف آژانس‌هاى مسافرتى با فروش زیر نرخ بلیت هواپیما در سایت‌ها 

وى با اشاره به برخى از این سایت‌هاى فروش بلیت  مى‌گوید: درحالى این سایت‌ها زیر نرخ بلیت هواپیما مى‌فروشند که حتى قیمت هایى هم که ارائه مى‌دهند خود ایرلاین‌ها هم این قیمت ها را ندارند و قطعاً با پشتوانه‌اى هم که دارند باعث مى شوند آژانس هاى گردشگرى حذف شوند.

رئیس انجمن صنفى دفاتر خدمات مسافرتى و گردشگرى فارس با بیان اینکه در فروش بلیت پرواز و تور‌ها مخالف ارزان فروشى نیستیم بلکه مخالف نابرابرى هستیم، عنوان مى‌کند: این نابرابرى در شرایطى است که برخى از سایت‌ها با توانى که دارند بلیت را با قیمت کم خریدارى مى‌کنند و زمانى که مردم این تفاوت قیمت را ببینند این برداشت مى‌شود که آژانس‌ها قیمت را بالاتر مى‌فروشند درحالى که واقعیت این نیست.

فخرى ادامه مى‌دهد: اگر امکان فروش بلیت ارزان وجود دارد باید براى دفاتر هم وجود داشته باشد نه اینکه برای برخی باشد برای برخی نباشد.البته این ارزان فروشى به خاطر حمایت‌هاى دولتى از این سایت‌ها است.

به گفته وى این شرایط در واقع به 5 هزار آژانسى که در کشور فعالیت دارند لطمه مى‌زند و خرید عمده از ایرلاین‌ها و تخفیف گرفتن و در نهایت با قیمت ارزان دادن به مردم باعث حذف دفاتر مى‌شود این در حالى است که دفاتر اصلاً چنین شرایطى را ندارند.

گردشگران سلامت در صدر تورهاى گردشگرى فارس

رئیس انجمن صنفى دفاتر خدمات مسافرتى و گردشگرى فارس همچنین با اشاره به اینکه در شرایط کرونا و با باز شدن پروازها مراودات و ورود گردشگر را داشته‌ایم، عنوان مى‌کند: این مراودات کوتاه مدت اغلب از کشور عراق و کشورهاى حاشیه خلیج فارس بوده و بیشتر ه مجنبه گردشگری سلامت داشته است.

به گفته فخرى اطمینان گردشگران در زمینه پزشکى به شیراز و قیمت مناسب‌تر خدمات پزشکى به نسبت کشورهاى حاشیه خلیج فارس گردشگران سلامت را در صدر قرار داده است.

در هفته‌های اخیر انجمن شرکت‌هاى هواپیمایى با ابلاغ صورتجلسه‌اى به شرکت‌هاى هواپیمایى با تعیین کف نرخى، حداقل قیمت فروش بلیت در پروازهاى داخلى را 600 هزار تومان اعلام کرده بود که این موضوع واکنش‌هاى متعددى را از سوى مردم به دنبال داشت و با گذشت چند روز ملغى شد.