سامانه ماهواره ای رصد ساخت و سازهای غیرمجاز در هرمزگان فعال شد

سامانه ماهواره ای رصد ساخت و سازهای غیرمجاز در هرمزگان فعال شد

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: سامانه ماهواره ای سپاس (سامانه پایش ساخت و سازها) به منظور نظارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان از امروز به صورت رسمی افتتاح و فعال شد.

مجتبی قهرمانی یکشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان افزود: این سامانه با همکاری استانداری و سازمان جغرافیایی ارتش با دادگستری استان ایجاد شده  و هدف از راه‌اندازی سامانه سنجش از دور سپاس، استفاده از فناوری و امکانات پیش‌بینی شده، جهت جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز و تصرف غیرمجاز در مناطق مختلف استان هرمزگان از طریق رصد مستمر است.

این مقام قضایی بیان داشت: از طریق این سامانه و بر اساس اطلاعاتی که از ماهواره دریافت می شود می توان هر چند روز یکبار ضمن پایش ساخت و سازها، تغییراتی را که بر روی اراضی اتفاق می‌افتد رصد کرد و پس از استخراج اطلاعات مربوط به هرگونه تجاوز و تعدی به حریم اراضی ملی و دولتی از طریق این سامانه با تدابیر پیشگیرانه و مقابله ای از اتلاف منابع ملی جلوگیری کرد.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان هرمزگان ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه سپاس دیگر نیازی نیست که منتظر دریافت گزارش دستگاه های مختلف در مورد تغییرات کاربری و تصرفات غیرقانونی اراضی باشیم و همه تغییرات در اراضی و منابع طبیعی را به صورت مستمر و دوره ای استخراج خواهیم کرد و با توجه به آن، پیگیری های لازم را برای پیشگیری و مقابله انجام خواهیم داد.

قهرمانی خاطرنشان کرد: سامانه سنجش از دور سپاس، یک سامانه فناورانه با تکیه بر دانش بومی و برخورداری از قابلیت مکان محور است که می‌تواند با استفاده از نقشه‌ها و تصاویر دقیق ماهواره ای، مختصات ساخت و سازهای مجاز و غیر مجاز را به تفکیک مشخص کند.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان ادامه داد: از مزایای این سامانه، وجود درگاهی واحد و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی برای ثبت درخواست‌های مرتبط با املاک و ردیابی و پیگیری آن‌ها، شناسایی گلوگاه‌های فساد و جلوگیری از زمین خواری و ارتقای دقت، سرعت و شفافیت در ارائه خدمات و پاسخ به استعلام ها است.

وی قابلیت دیگر سامانه سپاس را نظارت بر دستگاه‌های متولی و برخورد با ترک فعل‌های صورت گرفته اعلام و اضافه کرد: اطلاعات سامانه سپاس هر سه روز یکبار بروزرسانی می‌شود و در نتیجه تدابیر اتخاذ شده، این سامانه تمام مناطق استان هرمزگان را پوشش می دهد.

قهرمانی همچنین اظهار داشت: در دوره استفاده آزمایشی از سامانه سپاس، این سامانه ۵۳۵ مورد گزارش تغییرات در اراضی ثبت شد که با توجه به این موضوع به یگان‌های حفاظت از اراضی دستور داده شده است که ظرف یک هفته این گزارش‌های را به صورت میدانی بررسی کنند و نتیجه آن را اعلام کنند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از تشکیل کمیته‌ای تخصصی در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان به‌منظور بررسی اطلاعات فنی این سامانه خبر داد و گفت: راه‌اندازی سامانه سپاس علاوه بر کاهش نیاز به نیروی انسانی و عملیات زمینی، در پیشگیری از آسیب‌های احتمالی هنگام بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه نیز بسیار مؤثر است.