ساخت یک سیستم کاشتنی - پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز

ساخت یک سیستم کاشتنی - پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز

محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی و ساخت یک سیستم کاشتنی/پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز شدند.

دکتر امیر مسعود سوداگر، مجری طرح در خصوص سیستم کاشتنی/ پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز اظهار کرد: محوریت این پروژه، طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم ثبت ۸ کاناله الکتروکورتیکوگرام برای ارتباط با سیستم عصبی است که می تواند عمل ثبت فعالیت‌های برون غشایی مغز را انجام دهد. کم حجم بودن و سبک بودن به همراه چگالی قابل قبول الکترودها در سیستم ECoG، از ویژگی‌های مورد نظر در طراحی این سیستم است.

وی افزود: سیستم ECoG مد نظر برای طراحی در این پروژه، یک سیستم با الکترودهای ثبت از جنس طلا در نظر گرفته شده است. بدنه این سیستم از جنس PLA بوده و قسمت الکترونیک آن با استفاده از تراشه‌های موجود در بازار پیاده‌سازی شده است. بخش انتقال داده و توان بی‌سیم نیز در نسل اول و دوم سیستم طراحی شده با بهره‌گیری از لینک خازنی بر روی PCB ساخته شده و در نهایت با توجه به محدودیت‌های انتقال توان در لینک‌های خازنی، از یک اتصال RF و باتری‌های قابل شارژ برای رسیدن به اهداف مدنظر استفاده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: علاوه بر بررسی عملکرد سیستم طراحی شده به صورت برون‌تنی، سیستم مورد نظر بر موجود زنده نیز مورد آزمایش قرار گرفته است.