ساخت پلاستیک سازگار با محیط‌ زیست از ضایعات کشاورزی

ساخت پلاستیک سازگار با محیط‌ زیست از ضایعات کشاورزی

پژوهشگران علوم پایه در موسسه فناوری لوزان سوئیس می‌گویند که به راه‌حلی مطلوب برای تولید پلاستیک سازگار با محیط زیست با استفاده از ضایعات کشاورزی دست یافته‌اند.

دانشمندان در کشورهای سوئیس و اتریش یک پلاستیک جدید قابل بازیافت شبیه «پلی‌اتیلن ترفتالات» (PET) ابداع کرده‌اند که به آسانی از بخش‌های غیرقابل خوردن گیاهان قابل ساخته شدن است. این پلاستیک محکم و مقاوم در برابر گرما برای بسته‌بندی غذا قابل استفاده است.

پژوهشگران موسسه فدرال فناوری لوزان سوئیس و دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگی وین اتریش، موفق شده‌اند از زیست‌توده (biomass) یک پلاستیک بسازند که به پلی‌اتیلن ترفتالات شبیه است و معیارهای یک جایگزین سازگار با محیط زیست به جای چندین نوع از پلاستیک‌های موجود را دارد.

در واقع مواد پلاستیکی با محیط زیست موجودات زنده روی زمین سازگار نیستند و صدها حتی هزاران سال در طبیعت باقی مانده و ترکیبات سمی منتشر می‌کنند که برای محیط زیست و سلامت موجودات مضر هستند.

راه‌حل این مشکل ساخت پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست هستند اما تولید این پلاستیک‌ها چالش‌برانگیز و پرهزینه است. اکنون دانشمندان مختلف از سرتاسر جهان در حال کار روی پلیمرهای تجزیه‌پذیر (degradable ) یا قابل بازیافت ساخته شده از مواد گیاهی غیرقابل خوردن یا «زیست‌توده لینگوسلولزی» (lignocellulosic biomass) هستند. اما تحقیقات در این زمینه پیچیده است. اکنون گروه‌هایی از محققان در سوئیس و اتریش به سرپرستی «یرمی لوتربراکر» در دانشکده علوم پایه موسسه فناوری لوزان سوئیس بر این باورند که به یک راه‌حل ایده‌آل دست یافته‌اند.

کاربرد پلاستیک‌های زیست سازگار از نساجی تا پزشکی

لوتربراکر می‌گوید: ما چوب یا سایر مواد غیرخوراکی گیاهی مانند ضایعات کشاورزی را در مواد شیمیایی ارزان قیمت «می‌پزیم» و در یک مرحله پلاستیک را تولید می‌کنیم. با دست نخورده ماندن ساختار شکر در ساختار مولکولی پلاستیک، شیمی این کار بسیار ساده‌تر از جایگزین‌های فعلی است.

این محققان خاطرنشان می‌کنند که پلاستیک‌های تولیدشده به طور بالقوه می‌توانند کاربردهای گسترده‌ای از بسته‌بندی و نساجی تا پزشکی و الکترونیک داشته باشند.

این تیم از هم‌اکنون فیلم‌های بسته‌بندی (فیبرهایی که می‌توانند وارد پارچه یا سایر منسوجات شوند و نیز رشته‌های لازم (filaments) برای چاپ سه‌بعدی) را تولید کرده‌اند.