زلزله مهیب، ترکیه و کُل خاورمیانه را لرزاند

آخرین اخبار از زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه / شمار قربانیان از 630 نفر فراتر رفت

زلزله مهیب، ترکیه و کُل خاورمیانه را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌های اولیه، از کشته‌شدن دست‌کم ۵۰ نفر و زخمی شدن ۳۵۰ نفر دیگر در شهرهای مختلف ترکیه و سوریه در پی زمین‌لرزه شب گذشته حکایت دارد.

سفارت عربستان سعودی در آنکارا از کشته‌شدن دست‌کم ۶ شهروند این کشور در این زمین‌لرزه خبر داده است.

در پی وقوع این حادثه دلخراش، ترکیه از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در گزارشی از آخرین وضعیت زمین‌لرزه در این کشور خبر داد و گفت:«تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگای بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اولین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد».

وی افزود: «همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود».

اردوغان همچنین ضمن آرزوی سلامتی برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در استان قهرمان مرعش اعلام کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.

 انفجار خط لوله گاز در استان ختای ترکیه

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه 7.8 ریشتری، انفجاری در خطر لوله گاز استان ختای ترکیه به وقوع پیوسته است.

وضعیت جاده‌های استان «هاتای» ترکیه بعد از زلزله

بر اساس این گزارش،‌مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد در پی زمین‌لرزه شدید که مرکز آن در ترکیه بود و مناطقی از غرب آسیا را نیز لرزاند، در حال بررسی احتمال خطر سونامی در منطقه است.

 زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری ۶۲ کشته در سوریه برجای گذاشت

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه بامداد امروز (دوشنبه) دست‌کم ۶۲ نفر در استان‌های حلب، حماه و لاذقیه سوریه کشته و ۲۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی از عملیات نجات بازماندگان از زیر آوار در مناطق زلزله‌زده سوریه منتشر شده است.

آخرین آمار از کشته‌شدگان براثر زلزله در ترکیه و سوریه

خبرنگار الجزیره در‌ این زمین‌لرزه حداقل ۹۹ نفر جان باخته و ۳۳۴ تن هم مجروح شدند. همچنین  سازمان بحران ترکیه نیز اعلام کرد که در پی وقوع زلزله در جنوب این کشور، تاکنون ۷۶ نفر کشته و ۴۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

اینفوگرافیک زلزله بامداد امروز در سه استان ترکیه

اولین تصاویر از خسارات زلزله مهیب ترکیه 

تصویر مسجد فرو ریخته در زلزله ترکیه

تخریب گسترده ساختمان‌ها در شهر «اورفای» تورکیه

ریزش ساختمان‌ها در استان حلب سوریه بر اثر زلزله 

افزایش فوتی‌ها در زمین‌لرزه سوریه

معاون رئیس‌جمهور ترکیه خبر داد در پی زمین‌لرزه امروز، ۲۸۴ نفر جان باخته و ۲۳۲۰ نفر نیز مجروح شده‌اند. بیش از ۱۷۰۰ ساختمان نیز فروریخته‌ است.

فرو ریختن ساختمان‌ها در شهر اسکندرون ترکیه

تصاویر هوایی از شدت خسارت‌های زمین‌لرزه در شهر «قهرمان‌مرعش» ترکیه

واکنش کاخ سفید به زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه 

واکنش کاخ سفید به زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه

 کاخ سفید به خبر زلزله ویرانگر ۷.۸ ریشتری که بامداد دوشنبه جنوب شرق ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، واکنش نشان داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به زلزله مخرب امروز در ترکیه و سوریه به شدت نگران است.

در این بیانیه آمده است: ما آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز هستیم.

این بیانیه افزود: رئیس جمهور بایدن به  آژانس امدادی "یو اس ای اید" و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های پاسخگویی ایالات متحده را برای کمک به آسیب دیدگان ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد.

این زمین لرزه تا قاهره در مصر احساس شد و مرکز آن در شمال شهر غازی‌آنتپ در منطقه‌ای حدود ۹۰ کیلومتری (۶۰ مایلی) از مرز سوریه رخ داد. این زمین لرزه در حالی رخ داد که خاورمیانه با طوفان برفی مواجه است که انتظار می‌رود تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد.

آخرین اخبار از زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه / 634 کشته تاکنون

تا ساعت حدود یازده صبح، در ترکیه، مقامات کشته شدن بیش از ۲۸۴ نفر را در ۱۰ شهر این کشور از جمله دیاربکر را تایید کرده و تعداد مجروحان را ۲ هزار ۳۲۳ نفر اعلام کرده‌اند. وزارت بهداشت سوریه هم اعلام کرده است که 239 نفر در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس در این کشور کشته و بیش از ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. به این ترتیب تاکنون مرگ 634نفر در این دو کشور تایید شده است.

زمین لرزه ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد رخ داده است. زلزله همچنین در کشورهای لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان نیز احساس شده است.

به گفته شاهدان، این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشت و باعث وحشت مردم شد. بسیاری از مردم در سرمای زمستانی به خیابان‌ها آمده اند.

بر اساس گزارش ها، زمین لرزه علاوه بر تلفات جانی، خسارت های زیادی هم به منازل مسکونی و ساختمان ها وارد کرده و شمار زیادی از آنها را ویران کرده است.

تا ساعت حدود یازده صبح، در ترکیه، مقامات کشته شدن بیش از ۲۸۴ نفر را در ۱۰ شهر این کشور از جمله دیاربکر را تایید کرده‌ و تعداد مجروحان را ۲ هزار ۳۲۳ نفر اعلام کرده‌اند.

وزارت بهداشت سوریه هم اعلام کرده است که ۲۳۷ نفر در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس در این کشور کشته و بیش از ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

کانون این زلزله در ۲۳ کیلومتری شرق نورداغ در استان غازی‌آنتپ و در عمق ۲۴ کیلومتری زمین قرار داشت. غازی‌آنتپ اندکی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از هاب‌های صنعتی ترکیه است که در مرز سوریه قرار دارد. قلعه تاریخی غازی آنتپ ترکیه در پی زلزله امروز به طور کامل تخریب شد.

بنا به اعلام شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه، این زلزله در ۱۰ استان ترکیه خسارت جانی و مالی شدید به بار آورده است.

ساعت ده صبح هم مرکز زلزله نگاری ترکیه اعلام کرد: تا این لحظه ۶ پس‌لرزه به بزرگی بیش از ۶ ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است.

آمار ۲۸۴ جان باخته زلزله در ترکیه به تفکیک شهرها

 ۷۰ نفر در قهرمان‌مرعش

۴ نفر در ختای

۱۳ نفر در آدی یامان

۱۴ نفر در دیاربکر

۱۸ نفر در شانلی اورفا

۸۰‌ نفر در غازی آنتپ

۸‌ نفر در کیلیس

۱۰ نفر در آدانا

۴۷ نفر در مالاطیا

۲۰  نفر در عثمانیه