رونمایی از نسل جدید سرویس رفت و آمد فضانوردان ناسا به سکوی پرتاب

رونمایی از نسل جدید سرویس رفت و آمد فضانوردان ناسا به سکوی پرتاب

فضانوردان ماموریت آرتمیس با ناوگانی از وسایل نقلیه براق جدید که به تازگی توسط این آژانس فضایی رونمایی شده است، به سمت موشک سامانه پرتاب فضایی(SLS) خواهند رفت.

هنگامی که فضانوردان ماموریت آرتمیس ۲، اتاق مخصوص خدمه در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا را برای آغاز سفر خود به ماه در سال ۲۰۲۴ ترک کنند، سوار بر وسایل نقلیه جدیدی به سمت موشک مورد نظر خواهند رفت.

این خودروها جایگزینی برای خودروهای "Astrovan" خواهند بود که متعلق به دوران شاتل فضایی هستند. این آخرین باری بود که ناسا به طور منظم فضانوردان خود را به فضا پرتاب می‌کرد.

این خودروهای جدید ناسا توسط شرکت "Canoo Technologies" از بنتونویل، ساخته شده‌اند.

آرتمیس ۲، دومین ماموریت از برنامه آرتمیس و اولین ماموریت با خدمه به سمت ماه پس از دهه‌ها است. این ماموریت با استفاده از موشک غول‌پیکر ناسا و کپسول اوریون انجام می‌شود و در حال حاضر زمانی که برای انجام آن در نظر گرفته شده، سال ۲۰۲۴ است.

به همین مناسبت، ناسا درست پیش از انجام اولین ماموریت آرتمیس در تابستان سال جاری، از وسایل نقلیه انتقال خدمه به موشک پرده برداری کرد.

این وسیله نقلیه چهار فضانورد را در امتداد جاده ۹ مایلی از ساختمان عملیات بررسی نیل آرمسترانگ(Neil Armstrong Operations and Checkout Building) به سمت سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی کندی، می‌برد.

این ناوگان متشکل از سه وسیله نقلیه است که بر اساس مدل‌های تمام الکتریکی "Canoo"، برای نیازهای منحصر به فرد ناسا سفارشی‌سازی شده‌اند.

این وسایل نقلیه باید هشت نفر از جمله چهار خدمه ماموریت با لباس مخصوص را در خود جای دهند.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیستم‌های حمل‌ونقل‌ آینده‌نگرانه با نمای بیرونی غلاف شکل، راه‌حلی سازگار با محیط ‌زیست خواهد بود که از فناوری انتشار صفر کربن برای انتقال نسل بعدی کاوشگران استفاده می‌کند.

قابل توجه‌ترین استفاده از این وسایل نقلیه، انتقال خدمه آرتمیس به سکوی پرتاب ۳۹B خواهد بود. با این حال، این وسایل نقلیه برای پشتیبانی از سایر عملیات‌های پیش از پرتاب، آموزش و شمارش معکوس شبیه‌سازی شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

Canoo این ناوگان را حداکثر تا ژوئن ۲۰۲۳ به مرکز فضایی ناسا تحویل خواهد داد.