رونمایی از خاص‌ترین تیم منتخب جام جهانی!

مرور 11 اتفاق مهم و هیجان‌انگیز که در قطر رقم خورد

رونمایی از خاص‌ترین تیم منتخب جام جهانی!

اگر جام جهانی 2022 قطر نسبت به جام‌های جهانی پیشین شگفتی بیشتری نداشته باشد، قطعا چیزی از این حیث نسبت به آنها کم ندارد، از حذف زودهنگام قطر، میزبان مسابقات به عنوان سریع‌ترین میزبان حذف‌شده در تاریخ جام جهانی تا پیروزی شگفت‌انگیز تیم ملی عربستان در برابر آرژانتین که یک پای فینال بیست‌و‌دومین دوره جام جهانی شد. به اینها می‌توانید حضور مراکش به عنوان اولین تیم قاره آفریقا که در جمع چهار تیم برتر جام جهانی حاضر شد و اولین قضاوت یک داور زن در مسابقات جام جهانی را نیز اضافه کنید. در این گزارش قصد داریم به 11 شگفتی جام جهانی 2022 قطر بپردازیم.

1-قطر، ناکام‌ترین میزبان تاریخ جام ‌جهانی

تیم ملی قطر در مرحله گروهی جام جهانی 2022 برابر هر سه تیم اکوادور، هلند و سنگال بازنده شد تا ضعیف‌ترین میزبان تمام ادوار جام جهانی فوتبال لقب بگیرد. این در حالی است که از لحاظ تشکیلاتی و امکانات سخت‌افزاری، قطر یکی از موفق‌ترین میزبان‌های تاریخ جام جهانی فوتبال بوده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید قطر در مسیر آمادگی برای میزبانی جام جهانی 2022، هشت ورزشگاه ساخته است که البته بلافاصله بعد از اتمام جام جهانی، پنج ورزشگاه تخریب شده و برای مصارف دیگری در این کشور از آنها استفاده خواهد شد.

2-رونالدو، بزرگ‌ترین حذف‌شده این جام است

قطعا کریستیانو رونالدو، ستاره تیم ملی پرتغال، بزرگ‌ترین ناکام جام جهانی قطر است؛ جایی که این ستاره 37 ساله در آستانه خداحافظی با تیم ملی قرار داشت و بعد از کسب انواع افتخارات فردی و باشگاهی، به قهرمانی در جام جهانی و تکمیل ویترین افتخاراتش امیدوار بود، اما شکست پرتغال در برابر مراکش در حضور یک‌نیمه‌ای رونالدو در زمین شرایط را بر هم زد. اگرچه رونالدو به‌طور رسمی از تیم ملی خداحافظی نکرده است، اما به‌زعم کارشناسان فوتبال، بازی با مراکش در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی قطر، پایان او در جام جهانی بعد از پنج دوره حضور در این جام با پیراهن پرتغال بوده است. اسطوره پرتغالی پس از حذف از جام جهانی قطر با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش به این موضوع واکنش نشان داد: «قهرمانی در جام جهانی با پرتغال، بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین رویای دوران حرفه‌ای من بود. خوشبختانه عناوین زیادی در ابعاد بین‌المللی از جمله با لباس تیم ملی پرتغال کسب کرده‌ام، اما قرار دادن نام کشورمان در قله فوتبال جهان، بزرگ‌ترین آرزوی من بود. من برای رسیدن به این هدف و برآورده شدن این رویا سخت مبارزه کردم. در پنج حضور طی ۱۶ سال در جام جهانی گلزنی کردم و همیشه در کنار بازیکنان و با حمایت میلیون‌ها نفر، تمام تلاشم را کردم، با تمام توانم در زمین حاضر شدم و هرگز از مبارزه و تلاش برای رسیدن به رویایم دست نکشیدم. متاسفانه حالا این رویا به پایان رسیده است و فقط می‌خواهم همه بدانند چیزهای زیادی گفته و نوشته شده، گمانه‌زنی‌های زیادی شده، اما تعهد من به پرتغال برای یک لحظه تغییر نکرده است. من همیشه کسی بوده‌ام که برای هدف همه می‌جنگیدم و هرگز به هم‌تیمی‌هایم و کشورم پشت نکردم. در حال حاضر، چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد. متشکرم پرتغال و با تشکر از شما قطر. این رویا تا زمانی که ادامه داشت زیبا بود.»

3-شگفتی‌سازی تیم‌های آسیایی، سه تیم در مرحله حذفی

نخستین شگفتی آسیایی‌ها در این مسابقات را عربستانی‌ها شکل دادند؛ جایی که آنها با برتری برابر آرژانتین مدعی با تمام ستارگانش، همه را حیرت‌زده کردند و این اتفاق برای عربستانی‌ها به‌قدری جذاب و حائز اهمیت بود که منجر به اعلام یک روز تعطیل رسمی در این کشور شد.

ژاپن، یکی از سه نماینده آسیا که موفق به صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی شده بود، در میان ناباوری اما در عین شایستگی، با 6 امتیاز بالاتر از اسپانیا و آلمان در گروه E رقابت‌ها قرار گرفت تا به عنوان صدرنشین از گروه خود در این جام صعود کند. ژاپن هر دو تیم مطرح جهان یعنی آلمان و اسپانیا را شکست داد و برابر کاستاریکا، تیم قعرنشین گروهش، باخت؛ باختی که البته تأثیری در صدرنشینی آنها در گروه‌شان نداشت.

از سوی دیگر، داستان صعود کره جنوبی هم درامی عجیب و غریب بود. آنها که در گروه H با تیم‌های پرتغال، اروگوئه و غنا هم‌گروه شده بودند، در آخرین دیدار باید به مصاف پرتغال مدعی می‌رفتند، آنها را شکست می‌دادند و امیدوار می‌شدند تا اروگوئه با نتیجه‌ای پرگل برابر غنا برنده شود. در عین ناباوری، همین هم شد؛ کره موفق شد پرتغال را شکست دهد و اروگوئه هم غنا را برد تا هر دو تیم چهار امتیازی شوند و تفاضل گل‌شان به عدد صفر برسد. در چنین شرایطی، طبق قانون، کره‌ای‌ها به لطف گل زده بیشتر در مقایسه با اروگوئه، مسافر یک‌هشتم نهایی شدند.

4-ثبت دیرهنگام‌ترین گل‌های تاریخ جام جهانی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید دیرهنگام‌ترین گل‌های تاریخ جام جهانی در بیست‌و‌دو دوره‌ای که از جام جهانی گذشته، در قطر رقم خورده و علت آن هم این است که کولینا به عنوان رئیس کمیته داوران در فیفا پیش از مسابقات اعلام کرد که قصد دارد در این جام از حداکثر زمان ممکن در طول مسابقات استفاده کند و داوران باید تمامی توقف‌های یک مسابقه را به عنوان وقت‌های اضافه محاسبه کنند.

سه گل دیرهنگام تاریخ جام جهانی 2022 قطر به شرح زیر است:

*مهدی طارمی برای ایران مقابل انگلستان در دقیقه ۱۳+۹۰

*رامین رضاییان برای ایران مقابل ولز در دقیقه ۱۱+۹۰

*دیوی کلاسن برای هلند مقابل سنگال در دقیقه ۹+۹۰

5- نخستین داور زن در تاریخ جام جهانی

در حالی که در روز سوم مسابقات جام جهانی مردان، نگاه‌ها به خلق شگفتی عربستان مقابل آرژانتین بود، تساوی بدون گل مکزیک برابر لهستان نیز از یک حیث حائز اهمیت بود؛ قضاوت اولین داور زن در تاریخ ادوار جام جهانی، اتفاق ویژه‌ای بود که مانند سایر «اولین‌ها» نصیب استفانی فراپارت شد.

استفانی فراپارت داور ۳۹ ساله فرانسوی فیفاست که همه‌ اولین‌های قضاوت در مسابقات مردان را از آن خود کرده است و پس از درخشیدن در این مسابقات، سرانجام نوبت قضاوت در جام جهانی برای این داور تاریخ‌ساز رسید؛ اتفاقی که چندان دور از انتظار نبود و سرانجام استفانی فراپارت به عنوان داور چهارم در بازی لهستان و مکزیک در مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر قضاوت کرد. البته به جز فراپارت از کشور فرانسه، وایسا موکانسانیا از رواندا به همراه یوشیمی یاماشیتا از کشور ژاپن، دیگر داوران زن دعوت‌شده برای قضاوت در جام جهانی ۲۰۲۲ از سوی فیفا بودند.

6-فغانی، دومین تیم ناکام ایرانی در قطر

علیرضا فغانی، داور 45 ساله ایرانی در حالی امید به قضاوت در فینال جام جهانی 2022 قطر داشت که در دوره گذشته جام جهانی که به میزبانی روسیه برگزار شد، داور دیدار رده‌بندی بود و امید داشت آخرین حضورش در جام جهانی را با قضاوت در مهم‌ترین مسابقه به پایان ببرد، اما در نهایت بخت با کوبل داوران ایرانی یار نبود و علیرضا فغانی، محمدرضا ابوالفضلی و محمدرضا منصوری پس از دو قضاوت در مسابقه برزیل – صربستان و اروگوئه – پرتغال، به دلیل اشتباهی تاثیرگذار در دیدار دوم با جام خداحافظی کردند تا بعد از تیم ملی فوتبال ایران، تیم داوران ایرانی نیز به ایران بازگردند.

7-پرگل‌ترین مسابقات اینها بودند

باخت 6 بر 2 ایران در همان نخستین مسابقه‌اش در جام جهانی 2022 قطر برابر انگلستان، پرگل‌ترین دیدار جام جهانی 2022 قطر بود و بعد از آن دیدار اسپانیا برابر کاستاریکا با 7 گل و پیروزی پرتغال برابر سوییس با نتیجه 6 بر یک از پرگل‌ترین دیدارهای این جام جهانی و البته تاریخ جام‌های جهانی بودند. تساوی 3 بر 3 کامرون و صربستان و همین‌طور بازی 6 گله آلمان برابر کاستاریکا (4 بر 2 به سود آلمان) نیز از دیدارهای پرگل این جام به شمار می‌روند.

8-رکوردهای جالب برای مراکش

در مرحله یک‌‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲، تیم ملی مراکش با تک‌گل یوسف النصیری در نیمه نخست مقابل پرتغال پیروز شد و به نیمه‌نهایی این جام راه یافت. این نخستین‌باری بود که کشوری از قاره آفریقا به نیمه‌نهایی جام جهانی می‌رسید. پیش از مراکش، سه کشور کامرون (۱۹۹۰)، سنگال (۲۰۰۲) و غنا (۲۰۱۰) توانسته بودند به یک‌چهارم نهایی برسند، اما در راهیابی به نیمه‌نهایی ناکام ماندند.

9-مسی و طرفدارانی که همبازی‌اش شدند

زمانی که مسی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در ترکیب آرژانتین به میدان رفت و به عنوان جوان‌ترین بازیکن آرژانتین در جام جهانی، در دقیقه ۷۴ به جای مکسی رودریگز وارد زمین شد، انزو فرناندز فقط پنج سال داشت، خولیان آلوارز شش‌ساله، مک آلیستر هفت‌ساله و لاتارو مارتینز و کریستین رومرو هشت‌ساله بودند و حالا این بازیکنان دست در دست اسطوره‌ روزهای کودکی‌شان، به فینال جام جهانی قطر راه پیدا کرده‌اند. پس از پیروزی قاطع 3 بر صفر آرژانتینی‌ها برابر شاگردان دالیچ، لیونل مسی در آخرین جام جهانی دوران حرفه‌ای فوتبالش، فاتح این جام طلایی شد تا بدون هیچ حسرتی کفش‌هایش را بیاویزد.

10-کرواسی، 3 سکو در 6 حضور

کرواسی تا به امروز مجموعا شش‌بار در جام جهانی حاضر بوده که با رکوردی عجیب در نیمی از ادوار حضورش روی سکو رفته است. شاگردان دالیچ در حالی با پیروزی برابر مراکش به عنوان سومی در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر دست یافتند که در سال‌های 1998 و 2018 نیز به ترتیب موفق به قرار گرفتن در جایگاه سوم و دوم مسابقات شده بودند. جالب است بدانید که از 9 بازی آخر کرواسی در دور حذفی تورنمنت‌های رسمی، 8 دیدار کرواسی به وقت‌های اضافه کشیده شده و تمام آنها را با پیروزی به پایان رساندند که آخرین آن در مصاف برابر برزیل در مرحله  یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 قطر بود که با پیروزی شاگردان دالیچ به اتمام رسید و آنها را راهی دور بعدی مسابقات کرد.

11-حذف‌شده‌های بزرگ تورنمنت قطر

آلمان: این دومین‌بار متوالی است که آلمان در مرحله گروهی از جام جهانی حذف می‌شود. در سال 2018، آلمان در گروهی که شامل سوئد، مکزیک و کره جنوبی بود، آخر شد. در سال 2022، پس از ژاپن و اسپانیا و بالاتر از کاستاریکا سوم شد و از جام جهانی قطر کنار رفت.

اروگوئه: تصور کنید خط حمله تیم شما از لوئیز سوارز، ادینسون کاوانی و داروین نونیز تشکیل شده باشد و هافبک‌هایی مانند فدریکو والورده و رودریگو بنتانکور پشت سر آنها حضور داشته باشند. فقط با یک تاکتیک فاجعه می‌توان با این تیم نتیجه نگرفت؛ کاری که دیگو آلونسو به خوبی از پس آن برآمد و در نهایت این اروگوئه بود که به دلیل گل  زده کمتر نسبت به کره از گروه خودش در جام جهانی حذف شد.

بلژیک: بلژیک تیم دوم رنکینگ فیفا در رده سوم گروه F قرار گرفت و اگر کانادا موقعیت‌های خود را در بازی اول به گل تبدیل می‌کرد، باید در رتبه چهارم قرار می‌گرفت. آنها روی کاغذ، کیفیت لازم برای رسیدن به مرحله یک‌هشتم نهایی را داشتند، اما حالا فدراسیون فوتبال بلژیک باید پایان همکاری خود را با نسل پیر به اصطلاح طلایی خود اعلام کند و به جوان‌سازی تیم رو بیاورد.