رونق گردشگری با کشت چای ترش در کارون

رونق گردشگری با کشت چای ترش در کارون

کشت چای ترش در هشت روستای شهرستان کارون باعث رونق اقتصادی و گردشگری این روستا‌ها شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کارون گفت: کشت چای ترش در شهرستان کارون از پنج سال پیش در روستای علوه آغاز شد و با استقبالی که گردشگران و فعالان حوزه گیاهان دارویی و مردم از این نوع چای داشتند کشت آن به هشت روستای این شهرستان توسعه یافت.

احمد یوسفی افزود: هم‌اکنون ۴۰ هکتار در شهرستان کارون زیر کشت چای ترش قرار دارد و از هر هکتار معادل ۵۰۰ کیلوگرم چای برداشت می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کارون ادامه داد: چای ترش خاصیت دارویی نیز دارد و برای کاهش استرس، رفع غلظت خون، کاهش کلسترول و جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود به همین منظور فعالان حوزه تولید دارو و عطاران نیز از مشتریان این گیاه هستند و برای خرید به این روستا‌ها مراجعه می‌کنند.

یوسفی با بیان اینکه کشت چای ترش از اردیبهشت آغاز و برداشت آن از مهر تا آذر انجام می‌شود ادامه داد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته جشنواره برداشت این گیاه در شهرستان کارون برگزار شد.

او افزود: کشت این چای در شهرستان‌های دیگر خوزستان همچون باوی، خرمشهر و رامهرمز نیز در حال انجام است و بذر این گیاه از روستای علوه این شهرستان تامین و توزیع می‌شود.

یوسفی ادامه داد: کشت این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان دارد به همین منظور با استقبال کشاورزان در این منطقه روبه‌رو بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون بیان کرد: خریدارانی از مشهد و تهران نیز برای خرید این چای به این روستا‌ها مراجعه می‌کنند.

او افزود: اگر این محصول در بسته‌بندی مناسبتری عرضه می‌شد به طور قطع در فروش و عرضه آن شرایط بهتری را داشتیم و برای این کار نیاز است که بخش خصوصی ورود کند.

شهرستان کارون یکی از شهرستان‌های خوزستان است که مرکز آن شهر کوت عبداله است. تشکیل این شهرستان با انتزاع از بخش مرکزی اهواز، سال ۱۳۹۱ توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد.