روند انتخاب شهردار جدید شیراز چگونه پیش می‌رود؟

روند انتخاب شهردار جدید شیراز چگونه پیش می‌رود؟

چند روزی است که ساختمان مرکزی شهرداری کلانشهر شیراز با سرپرست اداره می شود و شورای اسلامی شیراز توضیحاتی درباره روند انتخاب شهردار جدید ارایه کرده است.

 عصر شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ نشست فوق العاده شورای اسلامی شهر شیراز با حضور ۱۳ عضو و با دستور کار استیضاح شهردار شیراز برگزار شد اما در پایان این نشست خبر آمد که شهردار استعفاء داده و با ۱۳ رای مثبت اعضاء شورای شهر با این درخواست موافقت شده و سعید مصفا بعنوان سرپرست شهرداری شیراز تعیین شده است.

شورای اسلامی شهر شیراز دوشنبه اطلاعیه‌ای درخصوص روند تعیین شهردار صادر کرد که در آن آمده است: روند انتخاب شهردار شیراز از شنبه کلید خورده است.

در این مطلب آورده شده که به دنبال سوالات بی شمار خبرنگاران و اصحاب رسانه از شیوه انتخاب شهردار توسط اعضای شورا به استحضار اهالی رسانه و شهروندان می  رساند که با توجه به پرهیز از روش آزمون و خطا، شورا به دنبال مدیری است که کارنامه و برنامه داشته باشد، از این رو طی جلسات همدلی، هفکری و هماهنگی شنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری، نفرات نهایی مشخص خواهند شد و در هفته آینده روند بررسی و تطبیق شاخص ها، تطبیق شرایط قانونی تصدی و استعلام از مراجع چهارگانه احراز صلاحیت‌ ادامه خواهد داشت تا نتیجه نهایی مشخص شود.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: شورای شهر شیراز سعی دارد تا نیمه شهریور ماه ۱۴۰۱ تصمیم نهایی در این رابطه را اتخاذ و تکلیف مدیریت شهری شهر شیراز مشخص شود.

جلسه پذیرش استعفاء شهردار شیراز عصر شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در شرایطی برگزار شد که عصر پنجشنبه ۲۰ مردادماه، سه روایت از جمله برکناری، استیضاح و استعفا از سوی این شورا درباره سرنوشت شهردار شیراز مطرح شده بود.

بنا بر گزارش فرماندار شیراز که در این جلسه به عنوان ناظر حضور داشت، در ابتدای این جلسه احسان اصنافی شهردار شیراز حاضر و استعفا خود را تقدیم هیات رئیسه شورا کرد و این درخواست اعلام وصول شد و شورا در ادامه درباره این موضوع تصمیم گیری و با رای ۱۳ نفر موضوع استیضاح از دستور کار شورا خارج شد.

لطف الله شیبانی افزود: در ادامه این جلسه با رای مثبت ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر شیراز با استعفای اصنافی شهردار شیراز موافقت شد.

وی که قانونا بعنوان ناظر در این جلسه حاضر بود، اظهار داشت: در این جلسه همچنین با رای ۱۳ عضو شورا سعید مصفا بعنوان سرپرست شهرداری شیراز انتخاب شد.

این جلسه غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران و با حضور ۱۳ عضو شورا، شهردار و فرماندار شیراز برگزار شد.

کمتر از یکسال قبل، سید احسان اصنافی عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز  با تصمیم این شورا به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد.اعضای شورای اسلامی شهر شیراز سوم شهریورماه ۱۴۰۰، سید احسان اصنافی را با هشت رأی از ۱۳ رأی به عنوان شهردار شیراز انتخاب کردند.

شورای اسلامی شهر شیراز از ۲۲ گزینه برای تصدی پست شهرداری شیراز برنامه عملیاتی خواست و درنهایت، اصنافی به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد.

وی سابقه حضور در هیات رئیسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز را در کارنامه دارد و در دوره ششم نیز نایب رئیس شورای این شهر شد.اصنافی بعد از استعفاء از این سمت بعنوان سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس منصوب شد.