رنگ گرم و بیمار، به فارس برگشت

6 شهر فارس زرد و نارنجی کرونایی اند

رنگ گرم و بیمار، به فارس برگشت

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به روزانه کمتر از 100 نفر رسیده و این میزان در فارس نیز طبق آمار موجود به حدود5 نفر در روز رسیده است، اما به گفته کارشناسان بیماری های واگیر بسیاری از افرادی که کرونا می گیرند هم به پزشک مراجعه نمی کنند و آمار بیشتر از این میزان است. در عین حال برخی به صورت خودسرانه اعلام می کنند کرونا پایان یافته است. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز این موضوع صحت ندارد. دکتر عباس رضاییان زاده در گفت و گو با «خبرجنوب» عنوان کرد: اگرچه میزان شیوع کرونا در کشور و از جمله فارس خیلی کمتر از قبل شده، بطوریکه در سراسر کشور طی چند روز اخیر روزانه 70 تا 80 مورد ابتلا و در استان روزی 5 تا 6 مثبت کرونا داریم، اما این به معنی اتمام کرونا نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص صحبت برخی پزشکان به افراد دارای علایم سرماخوردگی مبنی بر اینکه کرونا ندارید، نیزگفت: این تشخیص پزشک است و حتی زمانی که کرونا هم باشد پزشک ممکن است به دلیل مثلا مثبت نشدن تست صرفا تشخیص کرونا ندهد و یا برعکس. اما همه این ها دلیل نمی شود که به اشتباه بگوییم دیگر کرونایی وجود ندارد، چون کرونا هنوز تمام نشده است، اگر چه شیوع آن کم است.

دکتر رضاییان زاده افزود: در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در بین مردم استان به 5 درصد و حتی کمتر رسیده و این نگران کننده است، چرا که در محیط های شلوغ و سربسته انتظار رعایت بیشتری از سوی مردم داریم، اما خیلی ها جوری رفتار می کنند که انگار کرونا به پایان رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر 6 شهرستان فارس زرد و یکی نارنجی کرونایی است و بی توجهی به اصول پیشگیرانه می تواند تعداد این شهرها را بیشتر کند.

کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: طبق آخرین اطلاعات، شهرستان خرم بید نارنجی کرونایی و شهرستان های فراشبند، نی ریز، کوار، خرامه، زرقان و ارسنجان نیز در لیست شهرهای زرد کرونایی قرار دارند و بقیه شهرها از جمله شیراز آبی کرونایی هستند. برای تعیین رنگ های شهرستان ها تعداد موارد مثبت و بستری ناشی از کرونا را در نظر می گیریم.

وحید خاتمی فر تصریح کرد: اگر چه آمارها روزانه 5 مبتلا را در استان اعلام می کند، اما از آنجا که اکثر مبتلایان مانند قبل تست کرونا نمی دهند، تعداد مبتلایان  بیشتر است.

وی یکی از دلایل تغییر رنگ های کرونایی برخی شهرستان های سردتر را تجمع در خانه و دور بخاری ها و وسایل گرمایشی دانست و گفت: با وجود برخی تصورات غلط که کرونا را تمام شده می دانند، ما این قضیه را قبول نداریم و همچنان در مورد استفاده از ماسک و شستشوی دست با آب و صابون تاکید داریم و به مبتلایان به علایمی مانند تب، سرفه، سردرد، آبریزش بینی و بطور کلی علایم تنفسی توصیه می کنیم، حداقل 5 روز به منظور پیشگیری از احتمال انتقال کرونا اصول حفاظتی را رعایت کنند.

کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: در خصوص پایان کرونا، باید سازمان جهانی بهداشت اعلام کند و در این خصوص هنوز اعلامی نشده و به همین دلیل توصیه می کنیم کسانیکه 6 ماه از آخرین تزریق واکسن کرونای آن ها گذشته دوز یادآور را تزریق کنند.

خاتمی فر تصریح کرد:کرونا در اروپا و امریکا دارد بیداد می کند و در کشور ما هم اگر چه شیوع آن کم شده اما هنوز وجود دارد و باید اصول را رعایت نماییم.

وی گفت: آمار آنفلوانزا هم در استان کاهش یافته و  بیشتر موارد فعلی سرماخوردگی معمولی و البته ویروسی و قابل انتقال است و مبتلایان باید رعایت نمایند. این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن دعوت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران، از مردم فارس خواست تا با توجه به انتقال چرخه های ابتلا به این ویروس در سطح جامعه، نسبت به انجام به موقع واکسیناسیون اهتمام جدی داشته باشند تا وضعیت کنترل بیماری به همین نحو در استان بماند.