رسمی/ دور جدید مذاکرات برجامی؛ بزودی

رسمی/ دور جدید مذاکرات برجامی؛ بزودی

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: بعد از تبادل پیامها در هفتههای اخیر که رخ داد و بررسیها روی متون پیشنهادی انجام شد، این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات احیای برجام به نتیجهای برسیم و احتمالاً شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم.

کنعانی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. روند مذاکره را منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران میدانیم.

او افزود: طی روزهای اخیر پیامهایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داده مبتنی بر مذاکرات گذشته و طرفها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادها را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادها را به دقت بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه داده است. شاهد تحرک طرفهای دیگری هم بودیم.

وی گفت: گفت‌‌وگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود. طرففرانسوی برای نزدیککردن دیدگاهها انجام میدهد و تلاشهایی را برخی مقامات از جمله وزرای خارجه انجام دادند و در تماسهای تلفنی با امیرعبداللهیان دیدگاهها و ابتکاراتی را مطرح کردند متمرکز بر نزدیک کردن دیدگاهها با یکدیگر. ما به عنوان ایران از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال کرده و میکنیم و همواره واکنش مثبت نشان دادیم. ما همواره مبدع و منعطف بودیم و در میز مذاکره حضور داشتیم.

کنعانی گفت: بعد از تبادل پیامها در هفتههای اخیر که رخ داد و بررسیها روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجهای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم. باید تأکید کنم این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که برای دستیابی به توافق منطقی معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهد و از طرح موضوعات غیرمرتبط خودداری کند.

کنعانی گفت‌: ایران دستیابی به توافق را راهبرد جدی میداند و به مذاکرات تاکتیکی نگاه نمیکند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر عراق  گفت : ما با حساسیت تحولات اخیر عراق را پیگیری میکنیم و معتقدیم بهترین روش برای حل مسائل داخلی عراق، گفتوگو است.
 
وی همچنین گفت: ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و میگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات احیای برجام گفت: بعد از تبادل پیامها و دیدگاهها در روزهای اخیر و بررسیهایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شد، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدید مذاکرات را شاهد باشیم و این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا آمریکا دارد.

وی همچنین در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: در صورتی که درخواست و تقاضای  رسمی  از سوی دولت لبنان  در مورد ارسال سوخت به این کشور در یافت کنیم، آن را به منظور کمک به مردم لبنان بررسی میکنیم . هنوز درخواست رسمی از سوی دولت لبنان در این ارتباط دریافت نکردهایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : هنوز زمان دور جدید مذاکرات ایران و عربستان مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اتفاقات اخیر در مرزهای ایران و افغانستان عنوان کرد : این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه نیروهای مرزبانی افغانستان در خصوص خطوط مشترک مرزی دو کشور است.