ردیابی ملخ‌های بومی در ۱۵۰ هزار هکتار از زمین‌های فارس

ردیابی ملخ‌های بومی در ۱۵۰ هزار هکتار از زمین‌های فارس

مبارزه با آفت ملخ‌های بومی در استان فارس از ۲۴ فروردین‌ آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

جاوید عباسی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: تاکنون در ۱۵۰ هزار هکتار از زمین های استان این آفت ردیابی شده است.

او افزود: تا کنون مبارزه با ملخ‌های بومی در ۱۰ هزار هکتار از زمین های استان انجام شده است و کشاورزان در صورت مشاهده دسته های ملخ با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

به گفته عباسی، بیشترین درگیری ملخ بومی در شهرستان کازرون است که تاکنون در ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کازرون، یک هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های خرامه، ۴۷۹ هکتار از زمین های نورآباد ممسنی، ۳۱۰ هکتار از زمین های فسا و ۲۳۰ هکتار از زمین های زرین‌دشت با این آفت مبارزه شده است.

به گفته او، ملخ مراکشی امسال در حاشیه تالاب پریشان مشاهده شده که در بستر تالاب پریشان تخم‌ریزی کرده بودند و به علت خشکسالی به سمت حاشیه و مزارع حاشیه دریاچه پریشان در حال حرکت بودند که با شناسایی به موقع کانون‌های آلوده مبارزه شروع شد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: ملخ پیشانی سفید در شهرستان نورآباد و ملخ اسفنگونوتوس در شهرستان خرامه مشاهده شده است و جهاد کشاورزی فارس برای مبارزه با ملخ‌های بومی آمادگی کامل دارد.

عباسی گفت: مبارزه با ملخ‌های بومی به موقع انجام شده و با توجه به اینکه پایان مبارزه با این ملخ‌ها است خسارتی به مزارع و باغات استان وارد نشده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: سال آینده نیز احتمال طغیان کردن ملخ‌های مراکشی در کازرون وجود دارد و باید در فرورین‌ماه سال آینده ردیابی و پایش انجام و به سرعت کانون‌های آلوده شناسایی شود.

ملخ‌های بومی، ملخ‌هایی هستند که در داخل کشور وجود دارند و گونه‌های مختلفی از جمله ملخ مراکشی، ملخ ایتالیایی، ملخ پیشانی سفید و ملخ اسفنگونوتوس دارد.

ملخ‌های بومی شبیه ملخ‌های صحرایی نیستند که مهاجر باشند و از یک قاره به قاره دیگر مهاجرت کنند این‌ها به شکل بومی هستند و به صورت دوره‌ای هر چند سال یک بار جمعیت شان زیاد می‌شود؛ اما مثل ملخ صحرایی می‌توانند دسته تشکیل دهند و در مواقع خشکسالی این دسته‌های ملخ به سمت مزارع حرکت کنند.