رئیس‌جمهور به قزاقستان می‌رود

چه کسانی در اولویت دیدار با رئیسی در سیکا هستند؟

 رئیس‌جمهور به قزاقستان می‌رود

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی بامداد پنجشنبه برای حضور در اجلاس سیکا به آستانه قزاقستان می‌رود، عنوان کرد: سران ۱۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین و تاجیکستان در عالی‌ترین سطح در این اجلاس شرکت می کنند.

محمد جمشیدی درباره دیدارهای آیت الله رئیسی در حاشیه این اجلاس، گفت: درخواست‌های متعددی برای ملاقات با رئیس‌جمهور داشتیم اما به دلیل نبود فرصت، اولویت با سران کشورهایی است که در نشست‌های قبلی چون پیمان شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل دیداری با آنها انجام نشده است.  

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از سران قطر و جمهوری آذربایجان به عنوان شخصیت‌هایی نام برد که درخواست ملاقات با آیت‌الله رئیسی داشته‌اند و در نشست شانگهای و مجمع عمومی ملل متحد فرصت دیدار با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی بامداد پنجشنبه، تهران را به مقصد آستانه قزاقستان ترک می‌کند، گفت: رئیس جمهور از جمله سخنرانان حاضر این نشست است که روز پنجشنبه با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات اور آسیا سخنرانی می‌کند.

«کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» (CICA) یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین و پنجمین دور آن در خرداد  ۱۳۹۸ در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.