مونوکسید کربن ۲۱ شهروند جهرمی را مسموم کرد

مونوکسید کربن ۲۱ شهروند جهرمی را مسموم کرد

رئیس مرکز فوریت های پزشکی جهرم گفت: در سال جاری، ۲۱ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ثبت شده است.

محمد رضا خوشرو صبح یکشنبه با اشاره به مسمومیت های ناشی از گاز مونو کسید کربن در جهرم به خبرنگاران گفت: در سال جاری، ۲۱ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ثبت شده که ۱۶ مورد به دلیل حال وخیم روانه بیمارستان شده و تحت مراقبت های درمانی قرار گرفتند.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی جهرم با بیان اینکه در سال گذشته نیز در جهرم، ۲۹ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در سامانه سازمان اورژانس ۱۱۵، به ثبت رسیده است، افزود: خوشبختانه در سال جاری و سال ۱۴۰۰ موارد فوتی ناشی از مسمومیت وجود نداشته است.

وی با بیان این مطلب که نصب نادرست دودکش بخاری گازی و روشن کردن آتش در چادر به ترتیب از عوامل اصلی این مسمویت ها در سال جاری و گذشته بوده است، گفت: باوجود هشدارهای داده شده، اغلب موارد گزارش شده مسمومیت در روستا ها و حومه شهرستان به خاطر روشن کردن آتش در چادر بوده و بیشتر مسمومیت ها در شهر به دلیل نصب نادرست دودکش بخاری گازی گزارش شده است.

به گفته خوشرو، مونوکسید کربن از سوختن ناقص مواد دارای کربن حاصل می شود و زمانی که اکسیژن کافی در محیط وجود نداشته باشد سوختن کامل انجام نشده و به جای دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن تولید می شود.

وی با اشاره به خطرناک بودن گاز مونوکسید کربن و عواقب ناشی از تنفس آن گفت: مونو کسید کربن بدون هیچگونه رنگ و بو و مزه ای بی نهایت سمی است؛ این گاز در خون انسان با هموگلوبین ترکیب می شود و جلوی انتقال اکسیژن به وسیله هموگلوبین را می گیرد و غلظتی در حدود ppm ۶۶۷ در خون می تواند با ۵۰ درصد از هموگلوبین خون ترکیب شده و تشنج، کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی جهرم بیان کرد: از آنجایی‌ که نشانه‌های مسمومیت با این گاز بسیار شبیه سرماخوردگی است، بسیاری آن را جدی نمی‌گیرند تا به مرحله بحرانی برسد، از نخستین نشانه‌های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن و در ادامه سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، ایجاد حالت دوبینی و تنفس های سریع و کوتاه است و اگر افراد کماکان در این محیط آلوده باقی بمانند در حالت تشنج، بیهوشی و حتی کما قرار گرفته و در نهایت مرگ پدیدار می‌شود.

وی بیان کرد: هشدارها در مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را باید جدی گرفت چرا که ساده انگاری در این امر حوادث تلخ و ناگواری رو به دنبال خواهد داشت. وجود دریچه یا محلی برای ورود و خروج هوا در کاهش این مسمومیت بسیار تاثیرگذار است.

به گفته خوشرو، استاندارد بودن طول دودکش و داشتن کلاهک مخصوص ( کلاهک باید ۱۵ متر بالاتر از سطح پشت بام باشد)، استفاده نکردن از شعله های اجاق گاز جهت گرم نگه داشتن خانه، خودداری از قرار دادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب، بسته نبودن تمامی روزنه های جریان هوا به ویژه اتاق خواب، آبی بودن رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز، نصب نکردن آبگرمکن در حمام، کنترل مسیر دودکش از نظر نشت گاز های سمی، دقت و توجه به داغ بودن لوله دودکش از راهکار های مهم در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن است.