رئیس اتاق بازرگانی فارس: برنامه اقتصادی دولت با تولید همراه نشود راه به جایی نمی‌برد

رئیس اتاق بازرگانی فارس: برنامه اقتصادی دولت با تولید همراه نشود راه به جایی نمی‌برد

رئیس اتاق بازگانی فارس گفت: اگر برنامه اقتصادی دولت با محوریت تولید و حمایت از تولید انجام نشود و مبتنی بر تامین هزینه دولت و خرید محبوبیت باشد راه به جایی نخواهد برد و اقتصاد بیمار را محتاج جراحی های پیاپی خواهد ساخت.

جمال رازقی عصر چهارشنبه ۱۱ خرداد در نشست فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی استان فارس با وزیر اقتصاد، بیان کرد: آنچه در هنگامه فعلی کشور دستخوش ناملایمات شدید اقتصادی و فشارهای خارجی و داخلی شده، قرار نگرفتن در مسیر توسعه اقتصادی است که عامل اصلی همه چالش‌های موجود کشور است.

او افزود: در شرایط دیروز و امروز حمایت از تولید ملی، هم ‌ریشه حفظ و هم افزایش اقتدار و امنیت کشور است ولی در عمل دیدیم که مظلوم اصلی تولید ملی است. از نظر ما غفلت در حمایت از تولید گناهی است نابخشودنی و ما را در قبال نسلهای آینده مسئول می‌سازد.

رازقی اظهار کرد: اگر بخواهیم ریشه های اصلی مشکلات موجود در اقتصاد را شناسایی کنیم به عدم وجود سرمایه، منابع مالی و سرمایه‌گذاری می‌رسیم که در حقیقت اینها مشکل اصلی نیستند و باید یادآوری کرد که معضل اصلی امروز، عدم شناخت تقدم و تأخر در تصمیمات اتخاذشده و مفاهیم کاربردی در اقتصاد یا به عبارت بهتر فرصت سوزی است . 

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: امروز شرایط اقتصادی گل و بلبل نیست بلکه در کمال نگرانی اعلام میکنم که در حال نزدیکی به خطوط قرمز است.

او اضافه کرد: مشکل اصلی تنها کمبود منابع نیست بلکه آنچه طی سال‌های گذشته و امروز مغفول مانده، عدم دقت توجه به روند تخصیص نامطلوب و نادرست منابع در کنار نبود اهلیت حرفه ای است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: مهم‌تر از منابع مالی آنچه نبود آن به‌شدت حس می‌شود، متأسفانه اقتصادی نبودن تولید و سودآوری امور غیرمولد است.

رازقی عنوان کرد: پس به نظر می‌رسد باید بخش‌های مولد اقتصادی را که پیشرو و توسعه آفرین هستند، از بخش‌های نامولد جدا کرده و نگاه متفاوت نسبت به آنها را شکل داد؛ نظام مالی و پولی در راستای حمایت از این مسیر به کار رفته و در این مورد از نقش اثرگذار بانک‌ها غافل نماند.

بانک‌های خصوصی فارس منابع خود را صرف توسعه استان نمی‌کنند

در ادامه این نشست، رئیس انجمن مدیران صنایع فارس با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان ۵۶ درصد است، گفت: بانک‌های خصوصی فارس منابع خود را صرف توسعه استان نمی‌کنند.

محمدصادق حمیدیان از وزیر درخواست کرد که پرونده مالیاتی همه واحدهای مستقر در فارس در اداره امور مالیاتی فارس بررسی شود.

او اظهار کرد: ۳ درصد عوارض شهرداری این واحدها به جای پرداخت به تهران باید به استان بازگردد.

حمیدیان همچنین از وزیر اقتصاد درخواست کرد تا دستور دهد که منابع بانکی استان فارس صرف توسعه فارس مظلوم گردد.

رئیس انجمن مدیران صنایع فارس از وزیر اقتصاد خواست در جهت‌گیری‌های سرمایه‌گذاری صنعتی واحدهای بزرگ متناسب با ظرفیت اقلیمی به فارس هدایت شوند و افزود: امروز که فارس به قیمت خودکفایی کشاورزی در محاق خشکسالی است مملکت دین خود را به آن ادا کند.

حمیدیان گفت: کسری بودجه و ادامه افزایش نقدینگی باز هم از اصلی‌ترین عوامل افزایش نرخ تورم در سال جاری است که در ادامه تحریم‌ها و عدم امکان ترمیم کسری بودجه دولت، وضعیت وخیم‌تر هم می‌شود.

او تصریح کرد: باید با دقت و نظارت در جهت هدایت صحیح منابع بانکی در لوای برنامه بلندمدت و توسعه‌ای، آن هم صرفا در راستای تشکیل سرمایه ثابت بخش تولید بهره برد.

رازقی افزود: متاسفانه بر اساس آمارهای بانک مرکزی، طی یک دوره پانزده ساله (بین سال‌های ۸۴ تا ۹۹)، بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارجه شده است که به طور متوسط، معادل خروج سالانه ۱۱.۵ میلیارد دلار بوده است. بالاترین رقم مربوط به سال ۹۶ است که خروج سرمایه به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسید.

او بیان کرد: بستر سازی و ایجاد محیطی امن، سالم و به دور از فساد اداری و قاچاق و رانت میتوانست عمده این منابع را به سمت سرمایه گذاری تولیدی در کشور سوق دهد که نشد .

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: آمارهای سال ۱۳۹۰ نشان می دهد که خالص حساب سرمایه، بیش از ۹۰ میلیارد دلار بوده است. این عدد بدان معنی است که خروج سرمایه از کشور تنها در یک سال، حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی آن سال (بالغ بر ۳۸۰ میلیارد دلار) بوده است.

او ادامه داد: امروز نرخ استهلاک سرمایه از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفته است ، فاجعه‌ای به غایت بزرگ در پس این اعداد نهفته است و در چنین شرایطی برخوردهای نامناسب سکانداران منابع مالی درکشور با بخش تولید و جبهه گیری‌هایی که اخیرا شاهد آن بودیم، بر طبل کاهش تشکیل سرمایه خواهد کوبید .

رازقی عنوان کرد: چرا اجازه می‌دهید تا امروز به بهانه افزایش نرخ ارز برخورد با بنگاه‌های تولیدی که از تسهیلات ارزی استفاده و آن را به صورت سرمایه گذاری داخلی در برای تشکیل سرمایه صنعتی و تولیدی استفاده نموده‌اند انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس خاطرنشان کرد: شایسته است تا در جراحی اقتصادی پیش رو مجلس و دولت و در راس آن وزارت اقتصاد و امور دارایی بر این موضوع تدبیر کند.