ایران خودرو و سایپا می‌خواستند شرکت نفتی تاسیس کنند؟

ایران خودرو و سایپا می‌خواستند شرکت نفتی تاسیس کنند؟
تاسیس شرکت نفتی توسط ایران خودرو و سایپا

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا در مورد همکاری‌های خودرویی با آفریقا و به خصوص سنگال گفت: حسن نیت سنگال در مورد حوزه خودرو خوب است، برخی خودروهای ما را هم وارد کردند اما متاسفانه در تامین قطعه در داخل به مشکل برخوردیم، یعنی خودروسازان به اسم وارد می‌کردند اما از نظر ارزی به مشکل برخوردند و صادرات به آفریقا قطع شد اما الان دوباره مذاکراتی انجام شده تا دوباره این کار پیگیری کنند.

حسن خسروجردی بیان کرد: روش صادرات و تولید برای آفریقا کمی فرق دارد. برای مثال پیشنهاد ما این است که یک شرکت حمل و نقل در آفریقا تاسیس شده و خودروهای آن از ایران تامین شود. می‌توان با بانک‌های آفریقایی قرارداد بست تا بتوانیم پول خودروها را یک جا دریافت کنیم و خود راننده‌ها اقساط آن را پرداخت کنند؛ این روش‌ها را می‌توان در آفریقا پیگیری کرد. متاسفانه سیاست‌گذاری‌های کشور در این حوزه خیلی خوب نیست و از این نوع فرصت‌ها که در آفریقا موقعیت عالی دارد به خوبی استفاده نشده است.

وی اظهار کرد: در این صورت راننده و صادرکننده هردو راضی هستند. ما این پیشنهاد را به سایپا و ایران خودرو دادیم اما متاسفانه به آن عمل نکردند. سایپا و ایران خودرو می‌خواستند که در حوزه نفت وارد شده و با تاسیس شرکت درآمدزایی کنند، می‌خواستند از من در این مورد  اطلاعات کسب کنند و سعی کردم که منصرف‌شان کنم و این پیشنهاد را مطرح کردم ولی استقبال نشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا بیان کرد: بنابراین وضعیت همکاری‌های خودرویی ایران و آفریقا اصلاً مناسب نیست. استقبالی برای واردات خودرو از ایران وجود ندارد چراکه فکر می‌کنند در مورد لوازم یدکی به مشکل برمی‌خورند. توافقی هم برای راه‌اندازی واحد تولیدی خودرو جز با سنگال نشده است.