دیدار رئیس کل دادگستری خوزستان با زندانیان ندامتگاه‌های استان

دیدار رئیس کل دادگستری خوزستان با زندانیان ندامتگاه‌های استان
در قانون، مجازات‌های گسترده و متنوعی برای جرایم تعیین شده است

رئیس کل دادگستری خوزستان و بیش از ۲۰۰ نفر از مقامات قضایی سراسر استان همزمان به صورت حضوری و ویدیو کنفرانس با برخی زندانیان ندامتگاه‌های استان دیدار کردند.

علی دهقانی در بازدید از زندان مرکزی شیبان از توابع شهرستان باوی، ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف این ندامتگاه، به همراه جمعی از معاونان خود و روسا و دادستان‌های برخی از حوزه‌های قضایی استان، در میز خدمت شرکت و به درخواست قضایی زندانیان رسیدگی کرد.

وی با تاکید بر اهمیت ساماندهی جمعیت کیفری خوزستان، گفت: این اقدام در مراحل مختلف رسیدگی باید مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی ادامه داد: در قانون، مجازات‌های گسترده و متنوعی برای جرایم تعیین شده است. از سوی دیگر همه جرایم به آن میزان که مجازات زندان را توجیه کند، و همه افرادی که به‌عنوان متهم به پرونده آنها رسیدگی می‌شود، مستحق زندان نیستند و اگر ضرورت و نیاز جامعه و امنیت آن منوط به زندانی کردن فردی نباشد، مجازات زندان ضرورتی ندارد.

وی در ادامه به اهمیت رعایت حقوق زندانیان در قانون اشاره کرد و گفت: شنیدن صحبت‌های مددجویان توسط مددکاران و قضات ناظر زندان یکی از این حقوق است. روسا و دادستان‌ها نیز باید بر امور زندانیان حوزه قضایی خود نظارت کنند و به حقوق زندانیان و رعایت آن پایبند باشند.

وی افزود: تحمل حبس، مجازاتی است که به صورت مستمر اجرا می‌شود و در زمان اجرای مجازات رفتار زندانی مورد ارزیابی و اصلاح قرار می‌گیرد.

دهقانی ادامه داد: هدف از اعمال مجازات حبس، اصلاح و بازپروری زندانی است و انتظار ما این است که مددجو هم متنبه و هم اصلاح شود و آثار آن توسط خود وی نیز احساس و دیده شود.

وی بیان کرد: همان‌گونه که مددجویان باید از فرصت زندان برای اصلاح خود استفاده کنند، در قانون نیز ارفاقاتی برای آنها در نظر گرفته شده است و اگر زندانی واجد شرایط ارفاقی مانند مرخصی، عفو یا شرایط اشتغال باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی گفت: امیدواریم با اجرای این موارد، شاهد تحول در زمینه ساماندهی جمعیت کیفری خوزستان باشیم.

وی بیان کرد: برنامه‌های خوبی در راستای برنامه تحولی قوه قضاییه در زندان‌های استان خوزستان آغاز شده است و این برنامه‌ها مورد حمایت قضایی دادگستری استان نیز قرار دارد.