آغاز دور جدید کاوش در سیراف برای تبدیل به شهر موزه جهانی

آغاز دور جدید کاوش در  سیراف برای تبدیل به شهر موزه جهانی

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف استان بوشهر گفت: دور جدید کاوش‌های باستان شناسی بندر تاریخی سیراف با همکاری دانشگاه تهران و مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور در راستای تبدیل این کهن بندر به شهر موزه جهانی آغاز شده است.

روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر روز دوشنبه به نقل از سید مهدی آذریان افزود: سیراف یکی از کهن‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که از دیرباز تاکنون به حیات خود ادامه داده و در مبادلات تجاری و بازرگانی جنوب ایران در دوران مختلف تاریخی نقشی پر رنگ داشته و در باره این بندر در متون تاریخی بسیار نوشته شده است.

وی ادامه داد: این بندر باستانی نخستین بار به شکل رسمی در سال ۱۹۶۶ میلادی از سوی یک هیات مشترک انگلیسی - ایرانی به سرپرستی پروفسور وایت هاوس و نمایندگانی از مرکز باستان‌شناسی ایران به مدت هفت فصل مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت و آخرین فصل کاوش انجام گرفته در سیراف مربوط به سال ۱۳۸۸ هجری شمسی است که سرپرستی آن را محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار برعهده داشت و نتایح آن در قالب مقاله‌های متعدد و کتاب بندر باستانی سیراف منتشر شده است.

آذریان گفت: پس از برگزاری همایش ملی خلیج‌فارس به روایت باستان شناسی، نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند این بندر با گرفتن مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و همزمان با هفته میراث‌فرهنگی با حمایت اداره‌کل متبوع و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف، به سرپرستی محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار ( عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران) از سر گرفته شد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف بیان کرد: این کاوش‌ها به مدت ۴۵ روز با هدف شناخت شواهد بازرگانی دریایی و وضعیت ساسانیان در بندر تاریخی سیراف از طریق کاوش در هسته مرکزی شهر، یعنی پیرامون مسجد جامع و قلعه دوره تاریخی انجام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: امیدواریم با انجام تحقیقات ادامه دار، پیوسته و سالانه این کاوش‌ها، بتوان در راستای معرفی و شناخت هر چه بیشتر این کهن بندر باستانی گام برداشت و زیرساخت‌های تبدیل آن به یک شهر موزه جهانی را فراهم کرد.

بندر سیراف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد؛ این بندر در دوره ساسانی و اسلامی بویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین و آفریقای شرقی داشت.

بندر تاریخی سیراف در قدیم یکی از بنادر شاخص دنیا در زمینه تجارت دریایی بوده و ۲۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارد.