دنبال جایی برای یک تفرج زنانه

عضو شورای شهر شیراز: مکان‌یابی باغ بانوان در مناطق یازده‌گانه انجام شده است

دنبال جایی برای یک تفرج زنانه

سمیه انصاری‌فرد- فارس/ هوای خنک و مطبوع، زیر سایه سار درختان سر به فلک کشیده و سرسبز، نوید آمدن روزهای بهاری را می‌دهد و بوته گل ها با جوانه‌هایشان، به استقبال فصل سرسبز سال رفته‌اند. افراد مختلف از هر قشری، در گوشه گوشه پارک به چشم می خورند. گوشه خلوتی را انتخاب کردم که مشرف به فواره آب است و حرکت دیدنی و موزون آب را به نمایش می‌گذارد.

سه نیمکت به موازات یکدیگر در آنجا قرار گرفته که بانویی به همراه دختر نوجوانش در یکی از نیمکت‌ها، کنار یکدیگر نشسته بودند. زن جوان مکدر به نظر می رسد و این حالت، از فضایی که در آن قرار گرفته، قدری عجیب به نظر می‌رسد. جعبه شکلاتی که به همراه داشتم را به رسم ادب و تعارف به سمت آنها بردم. زن جوان هنوز مکدر بود و با چهره ای در هم به سمت زمین ورزشی نگاه می‌کرد. دختر نوجوان رو به مادر، سئوالش را تکرار می‌کند: چی‌ کار کنم؟ بالاخره بروم یا نه؟ من برای دوچرخه‌سواری و اسکیت، همراه شما اومدم پارک.

و مادرش که عبور چند پسر جوان را در محوطه زمین ورزشی مشاهده کرده، رو به دختر پاسخ می‌دهد: نه، اینجا جای مناسبی برای اسکیت و دوچرخه سواری تو نیست.

قرارهای دوستانه‌ای که کمرنگ شد

حرفشان که به اینجا رسید، تا حدی به دلیل ناراحتی زن پی بردم و پرسیدم: از همین موضوع ناراحت هستید؟

و زن می‌گوید: قبلاً پارک بانوان در مجاورت باغ جنت مستقر بود و ما هفتگی یا حداقل ماهیانه به همراه جمعی از دوستان یا زنان فامیل به آنجا می رفتیم و یک روز را به استراحت و گردش اختصاص می‌دادیم اما این گردش، اختصاصی بود چون آنجا برای نوع پوشش و ورزش کردن راحت بودیم، اما چند سال است که آن باغ تعطیل شده است.

حرفمان به شرایط شغلی‌اش می‌رسد. کارمند یکی از ادارات است اما عقیده دارد زن، چه شاغل چه خانه‌دار به یک جای دنج برای گردش و تفریح نیاز دارد.

باغ بانوان، سن و سال نمی‌شناسد

زن دیگری که نزدیک ما است، نیز می‌گوید: مادرم بازنشسته آموزش و پرورش است و بعد از بازنشستگی، بیشتر در خانه به سر می‌برد. او نیاز به پیاده روی در پارک و نرمش های سبک و مناسب سنش دارد بنابراین وجود پارکی که مختص زنان باشد، برای همه گروه‌های سنی، از نوجوان و جوان گرفته تا سالمندان، ضروری است.  

وی ادامه می‌دهد: نبود پارک بانوان برای افراد محجبه و کسانی که قید و بند بیشتری به مبانی اخلاقی دارند، تا حدی سخت‌تر است.

هنگام خداحافظی از آنها به این فکر می‌کنم که گاهی نیاز نیست به عنوان خبرنگار میان شهروندان رفت. گاهی از همین گفتگوهای ساده در اماکن عمومی می‌توان به غم و شادی یا خوشی و ناخوشی مردم پی برد و پای حرف‌های آنها نشست.

تعطیل در تعطیل!

تعطیلی پارک  سابق شیراز چند سال به طول انجامید تا اینکه سال گذشته، همین روزها، پارک بانوان منطقه ۶ در پیاده راه سلامت واقع در بلوار چمران راه اندازی شد اما پس از مدت کوتاهی، این پارک نیز تعطیل شد و به آرشیو پیوست!

ایجاد 11 باغ مهربانو در مناطق شیراز

رئیس کمیته خانواده و بانوان شورای شهر شیراز از راه اندازی باغ مهربانو در نقاط یازده‌گانه شهر شیراز خبر داده و می‌گوید: سیاستگذاری شورا بر راه اندازی باغ ویژه بانوان در مناطق یازده‌ گانه شیراز قرار گرفته که جلسات مستمری در حوزه مکان‌یابی برای دسترسی راحت تر بانوان به این باغ ها تشکیل شده است.

افسانه خواست‌خدایی می‌افزاید: باغ واقع در پیاده‌راه سلامت بلوار چمران که از قبل وجود داشته و با طراحی جدید و استقرار ورزش های هیجانی، سالن ماساژ و غرفه های رفاهی، بازطراحی شده و بهره برداری از آن در آینده نزدیک انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: در مناطق یک، ۲، ۳، ۶ و ۱۱ شهرداری شیراز، مکان‌یابی انجام شده که در باغ بانوان منطقه یک در خیابان زرگری است و منطقه ۲ که بهترین مجموعه بانوان در آنجا مستقر می‌شود، در خیابان شهدای نهضت سواد آموزی قرار دارد.

خواست خدایی اضافه می‌کند: همچنین باغات بانوان منطقه ۳ در خیابان سعدی، منطقه ۶ در پیاد راه سلامت چمران و منطقه ۱۱ در خیابان سهراب سپهری، بلوار مدرس مکان‌یابی شده‌اند.

لزوم تسریع در بهره‌برداری مجدد از فرهنگسراها و باغات

رئیس کمیته خانواده و بانوان شورای شهر شیراز با اشاره به تعطیلی باغ بانوان و تعدادی از فرهنگسراها می‌گوید: به جهت تغییرات سازمان فرهنگی شهرداری، باغ بانوان، فرهنگسراها و سالن های ورزشی، مدتی بدون استفاده مانده یا کاربری مفیدی نداشت و این باعث شد که انتفاع عمومی مناسبی وجود نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: از این رو، تاکید ما این است که مدیریت جدید سازمان فرهنگی، به زودی اقدامات لازم را جهت بهره‌مندی عموم از اماکن فرهنگی و تفریحی تحت نظارت شهرداری انجام دهد.  

خواست‌خدایی خاطرنشان می‌کند: از آنجا که باغات فراهم است و نیاز به طراحی و دیوارکشی جهت امنیت بانوان وجود دارد، بهره برداری از آنان زیاد طول نمی‌کشد و سعی شده آیتم‌هایی که همه اقشار بانوان را جذب کند در این باغات مستقر شود.

عضو شورای شهر شیراز اظهار می‌دارد: استقرار مربیان ورزش و سالن های ورزشی که نیاز بانوان را برآورده کند، از برنامه‌هایی است که برای بهره‌مندی شایسته‌تر از باغ بانوان در مناطق مختلف در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به لایحه برون سپاری و واگذاری باغات به مردم، تاکید می کند: این باغات که قبلاً به شکل سنتی در دسترس مردم بوده، اکنون به شکل سیستماتیک در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

خواست‌خدایی می‌گوید: لایحه برون‌سپاری جهت انتفاع عمومی از همه فرهنگسراها و باغ بانوان در شهرداری در حال شکل‌گیری است که پس از تکمیل به شورای شهر ارائه می‌شود.