دلزده های ترک اعتیاد

رعایت نکردن اصول بهداشتی و برخوردهای فیزیکی، بیشترین تخلفات کمپ های ترک اعتیاد در فارس به شمار می رود

دلزده های ترک اعتیاد
افسردگی، افزایش اضطراب بیمار و حتی شکست در درمان جزو مشکلاتی است که فرد با روش های غلط درمانی هنگام ترک، با آن روبه رو می شود

سهیلا رفیعی نژاد- خبرجنوب/ بارها از سوی متولیان سلامت بر گرفتن خدمات برای درمان اعتیاد از مراکز معتبر تأکید شده اما همچنان تبلیغات بی سامان در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای برخی را فریب می دهد به نحوی که در این تبلیغات ترک اعتیاد را چیزی شبیه آب خوردن نشان داده و محصولات معجزه آسایی را معرفی می کنند که معلوم نیست به چه نحوی تهیه می شود.

به گفته متولیان درمان اعتیاد، برخی از این محصولات خود حاوی مخدر هستند و حتی ممکن است علاوه بر وابستگی، به اعتیاد ترکیبی هم منجر گردد. در این بین افزایش نظارت ها بر فضای مجازی و کمپ های ترک اعتیاد اهمیت به سزایی دارد تا معتادان کمتری در دام روش های غیر علمی و غیر استاندارد بیفتند. در این باره خانواده ها هم عامل مهمی هستند و از روی دلسوزی ممکن است راه های غیر علمی را در پیش گیرند، به طوری که برخی هزینه زیادی برای خرید اینترنتی گیاهان دارویی می کنند یا روش های خانگی را روی فرزند و همسر معتادشان امتحان می نمایند، در حالی که استفاده از روش های غیر علمی نه تنها درمان را به همراه نخواهد داشت بلکه فرد را از افتادن در این مسیر دلزده هم می کند.

مسئول آموزش پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید: ترک اعتیاد باید طبق استانداردهای مشخصی صورت گیرد به این نحو که بیمار حضوری دیده شود، با درمانگر صحبت کند و وارد چرخه درمان گردد بنابراین همین که فرد دچار اعتیاد وارد محیط درمانی شود، خود جنبه درمانی دارد. 

قدرت محکم می افزاید: وقتی یک معتاد وارد جایی می شود که می بیند چندین نفر دیگر هم برای ترک آمده اند این فضا روی او تأثیر می گذارد به این ترتیب این دیدگاه که نمی تواند و نمی شود را کنار می گذارد و این بسیار با ارزش است.

این مسئول بهزیستی فارس با اشاره به تبلیغات بی اساس شبکه های ماهواره ای در مورد ترک های سریع، عنوان می کند: این که یک نفر از دور بخواهد معتاد را درمان کند چیز عجیب و غریبی است. وقتی فردی در کمپ برای درمان بستری می شود با مشاور، مراقب و ... حرف می زند و درد دل می کند، در کلاس های گروه درمانی شرکت می کند علاوه بر این، خانواده او آموزش می بینند که هنگام درمان و پس از ترک چه کارهایی را انجام دهند و چه برخوردهایی را نباید داشته باشند.

محکم می گوید: اما در مورد داروهای سفارشی در تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی این طور نیست یعنی صرفاً یک دوره دارویی برای او ارسال می شود و به همین دلیل حتی اگر سم زدایی صورت گیرد، بعد از مدت اندکی اعتیاد برمی گردد.

وی می افزاید: داروهایی که پس از تبلیغات یادشده از خارج کشور برای معتادان ارسال می کنند حاوی مخدر است و فرد پس از مصرف نه تنها درمان نمی شود بلکه مشکلات دیگری هم پیدا می کند و حتی به مواد آن دارو هم وابسته می شود.

مسئول آموزش پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس می گوید: این داروها غیر استاندارد، دست ساز و غیر علمی است و حتی ممکن است بیمار را دچار مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی کند به همین دلایل ما اصلاً این نحوه ترک را  قبول نداریم.

محکم می افزاید: در حالی که نه شیوه درمان درست است و نه داور و اصلا فرد دچار اعتیاد وارد چرخه درمان نمی شود و به غلط تصور می کند که با داروی خارجی، آن هم یواشکی ترک کرده است.

مسئول آموزش پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس می افزاید: اصولاً بر اساس تجربه ای که داشته ایم اکثر مراجعه کنندگان به مراکز بهزیستی برای درمان اعتیاد پیش از این،2 تا 5 بار از این داروهای غیر علمی استفاده کرده و به زعم خودشان ترک کرده اند، اما بعد از مدت کوتاهی متوجه شده اند که اعتیادشان شدیدتر شده است.

 محکم، افسردگی، افزایش اضطراب بیمار و حتی شکست در درمان را جزو مشکلاتی می داند که فرد با روش های غلط درمانی هنگام ترک با آن روبه رو می شود.

 این مسئول بهزیستی فارس از خانواده ها می خواهد که به مراکز ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کنند چرا که حتی اگر بیمار موفق به ترک هم نشود لااقل وضعیت او بدتر نمی شود.

وی ادامه می دهد: با این روش بیمار در محیطی قرار می گیرد که  روان شناس و مددکار حضور دارند. علاوه بر این جدیدترین روش های درمان اعتیاد دنیا در مراکز ترک اعتیاد استان به کار گرفته می شود و هدف ما افزایش موفقیت در این باره است.

محکم عنوان می کند: در حال حاضر استفاده  از دارو و شیوه های روان درمانی مهم ترین روش های ترک در مراکز استان است و مددکاران و روان شناسان ما آموزش دیده اند و میزان خدماتی که برای بیمار مبتلا به اعتیاد ارائه می شود با غرب برابر است در همین راستا خانواده ها بهتر است به مراکز ترک اعتیاد استاندارد تحت نظر بهزیستی یا دانشگاه مراجعه نمایند. 

وی می افزاید: برخلاف تبلیغات و تصورات، داروهای تبلیغات ماهواره ای معجزه نمی کند و حتی مشکلات فرد را دو چندان خواهد کرد.

این مسئول بهزیستی استان روش های خانگی، گیاهان دارویی و کپسول های دست ساز را هم نامطلوب و غیرعلمی می داند و می گوید: هر فردی در مغازه یا از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات این چنینی کند و مدعی شود که قادر به درمان فرد دچار اعتیاد از طریق داروهایی یاد شده است، کلاهبردار می باشد.

محکم می افزاید: با توجه به این که متخصصان حوزه اعتیاد کشور و از جمله استان بیشتر از 30 سال در درمان این بیماری فعالیت دارند لذا باید به درمانگرهای داخلی اعتماد نماییم.

وی تأکید می کند: در حال حاضر 8 درصد افرادی که در فارس برای درمان اعتیاد به مراکز ما مراجعه می کنند، موفق به ترک می شوند.

محکم با اشاره به این که علاوه بر روش های علمی و استاندارد، حمایت های خانوادگی هم در ترک اعتیاد بسیار اهمیت دارد تصریح می کند: خانواده ها باید در مورد نحوه برخورد و این قبیل مسائل آگاه شوند و حتی در کلاس های آموزشی شرکت نمایند. علاوه بر این فردی که در مرحله درمان است و موفق به پاکی شده باید چند ماه و حتی چند سال در کلاس های انجمن معتادادن گمنام شرکت کند و مشاوره درمانی را  نیز باید تا زمانی که وسوسه نمی شود ادامه دهد.

این مسئول بهزیستی استان تأکید می کند: از آن جا که اعتیاد ممکن است برگشت پذیر باشد، فرد باید برای ترک انگیزه داشته باشند و درمان اجباری در صورتی توصیه می شود که بیمار به دلیل مصرف موادی مانند شیشه دچار توهم شده باشد.

محکم در ادامه در خصوص نحوه نظارت بر کمپ های ترک اعتیاد نیز می افزاید: در حال حاضر 69 کمپ ترک اعتیاد در فارس فعال است که بهزیستی بر آن نظارت کامل دارد و ماهانه یکبار توسط کارشناس شهرستان و سالیانه بیش از 3 بار توسط تیم نظارتی مورد بازدید قرار می گیرد.

 وی می گوید: نظارت بر این کمپ ها مداوم است و بیشترین تخلفات برخوردهای فیزیکی با بیمار و رعایت نکردن اصول بهداشتی است که البته با توجه به برخوردها بسیار کاهش یافته است اما در هر صورت با این موارد برخورد می شود کما این که در همین موارد تخلف امسال بیش از 5 کمپ ترک اعتیاد در استان تعطیل شده است.

این مسئول بهزیستی فارس می افزاید: بیش از 20 مرکز درمان اعتیاد سرپایی نیز تحت پوشش بهزیستی فارس به امر درمان معتادان مشغول هستند که با ارائه دارو و برگزاری کلاس های روانشناختی به این کار مشغول هستند.

محکم، تعرفه پایین برای مراکز و کمپ های درمان اعتیاد دولتی را مهم ترین علت گله مندی فعالان این عرصه می داند.

عضو نظام روان شناسی و مشاوره فارس نیز بیشترین علت بروز اعتیاد در کشور و از جمله فارس، فشار همسالان، گروه دوستان، کنجکاوی و نداشتن مهارت نه گفتن و البته بیماری های زمینه ای عنوان می کند. کاظم احمدیان همچنین در مورد تبلیغات بی اساس مجازی و ماهواره ای و فریب مردم برای ترک اعتیاد تنها با مصرف یک بسته پیشنهادی می گوید: به ترک اعتیادهای بدون روان درمانی اعتماد نکنید چرا که  درصد قابل توجهی از درمان اعتیاد به مرحله مبارزه با وسوسه و کاهش اضطراب ناشی از مسائل این چنینی پس از سم زایی برمی گردد.