دفتر کنسولگری ایران در عربستان به زودی راه‌اندازی می‌شود

دفتر کنسولگری ایران در عربستان به زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیر حج و زیارت فارس گفت: به مردم پیشنهاد می‌شود فیش‌های حج عمره خود را نگه دارند، زیرا فضا و شرایط به گونه‌ای است که نشان می‌دهد به زودی دفتر کنسولگری ایران در عربستان راه‌اندازی می‌شود.

علیرضا زینلی در نشست خبری که در راستای سلسله نشست‌های پاسخگو برگزار شد، با بیان اینکه وظیفه ثبت نام و اعزام زائران به عربستان، سوریه و عراق منحصرا در اختیار سازمان حج و زیارت است، ادامه داد: در حال حاضر موضوع اعزام زائران در عتبات عالیات از سهمیه محور به زائر محوری تغییر یافته و این اقدام مهم موجب شده تا پرواز‌های هوایی و سفر‌های زمینی به صورت رقابتی و تکی و گروهی از استان‌ها انجام شود.

او با اشاره به وجود ١٦٠ دفتر و شرکت زیارتی در فارس و ٢٧٠٠ نفر کارگزار بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در اوایل امسال، سفر به سوریه از فارس انجام شد، اما به دلیل شرایط حاکم فعلا این پرواز‌ها تعطیل شده است.

مدیر حج و زیارت فارس همچنین با بیان اینکه حج و زیارت این استان، معین استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و هرمزگان است، اضافه کرد: در حج تمتع امسال ١٢٠٠ نفر از فارس در قالب ٩ کاروان به مناسک حج اعزام شدند.

زینلی گفت: با توجه به اینکه در حج امسال یکی از شرایط کشور عربستان برای پذیرش در مناسک حج، قرار گرفتن در سن زیر ٦٥ سال بود، تلاش داریم سال آینده با مذاکره، شرایط برای اعزام حجاج بالای ٦٥ سال نیز فراهم شود.

او بیان کرد: حج عمره از سال ٩٥ تعطیل شده و به دلیل نبود کنسولگری امکان برقراری آن وجود ندارد، تمام تلاش‌ها معطوف به راه‌اندازی کنسولگری است، لذا به مردم پیشنهاد می‌شود فیش‌های حج عمره خود را نگه دارند، زیرا فضا و شرایط به گونه‌ای است که نشان می‌دهد به زودی دفتر کنسولگری ایران در عربستان راه‌اندازی می‌شود.

زینلی در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود فیش‌های حج عمره را تبدیل به سفر‌های عتبات عالیات کرد یا خیر؟ گفت: نیازی به این تبدیل نیست، چون در بحث عتبات محدودیت سهمیه وجود ندارد و از سهمیه محور به زائر محور تغییر یافته است.

مدیر حج و زیارت فارس همچنین یادآور شد: فیش‌های حج عمره قابلیت نقل و انتقال دارد.