دفتر همکاری مشترک هرمزگان با سازمان اکو تشکیل می‌شود

دفتر همکاری مشترک هرمزگان با سازمان اکو تشکیل می‌شود

استاندار هرمزگان گفت: دفتر همکاری مشترک مابین استان هرمزگان با سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو تشکیل می‌شود.

مهدی دوستی ظهر امروز در حاشیه نشست با سفرا و دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی و نمایندگان سیاسی 10 کشور عضو اکو اظهار کرد: یک دفتر همکاری مشترک مابین استان هرمزگان با سازمان اکو ایجاد می‌شود تا فرصت‌های بی نظیری که در زمینه حمل و نقل و ترانزیت در استان هرمزگان وجود دارد، در فرآیندی مشترک بیش از پیش به فعلیت برسد.

وی افزود: ایران اصلی‌ترین مرکز برای برقراری ارتباط بین کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای غربی و اروپایی است. استان هرمزگان و بندرشهید رجایی با وجود زیرساخت‌های گسترده اولین هدف است.

وی با بیان اعلام آمادگی برای واگذاری اراضی در پسکرانه بندر شهید رجایی، خاطرنشان کرد: این مهم می‎‌تواند پایه‌ای برای شروع همکاری‌های آتی و ترانزیتی با 10 کشور عضو اکو باشد.

استاندار هرمزگان گفت: با توجه به پتانسیل‌هایی که کشورهای عضو اکو در زمینه معادن دارند تبادل مواد اولیه می‌تواند پایه دیگر همکاری را شامل شود. این تبادل مواد اولیه می‌تواند در عرصه پتروشیمی هم وجود داشته باشد. خیلی از این کشورها مثل کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان پتانسیل‌های معدنی قابل توجهی دارند که این می‌تواند محل تبادلات باشد. بعضی دیگر از کشورها مانند ترکیه، مزیت‌های ترانزیتی و گردشگری دارند. مجموع اینها باید تبدیل به مدل‌های مشخص همکاری در زمینه‌های معدنی، گردشگری، امنیت انرژی وترانزیت باشد.

دوستی رویکرد حاکم بر اجلاس بندرعباس را بسیار مثبت ارزیابی کرد.