دستورات ویژه بازرس‌کل فارس برای بررسی وضعیت پارک ملی بمو

دستورات ویژه بازرس‌کل فارس برای بررسی وضعیت پارک ملی بمو
توجه به حیات جانوری و گیاهی این منطقه بسیار با اهمیت است

رئیس منطقه ۳ سازمان و بازرس کل فارس دستوراتی برای بررسی وضعیت پارک ملی بمو و تامین تجهیزات مورد نیاز این پارک صادر کرد.

کاظم اکرمی در بازدید از پارک ملی بمو با اشاره به برخی عوامل تهدید کننده این منطقه زیستی مانند پروژه‌های عمرانی راه آهن شیراز -اصفهان، کمربندی شمال شرق شیراز، خطوط انتقال نفت سروستان، خطوط انتقال میعانات گازی آغاردالان- پالایشگاه شیراز، توسعه پالایشگاه شیراز، شکار غیرقانونی جانوران، تغییر کاربری اراضی و افزایش خانه باغ‌های نزدیک به پارک ملی بمو و عبور خطوط انتقال برق و مخازن نفتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان در کنار این محدوده گفت: مناطق حفاظت شده از زیرساخت‌های حیاتی و کلان داده کشور محسوب می‌شود و انجام فعالیت‌های دانش محور در این خصوص الزامی و وظیفه‌ای همگانی به شمار می‌رود.

او با اشاره به سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در وضعیت خشکسالی سال‌های اخیر، توجه به حیات جانوری و گیاهی این منطقه بسیار با اهمیت است.

بازرس‌کل استان فارس ادامه داد: البته مجاورت روستا‌ها و وجود دام‌های اهلی و ورود غیرمجاز آن‌ها به محدوده پارک منجر به آلایندگی حیات وحش و کاهش زنجیره غذایی جانوری می‌شود که باید برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیرمجاز و جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده کنندگان و تخریب‌کنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت انجام شود.

اکرمی ضمن اطلاع از وضعیت نیروی حفاظتی این طرح با انتقاد از کمبود نیروی انسانی و جایگزین نشدن نیرو‌های بازنشسته و کمبود اعتبارات برای ساخت حوضچه‌های آب شرب جانوری، خواستار استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد حامی محیط زیست در این خصوص شد.

رئیس منطقه ۳ سازمان با توجه به برخی تجربیات بین‌المللی و لزوم حفاظت مردم پایه و استفاده از تجهیزات روز در این خصوص؛ دستورات لازم برای بررسی مشکلات و ارائه راهکار‌های لازم را به گروه تولیدی صادر کرد.

مدیرکل محیط‌زیست فارس نیز در این بازدید گفت: محدوده فعلی پارک ملی بمو در سال ۱۳۴۱ تحت عنوان منطقه شکار ممنوع ایجاد شد و در حال حاضر وسعت آن ۴۸ هزار و ۶۷۸ هکتار است.

عطاء‌پور شیرزاد، درخصوص پوشش جانوری و گیاهی این پارک بیان کرد: پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش، بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت می‌باشد و دارای ۱۱۲ گونه جانوری، ۶۹ گونه پرنده، ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده و ۳ گونه دو زیست و همچنین گونه‌های مختلف گیاهی است.