دریاچه تمی دزفول ثبت ملی شد

دریاچه تمی دزفول ثبت ملی شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول گفت: دریاچه تمی به عنوان بهشت گمشده دزفول ثبت ملی شد. عباس چراغ چشم یکشنبه شب با قدردانی از فعالان و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی افزود: ثبت دریاچه تمی معروف به بهشت گمشده در آثار واجد ارزش ملی در کنار آثار منقول و غیر منقولی که طی ماه گذشته تاکنون به ثبت ملی رسیده اند نشان از داشته های غنی شهرستان دزفول و همت جمعی کارشناسان شهرستان، استانی و انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در معرفی این داشته های فرهنگی است.

وی گفت:  ۱۲ بهمن ماه، پرونده اثر میراث طبیعی شهرستان دزفول که با کمک فعالان و انجمن های دوستدار محیط زیست و هیات های کوهنوردی در سال ۱۳۹۹ تدوین و نهایی شده بود با نظر موافق اکثریت اعضای شورا به ثبت ملی رسید. چراغ چشم بیان کرد: این اثر در بخش شهیون با عنوان دریاچه تمی با منظر و طبیعت زیبا  در منطقه‌ای کوهستانی در مرز استان‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری و در جنوب رشته کوه‌های اشترانکوه و قالی کوه واقع شده است. وی با بیان اینکه تمی به مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته گفته می‌شود، افزود: سازمان نقشه‌برداری کشور و نیز سایت رسمی تقسیمات کشوری موقعیت این دریاچه را در شهرستان دزفول، دهستان دره‌کاید، بخش شهیون در شمال غرب استان خوزستان می‌داند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: این اثر در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور ثبت و از این تاریخ این اثر از لحاظ حفاظتی به عنوان یک اثر طبیعی فاخرو ارزشمند ملی تحت نظارت و همکاری میراث فرهنگی و با حفاظت سازمان محیط زیست کشور قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تلاش می شود  با کمک انجمن ها و دوستداران حوزه میراث فرهنگی وطبیعی، در ثبت و مراقبت از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی شهرستان و معرفی هر چه بهتر این ظرفیت ها برای  جذب گردشگر داخلی وخارجی و رشد اقتصادی جوامع  انسانی پیرامون این آثار در شهرستان فعال باشیم به همین منظور طی فراخوان های مختلف از تمامی انجمن ها درخواست کردیم  دراین راه در کنار اداره میراث فرهنگی باشند. 

چراغ چشم گفت: انجمن ها در همه حال به عنوان بال‌های کمک رسان و بازوی قوی یاریگر مجموعه میراث فرهنگی عمل کردند که امیدواریم همواره یاریگر حوزه میراث فرهنگی باشند.