دریافت پیام‌هایی از طرف‌های مقابل برجامی از طریق قطر

امیر عبداللهیان: روابط دیرینه‌ای بین ایران و روسیه در چارچوب منافع متقابل جریان دارد

دریافت پیام‌هایی از طرف‌های مقابل برجامی از طریق  قطر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر امروز (یکشنبه) نهم بهمن ماه در محل وزارت امور خارجه میزبان «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و همتای قطری بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با وی در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در تهران، برگزاری منظم و خوب جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر را به عنوان کشور همسایه و اسلامی به مقامات و ملت قطر تبریک گفت.

وزیر خارجه همچنین از میزبانی خوب قطر از تیم ملی ایران سپاسگزاری کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: امروز در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه به ویژه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی گفت‌وگو کردیم. در خصوص رفع برخی موانع احتمالی وضرورت سرعت بخشیدن به توسعه هر چه بیشتر مناسبات اتفاق نظر داشتیم. از دیدگاه قطر برای ترویج گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کردیم و طبعا این دیدگاه می‌تواند نقش بسیار موثری در سرعت بخشیدن به برخی سوء تفاهمات تنش ها و مشکلات منطقه کمک کند.

وی گفت: ایران همواره از گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کرده و مذاکره و مسؤولیت پذیری را مقدماتی ضروری برای رسیدن به همکاری‌های قوی و پایدار بین یکایک کشورهای منطقه‌ای می‌داند. معتقدیم گفت‌وگو و همکاری می‌تواند روشی انحصاری و موفق برای نیل به صلح، ثبات و امنیت دسته جمعی منطقه‌ای باشد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: از تلاش‌های قطر برای رفع تحریم‌ها تشکر می‌کنیم قطر برای بازگشت همه طرف‌های برجامی به تعهداتشان تلاش می‌کند امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم از حسن نیت قطر برای رساندن همه طرف‌ها به گام‌های پایانی توافق تشکر می‌کنیم. در گفت‌وگوها با وزیر خارجه قطر بر نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله آمیز آمریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم ولی در خصوص تلاش‌های قطر و انتقال پییام‌ها در حل مسئله گفت وگو برای لغو تحریم‌ها از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: ایده‌هایی را وزیر خارجه قطر درباره بحران اوکراین مطرح کرد دور نخست مذاکرات ایران و اوکراین در عمان در ماه‌های گذشته انجام شد و از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور بعدی این گفت‌وگوها بین ایران و اوکراین استقبال می‌کنیم. موضع ایران در خصوص اوکراین روشن است. روابط دیرینه‌ای بین ایران و روسیه در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید در تقابل با طرف‌های دیگر هرگونه مناسبات سازنده ایران و مسکو تلقی و تفسیر شود. کما اینکه مناسبات ایران و اوکراین هم به مفهوم دشمنی و یا به حساب طرف دیگری نباید گذاشته شود.

وی گفت: موج بی سابقه اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس شریف و اردوگاه جنین در روزهای اخیر با شهادت بیش از ۳۱ فلسطینی همراه بوده و این مایه تاسف است برای همه ما به عننوان کشورهای اسلامی که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ فلسطینی توسط جنایتکاران اشغالگر قدس به شهادت رسیدند. مقاومت فلسطینی پاسخ لازم را داده و خواهد داد و مسئله فلسطین به عنوان موضوع اول است. اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را قویا محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه عنوان کرد: سطحی از مناسبات را با هیأت حاکمه افغانستان برقرار کردیم ولی بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید می‌کنیم و بار دیگر اقدام در محروم کردن زنان و دختران افغان از تحصیل را اقدامی نادرست در تعارض با تعالیم دین رحمانی اسلام می‌دانیم. ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هیأت حاکمه موقات اافغانستان همه اقدامات مجازی کتب درسی و هر امکانات و لجستیک که نیاز باشد را برای ارتقای دانش و بازگشایی و فعالیت پررونق مدارس و دانشگاه های افغانستان در خدمت زنان و دختران را فراهم کند.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در حوزه همسایگان در خلیج فارس پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم در کویت و امارات و استقرار سفرای این کشورها در تهران شاهد بودیم و در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق شد ادامه یابد. در مورد بحرین از طریق واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد گام و مرحله بعدی که همکاری‌های پایدار است شویم.

خبرنگار العهد درباره تهدیدات علیه منطقه از جمله فشار آمریکا به عراق برای همکاری با ایران از امیرعبداللهیان پرسید آیا گفت‌وگوی خاصی بین کشورهای منطقه صورت بگیرد که از این مرحله عبور کنند؟  که وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روش‌های مختلف برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا استفاده کرده و ادامه خواهد داد با دوستان و متحدان در منطقه برای مقابله با این اقدام غیرسازنده و نقض سیستماتیک حقوق بشری آمریکا و برخی از کشورهای غربی ادامه می‌دهیم.