درگیری ۶۰۰۰ هکتار جنگل فارس با آفت

درگیری ۶۰۰۰ هکتار جنگل فارس با آفت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اعلام کرد: حدود ۶۰۰۰ هکتار از مناطق جنگلی درگیر با آفت پروانه سفید برگخوار در شهرستان رستم، پایش و اقدمات حفاظتی در خصوص این مناطق انجام شده است.

عبدالحسن صمدنژاد شنبه ۲۵ تیر در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: در راستای مقابله با گسترش آفت پروانه سفید برگخوار بلوط، ضمن پایش ۶ هزارهکتار مناطق جنگلی درگیر با این آفت در شهرستان رستم، اقدامات پیشگیرانه‌ای برای دیگر نقاط همجوار اجرایی شده است.

صمدنژاد ادامه داد: برای کنترل این آفت حدود ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های دلی سالاری که کانون شکل گیری این آفت هستند، با مایع BT محلول پاشی شده و در چند نقطه نیز جهت رصد جمعیت حشره، تله نوری قرار داده شده است.

او افزود: با هدف کنترل افزایش جمعیت حشرات بالغ این آفت، با نصب تله‌های نوری حشره گیر و جلب تعداد زیادی زنبور پارازیتوئید در این تله‌ها مشخص شد این حشره در این منطقه نیز وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس اضافه کرد: با بررسی درختانی که با مایع “بی تی” محلول پاشی شده بودند مشاهده شد که بسیاری از لاروهای سن دوم  و سوم ازبین رفته و همزمان نیز تعداد زیادی از لاروهای سن یک و دو نیز توسط زنبورها پارازیت شده بودند.

صمدنژاد با اشاره به مبارزه با این آفت در کانون‌های آلوده گفت: با از بین بردن مراحل تخم و لارو این آفت در مراحل رشدی می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از ابتلای دیگر مناطق جنگلی به این آفت جلوگیری کرد.

او گرم شدن هوا، درجه حرارت بالا و کاهش رطوبت، خشکسالی های پی در پی و افزایش کشت زیراشکوب درختان را از علت‌های مهم طغیان آفت پروانه‌های برگ خوار سفید بلوط عنوان و خاطرنشان کرد: اقدامات مقابله‌ای و مبارزه با لاروهای سن یک، در حال انجام است و تداوم دارد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس همچنین در ادامه کوهستانی و صعب العبور بودن برخی مناطق درگیر آلودگی را از عمده مشکلات مقابله‌ای با گسترش این آفت بیان و بیان کرد: اقدامات قابل توجهی در ماه‌های اخیر انجام شده است، اما تا ریشه کنی کامل این آفت نیازمند عزم و همکاری ملی و تأمین اعتبار لازم هستیم.

صمدنژاد خاطرنشان کرد: این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، موجب زردشدن و ریزش برگ درخت شده و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از مردم به گمان خشکیدگی درختان، اقدام به قطع آن کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با توصیه به مردم برای مبارزه با سود جویان و مخربان قطع درختان جنگلی، افزود: مردم به خیال اینکه درختان بلوط خشک شده‌اند درختان را قطع نکنند، چرا که این درختان به زودی سبز و دوباره احیا می‌شوند.