درگیری قبیله ای در سودان با 79 کشته  

درگیری قبیله ای در سودان با 79 کشته    
درگیری قبیله ای در سودان

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که آمار درگیری خشونت آمیز قبیله ای در ایالت «نیل آبی» در جنوب شرق این کشور به ۷۹ کشته و ۱۹۹ زخمی افزایش یافت.

 شبکه تلویزیونی الجزیره با اعلام این خبر افزود که تنش های قبیله ای به سایر مناطق سودان نیز سرایت کرده است و در دو شهر ایالت نیل آبی ممنوعیت آمد و شد اعلام شده و نیروهای امنیتی به دنبال شعله ور شدن جنگ میان دو قبیله " هوسا " و " فونج " طی چند روز اخیر مستقر شده اند.

شماری از خانه ها در شهر «روصیرص» ایالت نیل آبی به آتش کشیده شده اند. شاهدان عینی می گویند که شمار بسیاری از افراد با خودرو و یا پای پیاده رهسپار ایالت "سنار" همجوار شده اند.

براساس این گزارش، آتش سوزی در بازار اصلی و برخی از محله های شهر  نیزبه وقوع پیوسته است و اقدامات خشونت آمیز صدها تن از ساکنان این شهر را وادار به فرار کرده است.

"احمد العمده بادی" استاندار ایالت نیل آبی گفت: انتشار مطالب تحریک آمیز و تنفربرانگیز در این ایالت یکی از عوامل اصلی بحران به شمار می رود.

احمد تاکید کرد: نهادهای دولتی عامل استقرار نظام و قانون هستند و اجازه نمی دهند که چنین اقداماتی باعث گسسته شدن تاروپود جامعه شود.

بنا بر اعلام الجزیره، حوادث خشونت آمیز به شمار دیگری از ایالت های سودان گسترش یافته است. این در حالی است که هزاران تن از قبیله هوسا تظاهرات برگزار کرده و در اعتراض به اقدامات خشونت آمیز شماری از جاده ها را بستند. آنها می گویند که اقدامات یاد شده در ایالت نیل آبی آنان را هدف قرار داده است.

منابع پزشکی می گویند در شهر «کسلا» واقع در شرق سودان نیز سه شهروند کشته شدند و ۱۲ تن دیگر در طی اعتراضات سازمان یافته توسط هزاران تن از افراد قبیله هوسا زخمی شدند و مقامات در کسلا ممنوعیت آمد و شد اعلام کردند.

شاهدان عینی می گویند افراد معترض در شهر کسلا شماری از ساختمان های دولتی را به آتش کشیدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنان اقدام به تیراندازی هوایی کردند.