در سوگ آن امام رئوف

در سوگ آن امام رئوف
تاریخ شهادت امام رضا (ع) در تقویم ایران تعطیل رسمی است

علی بن موسی الرضا (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و هشتمین امام شیعیان در سی ام صفر به دست مامون به شهادت رسید.

علی بن موسی (ع) ملقب به رضا، امام هشتم شیعیان و دهمین معصوم است. پدرشان امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه خاتون نام داشت. امام رضا (ع) در ۳۵ سالگی به امامت رسید و نزدیک به ۲۰ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت. سرانجام ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری به دست خلیفه عباسی زمان خود به شهادت رسید. تاریخ شهادت امام رضا (ع) در تقویم ایران تعطیل رسمی است.

عاقبت مامون بعد از شهادت امام رضا (ع)

سیاست‌های مامون همواره مخالفت بزرگان عباسی و مردم بغداد را به دنبال داشت. به دنبال این مخالفت‌ها گروهی در بغداد با ابراهیم بن مهدی بیعت کردند و خلافت مامون را نپذیرفتند. به تدریج و با ادامه مخالفت‌ها فضای بغداد ناآرام شد و جنگ‌های داخلی شکل گرفت. مامون به این نتیجه رسید که برای رفع ناآرامی‌ها باید سیاست‌های خود را تغییر داده و پایتخت حکومت را به بغداد انتقال دهد. او که وانمود می‌کرد نقشی در شهادت امام رضا (ع) نداشته است، پس از ورود به بغداد هدایایی برای امام جواد (ع) فرستاد و از علویان دلجویی کرد اما پس از مدتی اجازه ورود آنان به کاخ خلافت را لغو کرد و علویان را وادار کرد تا لباسی که نماد بنی عباس بود را بپوشند. سرانجام مأمون در حالی که مشغول حمله به روم بود در ۱۸ رجب ۲۱۸ هجری قمری به علت بیماری در بَدَندون از دنیا رفت و در طَرَسوس دفن شد.

معنی اسم امام رضا (ع)

رضا مشهور ترین لقب امام هشتم و به معنی خشنود، خوشدل، راضی و خرسند است. رضا از مقامات عرفانی است که بعد از مقام توکل قرار دارد. این مقام و لقب به کسی که راضی به خواسته حق تعالی است داده می‌شود و این لقب نشان دهنده این است که علی بن موسی (ع) همواره راضی به رضای پروردگار بود و این خصلت ارزشمند را به طور کامل داشت.

نحوه شهادت امام رضا

بر اساس روایات تاریخی امام هشتم (ع) پس از قبول ولایتعهدی مامون به شهر مرو که مرکز خلافت آن زمان بود، رفت. درباره محل شهادت ایشان به طور کلی می‌توان گفت که این امام بزرگوار در خراسان به شهادت رسیدند ولی در مورد محل دقیق شهادت ایشان نیز روایات متعددی وجود دارد. گفته شده است که امام رضا (ع) به روایتی در سرخس و به روایتی در شهر توس به دستور مامون عباسی و به وسیله خوراندن انگور زهرآلود یا سم به شهادت رسیدند. به دستور مامون پیکر پاک و مطهر ایشان در قریه سناباد توس در دارلاماره حمید بن قحطبه طایی که مشهد کنونی است به خاک سپرده شد.