دبیر کل سازمان ملل: زمان زیادی تا پایان کرونا باقی مانده

دبیر کل سازمان ملل: زمان زیادی تا پایان کرونا باقی مانده

گوترش تصریح کرد موج جدید کرونا درحال گسترش در اروپا است و برخی از کشورها بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا را از آغاز این همه‌گیری تا کنون گزارش می‌دهند. دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به هدف واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت جهان در مقابل بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ داریم، اظهار داشت: زمان زیادی تا پایان همه‌گیری کرونا باقی مانده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در نشستی در خصوص برنامه واکسیناسیون سازمان ملل متحد موسوم به کوواکس افزود: روزانه شاهد ۱.۵ میلون مورد جدید ابتلا به کرونا در جهان هستیم. شیوع گسترده در آسیا رخ می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد سویه اومیکرون یادآور سرعت بالای جهش در ویروس کرونا و گسترش آن به خصوص در نبود واکسیناسیون گسترده است.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای ثروتمند در حال آمادگی برای تزریق دز چهارم واکسن کرونا هستند، اظهار داشت این در حالی است که یک سوم بشریت واکسینه نشده اند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: این یک نقص بی رحمانه در دنیای عمیقا نابرابر ما است. این نابرابری در واکسیناسیون همچنین بستر اصلی برای سویه های جدید، مرگ و میر بیشتر و افزایش رنج های انسانی و اقتصادی است .

گوترش افزود: ظهور سویه بعدی یک احتمال نیست بلکه سوال این است که چه زمانی ما شاهد سویه جدید کرونا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به هدف واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت جهان داریم، گفت که مشکلی در تولید واکسن نیست زیرا شرکت‌های مختلف ماهانه ۱.۵ میلیارد واکسن تولید می‌کنند با این حال دولت‌ها و شرکت‌های داروسازی باید با یکدیگر همکاری بهتری داشته باشند تا واکسن‌ها را به همه افراد و در همه جا و نه فقط در کشورهای ثروتمند ارائه دهند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: ما باید با افزایش تعداد کشورهایی که قادر به تولید تست کرونا، واکسن‌ها و درمان‌های محلی هستند، به همه کشورها کمک کنیم تا برای همه‌گیری‌های آینده آماده شوند.

 

وی اضافه کرد: بنابراین می‌توانیم در زمان بروز سویه بعدی یا همه‌گیری، جان‌ انسان‌ها را به سرعت و به صورت عادلانه نجات دهیم.